Jag tror att jag har glömt BV nu
Har bett Biomatic installatören ringa, sen får han komma hem och ge ett riktigt pris på installation.
Ska klämma och känna litegran på Pellmaxen nu på Lördag då vi har lite marknad eller vad det nu är i den här lilla byn jag bor i. Får passa på att grilla försäljaren som ska vara ganska färsk.
Någon som har någon fråga till honom?
Då har man tyvärr stött på ett litet problem, biomaticen är ju nästan 1m lång vilket betyder att den är för stor för oss. Om man nu inte vill förlänga klacken som pannan står på och tar upp hela halva rummet.
Av dem skulle jag nog valt Janfire: Automatsotning, stor asklåda, bra brännare (NH betyder No Hands). Den har det mesta av Biomaticens fördelar. Pannan är en italienare som säljs över hela världen, så reservdelar lär inte bli något problem. Janfire brännaren sköter sig själv, så när den väl är intrimmad, så är det bara att se till att den har pellets av bra kvalitet, så blir det inget besvär
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
tror janfirepannan med nh brännaren blir dyrare än biomatic?? tror inte det är en hel verkstad att förlänga ut ca 30cm med lite leca och murbruk,ev en tjockare stålskiva kan användas ovanför.
Jag tror att det hamnar på samma ungefär, här är prisera jag fick, väntar på samtal fortfarande så vi kan bestämma en tid för hembesök så får vi se vart det hamnar.
Jag är inte så sugen att förlänga för mycket då "pannrummet" egentligen inte är ett pannrum utan en passage till andra rum, har även tvättmaskin där inne.
Kan tänka mig att förlänga så jag får plats med Pellmaxen men den är nog inte riktigt lika bra som Janfire.
Står på VB:s hemsida att man endast behöver sota ut 1 gång i månaden under vintern men med tanke på deras tuber så sotar den väl igen mer och mer så verkningsgraden försämras väl vecka för vecka??
Hålet in i skorsten mätt från klacken är ca 135-146cm, om det är det du menar med rökrörsanslutning?
Det är väl bara att mura igen och göra ett nytt hål då både Pellmaxen och Janfire är högre.
Är väl av stort intresse om rökrörsanslutningen kommer mitt för skorstenspipan när pannan står på sin plats. Höjdmässigt är det enklare att fixa. Flytta upp sotluckan och fylla igen under den med tegel och kalkbruk.