Expansionskärl i system med kulvert och flera acktankar?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Expansionskärl i system med kulvert och flera acktankar?

Inlägg av KB-U »

Försöker förstå detta med expansionskärl, läst en hel del här på forumet men inte hittat något som behandlar expansionskärl när man har kulvert och flera acktankar.

{Värmekälla och primär acktank}----{kulvert}----{sekundär acktank}

Måste man ha expansionkärl på respektive sida om kulverten?

Om man måste det, skall man i så fall dimensionera respektive expansionskärl för volymen på respektive sida om kulverten + halva volymen av kulverten?

Om det nu är så att man inte måste ha expansionskärl på båda sidor om kulverten utan det räcker att man har det på ena sidan, då följer frågan om man ändå kan ha expansionskärl på båda sidor?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Willysjeepen
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 14 jan, 2006 22:53
Ort: Uppsala

Inlägg av Willysjeepen »

Jag håller på med ett snarlikt system och har två separata expansionssystem på både huvudtankssida och slavtankssida.
Volymen har jag fördelat och beräknat på respektive sida, samt att jag har en liten extramarginal. Bättre att ha lite för stor expansionsvolym än för liten.
Focus v40 kombipanna ved/multibiobränsle med sidmonterad Sonnymultistoker på 65kW Pelletssilo på 6 kubik Laddomat 21+31 termomatic CBJ styrning 7m rostfri skorsten med Tigex dragbegränsare 17 m Kulvert samt 3000 / 500 liter ackumulator
forest.
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 10 maj, 2009 13:30

Inlägg av forest. »

Behöver hjälp med liknande projekt som ni snackar om är så att jag har pellets brännare i huset och sen kulvert ut till garaget där det finns vedpanna + 3 actankar ahr expansions kärl på båda ställe nu är det så att vattnet inne minskar vad beror det på? nivåskilland? går det att kör både pellets och ved samtidigt?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

OK
Så länge systemen ni pratar om är ett och samma system(samma vattenmassa) så behövs bara ett kärl. Men om ni t.ex. har någon form av växlare som skiljer systemen åt så måste ni ha ett på varje system.
Trycket är det samma i en och samma vattenmassa. Det enda som visar tryckskillnad i ett system är mätplatsernas höjdskillnad (vattenpelare) eller när mätningen sker på vardera sidan om t.ex en pump.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Om jag tolkat saker rätt så i ett system där det inte finns avstängningsventiler, som den nedanstående, då kan man ha en eller flera exp.kärl i princip var som helst.

{Värmekälla och primär acktank}----{kulvert}----{sekundär acktank}



Men har man en värmekälla (el-patron) även i sek.tanken samt ventiler på t.ex. kulverten, då kanske man ska tänka sig för och placera ett exp.kärl på vardera sida samt dimensionera dessa exp.kärl så att de klarar av sina respektive volymförändringar som blir på vardera sida om ventilerna om man stänger ventilerna.

{Värmekälla och prim.ackt}--X--{kulvert}--X--{sek.ackt. el-patron}
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Skriv svar