Slutet system tryckkärl

hellyh
Prima virke

Slutet system tryckkärl

Inlägg av hellyh »

Hej!
Har ett oroväckande problem här hemma.
Det är så att trycket i mitt system sjunker sakta men säkert. Det kanske sjunker 0,05-0,1 bar i månaden. Börjar bli lite oroad. Vad är det som är galet? Har varmt på alla element så det verkar inte finnas någon luft.

En annan konstig sak var att när jag hade pannan avstängd ca 2 timmar gick trycket ner på 0 trots att panntempen var 60 grader. Trycket jag har nu är ca 0,5-0,8. Ska det gå ner på 0 trots att det är värme i pannan? Förtrycket i kärlet visas inte det på mätaren? eller är det bara systemtrycket?

/Helly
Gotte
Entusiast!

Hejsan

Inlägg av Gotte »

Jag är ingen expert på VVS, men kan berätta mina egna erfarenheter.
Mätaren skall visa systemtrycket, och det sjunker när pannan kallnar ned.
När jag stänger av pelletsen och endast kör med sol under vår - höst, sjunker trycket ca 0,3 till 0,8 vilket räcker för min villa.
När jag åter startar värmepannan, stiger trycket igen till 1,1.

För ett par år sedan, sjönk trycket som du beskriver, långsamt, lite grann.
Så att jag var tvungen att fylla på mer vatten i systemet för att hålla trycket. Det visade sig vara en liten läcka i packningen till elpatronen, och så liten att jag svårligen upptäckte detta direkt. Först efter det börjat oxidera runt muffen, insåg jag läckan och åtgärdade felet.

Hoppas något av detta kan hjälpa..
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Kolla att kärlet är helt, dvs pys lite på luftventilen. Det ska inte komma vatten. Kommer det vatten där så är kärlet kass och du har ingen expansionsvolym.
Ställ sedan in förtrycket enligt instruktioner som finns bla här i forumet.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Luftnippeln.. är det den vita? den röda är ju säkerhetsventilen antar jag. Brukar man trycka eller snurra på luftventilen?
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Antar att du har ett expansionskärl i pannrummet, i så fall är det en plåtbehållare med en gummiblåsa i, precis som i ett bildäck och liksom bilens däck behövs det kollas/fyllas luft ibland och har man otur får man punktering vilket i detta fallet betyder byte av hela expansionkärlet om det är så illa men varmvatten tär på gummi...Det finns redan gamla trådar om hur man fyllerpå luften. Och påfyllnadsventilen är av vanlig bildäckstyp med en påskruvad ventilhatt i metall. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Så hade jag det, det var membranet som är i expkärlet som gav med sig, det kommer vatten i luftnippeln, den är av bilmodell, går inte att missa.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min luftventil är dold under en svart plastbit på mitten av kärländan, ska skruvas av.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Har nu testat att trycka lite på luftventilen.

Först när jag tryckte så kom det vatten.
Andra och 3:dje pysningen kom det bara luft.
Hade varm panna och tryck i systemet.

Hur ska jag tolka detta? Är kärlet trasigt om det "bara" kom vatten första gången.?

En annan sak med systemtrycket som inte jag kan minnas tidigare är att det sjunker kraftigt när jag ex duschar eller tar varmvatten på annat håll. Det sjunker omedelbart då. Förut stod det i stort sett still på samma tryck oavsett.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Se det såhär: En gummiballong omgivit av vatten. Om du släpper luft ur den och det kommer (lite) vatten... är den då tät eller otät?

Svaret är: otät.

Detta betyder: "bör bytas snarast"
Är inte PK!
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Men varför kom det endast ut lite granna? Det borde väl komma ut varje gång man trycker på luftventilen? eller är det luft i också om pressas ut före vattnet? Men som sagt - blev blöt på handen när jag pyste första gången så blir o ringa rörmokarn på måndag.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du har en luftficka i kärlet, när trycket minskar utvidgas luften och trycker vattnet under nipplens nivå varför det bara kommer ett skvatt vatten fram till du har dränerat en "hel del" varefter det kommer vatten i mängder...
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

hellyh skrev: så blir o ringa rörmokarn på måndag.
Byt själv! om det inte är garantijobb?Det är annars bara att släppa ut tryck och lin/gängtejp. ..gänga dit nya "bubblan" :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
hellyh
Prima virke

Inlägg av hellyh »

Nja.. får ringa rörisen iaf.. vågar inte ge mig på sådana saker :) Icecap = hur säker är du på att det är blåsan som är trasig? 99%?

Hellyh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Testa att pumpa upp den (jag använder min cykelpump till MTB'n med bilventil). Bubblar det är den definitivt otät, annars är jag bara 99,9% säker...

EDIT: jag ska byta mitt kärl, det är ett 35L till montering på vägg, 755:- (best. nr: 5968) på Rinkaby Rör.
Senast redigerad av Icecap den fre 30 okt, 2009 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Gotte
Entusiast!

hellyh

Inlägg av Gotte »

Hellyh, f..n va gott och höra folk som inte ger på sig saker som man inte har "tillräckligt med fötterna på". Helt rätt ! Är du osäker och vill ha det gjort, så att även du tror det blir bra, Anlita fackfolk.
Jag har själv sett hemma-besservissrar som gjort elinstallationer, visst det fungerar, men hur bra är det gjort ?.
Elektriker sedan 1977.
Hatar folk som pular själv, med det de inte begriper.
Visst funkar det för dom, men hur bra är det gjort ?
Skriv svar