Från värmepump till pellets.

alex80
Gallringsobjekt

Från värmepump till pellets.

Inlägg av alex80 »

Hej

Har en CTC eco air vp som var installerad när vi flyttade in men pga att den var för klen 6,5kW , värmer ca 300 m2, så satte jag in en pelletsbrännare i den befintliga pannan (Nibe Attack) som vp var dockad emot.
Vp är är kopplad som ett shuntat system enligt CTC ritningar.

Jag undrar, eftersom jag bara har en circ pump som ska circulera vattnet upp och igenom huset samt ut till värmepumpen, nu när jag eldar med pellets så går ju en del vatten ut via värme pumpen och tillbaka och kyls ner, bör jag koppla bort vp så vattnet vänder inne i huset istället för ute och kyls ner?

Jag änvänder mig av styrningen ifrån vp, utegivare, rumsgivare och kurvor osv på sommaren kör jag vp för varmvatten enbart.

En anna fråga, om man har haft en dragbegränsare som är för liten, har en Tigex 25 men min pipa är ca 12m hög och jag bytar till en en som är lämpad för höjden tror ni att jag kommer märka något på pellets förbrukningen?

Mvh
Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Kan du inte köra vp för fullt hela tiden och låta pelletsbrännaren stötta när inte pumpen orkar med? Går pelletsbrännaren så borde väl vp också gå.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Den värmepumpen ger billigare värme än pelletsvärme ända tills den stänger av sig vid -15. Visserligen sjunker effekten och COP på den kraftigt vid kallare väder men det är alltid billigare än pellets.
Kör du CTC Ecologic shuntat så ska din Ecologic vara inställd så den shuntar på från pannan när värmepumpen inte klarar av att hålla önskad innetemp.

Således ska värmepumpen alltid vara igång.
Exakt samma princip som CTC:pelletspanna Ecoflex som har inbyggd Ecologic styrning. Denna fungerar på det viset med Ecoair eller Ecopart.

.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

Tack för svaren.

Hade en förbrukning i Feb 09 på 4290kWh, det var därför jag satte in pelletsbrännaren.
Jag kan köra VP hela tiden och stötta med pelletsbrännaren istället för med elpatronen men enligt samtal med CTC så skulle jag köpa till en tempsensor som skulle starta och stoppa pelletsbrännaren, ska kolla upp detta en gång till.
Har idag ca 2 säckar pellets i förbrukning per dygn ca 32Kg och det verkar mycket tycker jag och det är inte så kallte här nere i Söder..
Vad tror ni? kommer det att bli billigare att köra VP och stötta med pellets än att köra medpellets hela tiden?

/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

En sak till, jag kom alrig upp i högre framledingstemp och panntemp än 35graderC med VP och detta resulterade i ca 14 grader i dotterns sovrum och övriga rummen på ovanvåningen.
/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

alex80 skrev: Vad tror ni? kommer det att bli billigare att köra VP och stötta med pellets än att köra medpellets hela tiden?
Räkna själv om du inte litar på mitt svar ovan.

Du behöver följande uppgifter:
Pelletspris - verkningsgrad panna
Elpris - COP värmepump (verkningsgrad)

Den låga framledningstempen är ett resultat av att värmepumpen inte orkar. Du förbrukar mer energi än vad värmepump kan producera, den är kraftigt underdimensionerad till 300m2. Jag utgår från att den är inställd på att producera så hög temp som möjligt.
.
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

Verkningsgraden i pannan var med rökgasinstrumentet ca 88%.
COP är väl runt 3.
Ska ringa på Måndag till CTC och höra vad som behövs för att köra pelletsen som spets.
Vp är en Ecoair 109
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Är det en Eco Air 109 ? Ovan skrev du att det var en 6,5 kW ?
Har du Ecologic Shuntad eller ej ?
Det är alltså en styrenhet som placeras inomhus, ser ut så här beroende på version.
http://www.lundbergsvarme.se/ctc%20ecologic.jpg
http://www.plrorteknik.se/images/ctc_ecologic.jpg
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

Ja sorry misstog mig på pumpen, förra huset vi bodde hade jag hade Nibe Fighter ca 6,5kW.
Det är en ecoair 109 (8,5kW) och så har jag Eocologic styrenhet nere vi pannan, systemet är shuntat.

Oavsett så räcker inte vp till att värme huset, när jag körde med vp så hade jag inkl hushålls el ca 140-150kWh/dygn i Jan Feb, nu när jag kör med pellets så ligger det runt 30kWh/dygn plus pellets

/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
alex80
Gallringsobjekt

Inlägg av alex80 »

Då har jag varit i kontakt med CTC, och han tyckte jag skulle köra både pellets och VP samtidigt, dom hade ingen lösning till Ecologic att styra pelletsen som spets så det är något man får göra själv.

Eftersom pelletsbrännaren jobbar mellan 65-85 grader C och VP kan väl leverera ca 35-45 gradigt vatten, kommer jag att vinna något på detta? har svårt att se det? Tror att VP kommer att trippa på hög returtemp.
Har iallafall startat VP och kör den samtidigt som pelletsen nu så får jag se vad som sker med gångtimmar, antal starter och kWh.

/Alex
Baxi Eurofire 20kW
Nibe Attack
ca 300kvm uppvärmd yta
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har haft liknande funderingar, om man skulle kunna kombinera en budget l-v pump typ Jula/Foma med pellets. Varken Foma eller CTC l-v pump klarar av flytande kondensering tror jag (kanske fel?).
Om man låter l-v pumpen jobba mot en acktank på högst 500 liter. Till tanken kommer också värmereturen. I toppen på tanken tar man ut vatten som går vidare till pelletspannan varifrån man sedan shuntar ut vatten till värmesystemet.
Shuntar man ut hög temperatur och stryper returen lagom mycket borde man få en låg returtemperatur så att det blev något för värmepumpen att jobba med.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Torsten skrev:Har haft liknande funderingar, om man skulle kunna kombinera en budget l-v pump typ Jula/Foma med pellets.
Akta dig för Jula/Foma, det är låg kvalitet och dålig prestanda. (COP)
Det är samma maskin och borde inte kosta mer än 15 000 kr max.
Samma gäller Invest, Energicentrapumpen och allt vad det kinesiska krafset heter.

CTC är en maskin av hög kvalitet som är väldigt stabil, de har visat sig fungera väldigt bra.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

alex80 skrev:Då har jag varit i kontakt med CTC, och han tyckte jag skulle köra både pellets och VP samtidigt, dom hade ingen lösning till Ecologic att styra pelletsen som spets så det är något man får göra själv.
http://www.ctcvarme.se/enertech/p5050/f ... 090822.pdf

Kolla sid 5 första stycket. Där står det hur Ecologic kan starta pannan vid behov. (brännaren på pannan)

Har du ett extremt högtempererat radiatorsystem så kommer värmepumpen givetvis att stänga av pga hög returtemp vid samkörning med pellets. Högtemp system är inte lämpliga för värmepumpsdrift.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det som står där har med VarmVatten att göra, inte elementvärme.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Varmvattendelen kommer efter värmedelen i texten.
Annars vore det ingen skillnad på shuntat och oshuntat system.

Shuntat refererar just till att det är ett värmesystem.
Skriv svar