Rökgastemp
Rökgastemp
Jag har just fått min biomatic 20plus installerad.
Min rökgastemp(enl pannan) är 128grader (när pannan har gått för fullt ca 30min)
Är detta normalt?
Efter vad jag läst här på forumet verkar de flesta ha en högre rökgastemp.
Bra/dåligt att ha så låg temp?
Min rökgastemp(enl pannan) är 128grader (när pannan har gått för fullt ca 30min)
Är detta normalt?
Re: Rökgastemp
Detta tyder antagligen på att du har ett mycket effektivt system.funderare skrev:Jag har just fått min biomatic 20plus installerad.
Är detta normalt?
Det som det dock är risk för med låg temp är det med kondens i skorstenen, har du en murad pipa så kan den börja vittra sönder plus hög risk för frostsprängningar på vintern.
Med en draglucka så brukar draget stabiliseras och den fuktiga luften i pipan vädras.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Med så låg rökgastemp skulle rekommendera att du också mäter temperaturen i skorstenstoppen. Den bör inte understiga 80grader en halvmeter ner från toppen, i annat fall riskerar du att få kondens i skorsten.funderare skrev: Bra/dåligt att ha så låg temp?
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
funderare skrev:Jag har just fått min biomatic 20plus installerad.
Är detta normalt?
Enligt min installatör ska jag sota pannan om jag har över 90 grader.
Ligger mellan 70-80 normalt.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Joachim A skrev:Jag har en biomatic+ jag med men jag kommer inte upp i mer än 80-90 grader får väll höja panntemeraturen lite till
Tömde 2 liter kondens ur skorstenen idag

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd