underhållsfyr eller ej

henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

underhållsfyr eller ej

Inlägg av henkeb »

vid -10gr ute vad är den bästa lösningen:underhållsfyr eller "vanlig" körning med 20gr hysteres?
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Alla gånger underhållsfyr, funkar hur bra som helst från -5 och ner.
du ökar livslängden på tändelementet avsevärt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Gäller detta alla brännare? Har en Ecotech A4 och får ofta problem med bakvärme (kanske för att de glöder bakåt när brännarn är i viloläge)

Detta kanske motverkas om det långsamt matas fram pellets via underhållsfyr.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Inlägg av krej »

Bakvärme är inte normalt. Är slussvingarna helt täta?
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
Maran
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: tor 01 mar, 2007 21:41
Ort: Skaraborg

Inlägg av Maran »

Jag har precis byyt slussvingarna men får bakvärme ändå.
Panna: CombiHeat 2010 med 500l ack.tank
Brännare: EcoTech A4, Bioline 20
krej
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 19:45
Ort: Eslöv

Inlägg av krej »

micke_932 skrev:Alla gånger underhållsfyr, funkar hur bra som helst från -5 och ner.
Så kategorisk tror jag inte att det går att vara. Det viktiga lär ju vara hur mycket stilleståndstid du har på just din installation, antingen mätt som hur lång viloperioden är i minuter eller hur stor del av tiden som brännaren går. Gångtiden kan ju variera väldigt mycket beroende på hysteres, ackumulatortankar, värmeförbrukning i huset.

I oktober-november hade vi medeltemp på ca 4-5 grader och då gick brännaren i vårat hus ca 50 minuter med ca 5 timmar paus. Med de tiderna tycker jag att det är självskrivet att köra utan underhållsfyr. Detta sagt med brasklappen att jag är rätt ny på pelletsbrännarområdet, så jag kan ha fel. Nu när det har blivit vinter och förra veckan var det ca -4,5 i medel, nu går brännaren istället ca 70 minuter och med kanske 3 timmar paus - jag tycker att det börjar närma sig läge att gå över på underhållsfyr med de siffrorna...
Albin Trio 330. Ecotec A4. 500l Acktank.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

En väntetid mellan eldning på 3 timmar låter länge i mina öron för att gå på UH-eld.
På en Ecotec eller Thermia som är undermatad är det kanske ok, men på en brännare som egentligen är gjord för elektrisk uppstart är det inte en bra lösning tycker jag.

Jag tycker maxgränsen för UH-eld är kring en timme, behöver brännaren vänta längre tycker jag den ska starta om istället.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Underhållsfyr vid minus 10?? Just nu då det är -10 så matar min brännare 25% effekt (ca 6kW) så jag ser inget behov att att låta den stanna

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Har man modulerande drift ska den givetvis inte stanna, det är ju det moduleringen är till för.
De flesta villabrännare går på 18-23 kW och det blir för mycket för en villa förstås, därav pauser i eldningen.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Även jag kör fullt modulerande drift men i en Janfire NH är fabriksstandard en maximal UH-eldningstid på 60 minuter.

Detta dels för att det ger otrevligheter i rökgasväg och dels för att det är oekonomisk mot att "offra" en kallstart.

Så det som avgör om man ska köra med UH-eldning eller inte är helt enkelt stilleståndstiden, är den 60 minuter eller lägre är UH-eldning helt OK, är den över är det oekonomisk.

Kommer man under 30 minuter är UH-eldning nästan ett måste.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Re: underhållsfyr eller ej

Inlägg av abene »

henkeb skrev:vid -10gr ute vad är den bästa lösningen:underhållsfyr eller "vanlig" körning med 20gr hysteres?
Beror på faktorer som vattenmängd, värmebehov, utetemperatur och inställd hysteres.
Har man acktank ska man naturligtvis inte fundera på underhållsfyr.

Med normalt värmebehov, normal vattenmängd omkr. 200 liter och en hysteres på 5 grader så är underhållsfyr fördelaktigt så fort temperaturen ute går ned under -5. Största fördelen är kanske att man inte får någon starttid på brännaren om man exempelvis börjar tappa upp badvatten.
En del brännare ska ju blåsa och ha sig innan de startar så starten kan ta mycket lång tid.

Modulerande drift kan inte ersätta underhållsfyr. De flesta skorstenar kräver ett minimum av rökgastemperatur ut från pannan för att röktemperaturen i skorstenens övre del inte ska bli för låg.
Att ständigt elda med en effekt på ca. 6-7 kW effekt (effektbehovet i en vanlig villa och mellansverigevinter) ger kondens i de flesta skorstenar.
Underhållsglöden ger kanske också en aning kondens men den bränns bort så fort brännaren startar på normal effekt.

Låter käckt i reklamen från Nordjysk Bioenergi med "100 trins styring" men under verkliga förhållanden blir det mindre tillämpbart.
Många som fixar själva med sina VikingBio brännare verkar ha valt bort den modulerande driften och Bionordic slopade modulerande drift på sin brännare för flera år sedan.

För oansvariga säljare är det naturligtvis guld att ha ytterligare ett säljargument för sin brännare nu när konkurrensen om kunderna är stor.
Att kunden senare upptäcker att modulerande driften inte var någonting att ha är en annan sak. Det är på kunderna det hänger om det ska bli någon självsanering i den här branshen innan elpriserna stiger och pellets återigen blir aktuellt att installera.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Ursäkta men varför skulle modulerande drift ge kondens ?
Rökgastemperaturerna är lägre givetvis men det är de ju med olja också ?

Har en kompis som kör modulerande drift och inte har några som helst problem med kondens. Rökgastemperatur kring 110 grader och öppen motdragslucka eftersom det är kallt och termiken är stark.

Med motdragslucka ska det mycket till om man ska få kondens vid den väderleken som modulerande drift ska användas.

Modulerande drift ersätter inte underhållsfyr, det är mycket bättre.
Ett exempell är när brännaren gått hela natten och man kliver in i duschen kl7 på morgonen. Det blir full fräs på brännaren 20 kW omgående, inte efter 3 minuter utan momentant mer eller mindre.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

Det är också svårt att få en sjysst förbränning vid så små effektuttag...tycker jag.

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Det löser man med ett rökgasinstrument och genom att kunna ställa både fläkt och matning. Kan man bara ställa fläkten brukar det vara snudd på omöjligt att lyckas med bra förbränning.
Har justerat 6-7-8 kW utan problem många gånger men fått ändra både matning och fläkt.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Inlägg av Vednisse »

En del brännare (ska inte nämna fabrikat) är det faktiskt svårt att få bra världen på under 10kW. I en del fall beror det på andra omständigheter som dåligt drag, taskig matning etc.
Men håller med om att modulerande är 100ggr bättre än underhållsfyr om inte brännaren startar igen 15min efter uppnådd temp och det sker inte i många fall...

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar