Tomt pelletsförråd = tryckfall i panna?

Skriv svar
bastardo
Ungskog

Tomt pelletsförråd = tryckfall i panna?

Inlägg av bastardo »

Har precis råkat ut för något som översiger mitt förnuft (kanske inte så svårt :lol: men ändå...)

Mitt pelletsförråd gick tomt idag. lite slarvigt kanske, men dessutom föll panntrycket till 0. Jag har inte hittat någon som helst läcka i pannan eller på rörledningar till/från pannan. så länge jag fyller på förrådet och håller eldningen igång är trycket kanonstabilt. (Samma om jag kör enbart elpatronen.)

Har ni varit med om detta? Visst kan jag köpa att trycket går ned en aning om värmen sjunker, men till 0? Min panna är en Biomatic som ni ser .....

Tacksam för svar...
Anläggning: Biomatic +20, Ecotec Bioline 20
Förråd: Ragnsells Gröna
Styrning: Danfoss ECL100 m utegivare
Län: Västernorrland
Storlek: ca 212m2 (1plan(106m2) + källare(106m2)
Byggår: 1968
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Skulle min brännare stanna och tempen i pannan,gå ner till t.ex 20 grader så är mitt tryck också noll.Vattnet "krymper"ju ihop när det är kallt,så därför blir det så.Vet att jag har dåligt förtryck i expansionskärlet,så därför sjunker det där också.
Har du också slutet system?
Vad är trycket där?

PS.Jag har en mätare på pannan (mm/vp) och kärlet.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
bastardo
Ungskog

Inlägg av bastardo »

Ah.. ja det var precis så. Temp ~27 grader = tryck ~0.
Trodde inte att det krympte så mycket bara. Jag har också dåligt förtryck i exp.kärlet (~0,3 bar) (ingen stationär tryckmätare, jag mätte manuelt med klocka)

Yepp slutet system.

Mätare på pannan front och ledning in.
Anläggning: Biomatic +20, Ecotec Bioline 20
Förråd: Ragnsells Gröna
Styrning: Danfoss ECL100 m utegivare
Län: Västernorrland
Storlek: ca 212m2 (1plan(106m2) + källare(106m2)
Byggår: 1968
Skriv svar