HJÄLP! Ctc 265b+ RB Villamax 16
-
- Stor entusiast!
HJÄLP! Ctc 265b+ RB Villamax 16
nu har jag tröttnat på pellets, orkar ju inte gå upp i temperatur, nu har den stått o stånkat på 60gr hela dagen, finns ju knappt varmvatten o kallt inne, hur ska jag ställa spjället på pannan o hur ska matningen stå på B6 på brännaren??? just nu står den på 2.0 var 15e sek. har kört 1.6-7 tidigare, rökgas tempen går upp i 250gr.
Har samma sorts panna och jag har ingen problem med att hålla värmen upp så pannas fel är det knappast.
Spjället ska inte vara strypt det minste men en dragregulator är mycket bra att ha, speciellt i detta väder. Spjällhandtaget ska alltså helt ut.
Och hur man ställer brännaren vill jag inte sia om.
Spjället ska inte vara strypt det minste men en dragregulator är mycket bra att ha, speciellt i detta väder. Spjällhandtaget ska alltså helt ut.
Och hur man ställer brännaren vill jag inte sia om.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Om du menar baffelplåten som hänger på väggen mot oljedelen så ja den ska vara i annars blir det för hög rökgastemp, om inte den är i så kan det vara problemet, rökgaserna går rätt ut i skorstenen) vedbaffeln (den "trekantiga") ska inte vara i.
Något är i alla fall fel, jag har samma panna och i praktiken samma brännare, jag kör med 1.4 på B6 (rökgastempen är då 170 grader) och det var -16 i natt, shuntade ut ungefär 43 grader (panntemp på strax under 80 grader), och visst går brännaren en stund men den har inga problem att hålla tempen, jag kör avsiktligt på långa gångtider.
Använder ni underhållselden på brännaren eller startar den varje gång termostaten tycker det blivit för kallt i pannan ?
Nu vet jag inte hur stort hus ni har, hur varmt vatten shuntar ni ut och vilken hastighet står cirkulationspumpen på ?
Om ni inte har dragbegränsare så kan det vara vettigt att stänga spjället ett eller två hack om draget är våldsamt bra men det är knappast problemet.
Något är i alla fall fel, jag har samma panna och i praktiken samma brännare, jag kör med 1.4 på B6 (rökgastempen är då 170 grader) och det var -16 i natt, shuntade ut ungefär 43 grader (panntemp på strax under 80 grader), och visst går brännaren en stund men den har inga problem att hålla tempen, jag kör avsiktligt på långa gångtider.
Använder ni underhållselden på brännaren eller startar den varje gång termostaten tycker det blivit för kallt i pannan ?
Nu vet jag inte hur stort hus ni har, hur varmt vatten shuntar ni ut och vilken hastighet står cirkulationspumpen på ?
Om ni inte har dragbegränsare så kan det vara vettigt att stänga spjället ett eller två hack om draget är våldsamt bra men det är knappast problemet.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Stor entusiast!
satte i plåten nyss i pannan har aldrig haft den där för när jag köpte brännaren sades det att alla slags baffel plåtar skulle bort. tempen sjönk iaf får se om pannan blir varmare nu då, den står på 67 grader o de har den gjort hela dagen!
micke_932 vad står din shunt på? o tempen på stigar röret får jag bara upp till ca 30 grader verkar inte ändra sig när jag vrider på shunten! tror inte den kärvar har fixat det nyligen känns iaf ok.
O en sak till nere på vänster sida sitter en spak "dragbegränsare" står de på info skylten, hur ska den va inställd? står samson på själva ratten.
micke_932 vad står din shunt på? o tempen på stigar röret får jag bara upp till ca 30 grader verkar inte ändra sig när jag vrider på shunten! tror inte den kärvar har fixat det nyligen känns iaf ok.
O en sak till nere på vänster sida sitter en spak "dragbegränsare" står de på info skylten, hur ska den va inställd? står samson på själva ratten.
-
- Stor entusiast!
-
- Stor entusiast!
Dragbegränsaren är "livsviktig" i detta kalla läge! Utan den kommer "suget" i skorstenen att få brännaren att gå med ett kraftigt luftöverskott = ineffektivt så det vill något.
En dragregulator kan t.ex. monteras på den sneda renslucka som iaf. sitter på min pannas rökrör, jag har dock vald en lite annan placering av olika anledningar, se dock till att få en rätt dimensionerat om du handlar en och en infästning så att du kan montera den lämpligt ställe.
En dragregulator kan t.ex. monteras på den sneda renslucka som iaf. sitter på min pannas rökrör, jag har dock vald en lite annan placering av olika anledningar, se dock till att få en rätt dimensionerat om du handlar en och en infästning så att du kan montera den lämpligt ställe.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Spjället är spaken som går att dra in/ut, den ska alltid vara utdragen.
'Samson' ratten, det sitter en kedja på den va? Den reglerar luftintaget på bottenluckan, kedjan ska vara slak. När du eldar pellets ska alla luckor vara så täta som möjligt, brännaren ska justera luften inget annat. Tjuvluft genom vedluckorna ger en sämre förbränning.
Oljebaffeln ska som sagt sitta i, den gör så att rökgaserna får ta en längre väg genom pannan, på så sätt fångas mer värme upp av pannan och du får då en lägre rökgastemperatur efter pannan.
Har du vedbaffeln också? En kilformad plåt som sitter ovanför oljebaffeln, den ska liksom hänga i taket, jag vet inte exakt för jag har ingen själv. Testa att sätta i den i så fall, bara inte temperaturen sjunker alldeles för mycket för då blir det skadligt för skorstenen.
En sak som kan vara bra att veta är att där oljebaffeln hänger kommer det samlas mycket aska. Det lägger sig i öppningen och orsakar en trängre väg för rökgaserna. Jag lyfter bort den varje vecka och sopar bort askan, nu när brännaren går dygnet runt blir det 2ggr/vecka för annars blir det så mycket aska där att jag får gengaspuffar.
60 grader låter ju förresten inte helt konstigt, jag bränner mig nästan på 45-50 gradigt vatten.
'Samson' ratten, det sitter en kedja på den va? Den reglerar luftintaget på bottenluckan, kedjan ska vara slak. När du eldar pellets ska alla luckor vara så täta som möjligt, brännaren ska justera luften inget annat. Tjuvluft genom vedluckorna ger en sämre förbränning.
Oljebaffeln ska som sagt sitta i, den gör så att rökgaserna får ta en längre väg genom pannan, på så sätt fångas mer värme upp av pannan och du får då en lägre rökgastemperatur efter pannan.
Har du vedbaffeln också? En kilformad plåt som sitter ovanför oljebaffeln, den ska liksom hänga i taket, jag vet inte exakt för jag har ingen själv. Testa att sätta i den i så fall, bara inte temperaturen sjunker alldeles för mycket för då blir det skadligt för skorstenen.
En sak som kan vara bra att veta är att där oljebaffeln hänger kommer det samlas mycket aska. Det lägger sig i öppningen och orsakar en trängre väg för rökgaserna. Jag lyfter bort den varje vecka och sopar bort askan, nu när brännaren går dygnet runt blir det 2ggr/vecka för annars blir det så mycket aska där att jag får gengaspuffar.
60 grader låter ju förresten inte helt konstigt, jag bränner mig nästan på 45-50 gradigt vatten.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
-
- Lärjunge!
Ja just det förresten, apropå sotningen av pannan. Du säger att du dammsugit, men har du skrapat väggarna i pannan också?
Det bildas ju ett lager sot på alla väggar och tak i pannan, det lagret isolerar duktigt och gör att värmen passerar utan att nå vattnet så att säga.
Det bildas ju ett lager sot på alla väggar och tak i pannan, det lagret isolerar duktigt och gör att värmen passerar utan att nå vattnet så att säga.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
Om du har 67 grader i pannan och öppnar shunten fullt så borde ju tempen där också trilla upp runt 67 grader annars är det skumt, men det kan ju vara termometern som är kass också givetvis, den borde i alla fall inte stå på 30 grader hela tiden om du ändrar på shunten, jag har aldrig behövt köra cirkulationspumpen på något annat än första läget men det är ju olika beroende på hur stort hus ni har och hur många element.o tempen på stigar röret får jag bara upp till ca 30 grader verkar inte ändra sig när jag vrider på shunten! tror inte den kärvar har fixat det nyligen känns iaf ok.
Med baffeln i och stålborstade väggar i förbränningsutrymmet och B6 på 2.0 så borde tempen stiga rätt kvickt i pannan.
Du sa att där inte fanns varmvatten heller, med 60 grader i pannan får du hur fint varmvatten som helst så där kan ju finnas två problem, kopparslingan har kalkat igen eller så står blandarvenilen (dom som spär ut med kallvatten för att du inte ska kunna få för varmt vatten i kranarna) fel eller är kass (inte alltför ovanligt).
PS: Har ni några element i källaren ? är i så fall dom varma ? ofta kopplas element i källaren inte via shunten utan går direkt på pannvattnet.
-
- Stor entusiast!
alla element e på i huset nu även i källaren, huset är 2 vånings med källare o garage under huset på 46m2.
Pannan har gått hela natten står på 67gr fortfarande.
Shunten vred jag upp på fullt o vattnet på stigarn är 26gr samma som igår. Tycker de är konstigt att inte tempen stiger trots att den står på fullt.
Mätaren har jag provat lagt in i bastun o jämfört med den termometern o den verkar funka. de är -20 utomhus nu o +16 inne, lite kallt tycker jag..
ska gå ner o prova skrapa väggarna o se om de blir nån skillnad.
har iof sig inte provat duscha nu kalkade ur slingan i fredags med ättika, o blandar ventilen e ny!
Pannan har gått hela natten står på 67gr fortfarande.
Shunten vred jag upp på fullt o vattnet på stigarn är 26gr samma som igår. Tycker de är konstigt att inte tempen stiger trots att den står på fullt.
Mätaren har jag provat lagt in i bastun o jämfört med den termometern o den verkar funka. de är -20 utomhus nu o +16 inne, lite kallt tycker jag..
ska gå ner o prova skrapa väggarna o se om de blir nån skillnad.
har iof sig inte provat duscha nu kalkade ur slingan i fredags med ättika, o blandar ventilen e ny!
Men om du har 67 grader i pannan så måste du ha varmvatten också, 67 gradigt vatten räcker gott och väl till varmvatten annars är något helt åt skogen, det räcker rätt ok till att värma huset också så om du verkligen har 67 grader i pannan så är det inget fel där, då är det något annat som är problemet.
Var läser du av dessa 67 grader, är det tempmätaren på pannan ? fungerar den ?
Det låter ju lite skumt att den skulle stå stilla på 67 grader i flera dagar.
Var läser du av dessa 67 grader, är det tempmätaren på pannan ? fungerar den ?
Det låter ju lite skumt att den skulle stå stilla på 67 grader i flera dagar.
EmiloKarin: "o blandar ventilen e ny!"
Det må så vara men det är INTE den det pratas om! På en del pannor finns det en termostatventil på varmvattnet (VV) som ser till att det blandas ner till en icke-skållande temperatur, denna ventil är lite ökänd för att hänga sig med kallt VV till följd.
Jag har inte denna ventil men då den inte ingår som en del av pannan kan den finnas eller inte lite hursomhelst.
Och den temperatur-/tryckmätare som sitter mitt på pannan var, på min panna, ganska kass sedan länge varför jag har kastat den till förmån för ett dykrör till min pannsensor. Lita INTE på denna mätare!
Det må så vara men det är INTE den det pratas om! På en del pannor finns det en termostatventil på varmvattnet (VV) som ser till att det blandas ner till en icke-skållande temperatur, denna ventil är lite ökänd för att hänga sig med kallt VV till följd.
Jag har inte denna ventil men då den inte ingår som en del av pannan kan den finnas eller inte lite hursomhelst.
Och den temperatur-/tryckmätare som sitter mitt på pannan var, på min panna, ganska kass sedan länge varför jag har kastat den till förmån för ett dykrör till min pannsensor. Lita INTE på denna mätare!
Är inte PK!
Är inte PK!