Det ryker in!

Thorsson
Gallringsobjekt

Det ryker in!

Inlägg av Thorsson »

Jag har fått ett problem nu under den kallare delen av vintern, då det har gått ner under -10 grader.

Det ryker in i pannrummet och luktar ungefär som om man eldar plast.

Första gången det hände så sotade jag ur ordentligt och sänkte matningen på internskruven lite och då slutade det att ryka in. Det kom bara en liten dust när den startade upp.

Men nu är det så igen, jag vet inte var det beror på, för den funkade nu emellan och då har det varit betydligt kallare, så det borde inte bero på det. Jag sotade i förra veckan och igår så började det att komma in svart rök igen.

När jag har lyckats att observera var det kommer så är det ibland ur underänden på dragbegränsaren (som är stängd för det mesta nu när det är kallt och det inte blåser bra) och dels ut ur toppen på pannan, ut genom lådan för skak-möjängen till turbulatorerna.

Men huset är riktigt dåligt isolerat så pannan får jobba som en tok och äter massor med pellets.

Skorstenen har ett 100mm insatsrör och är sisådär 10 meter (lite osäker rakt av)
- Effecta 200C med Thermia Bequem 20D
- 650l Specialbyggd Effectatank
- Laddomat 10 + Shuntstyrning med innegivare
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Verkar som skorstenen inte hinner med att göra sig av med röken.
Kan väl knappast ha kommit något i skorstenen som täpper för.

Om du har 10 meter skorsten som är 100 mm i diameter invändigt så kanske det blir för stort motstånd.
Jag har lite läck i skorstenen som är 10,5 meter och 145x145 invändigt.
Sotarn gav mig rådet att glidgjuta. Insatsrör skulle aldrig fungera sa han.
Skulle fungera till oljeeldning men pellets skulle bara bli problem.

Har funderat på det här, vore enklare att stoppa ned ett insatsrör men kanske sotarn har rätt?

Är det några fler med erfarenhet av smala insatsrör?

Obs! Räkna med koloxidfara i pannrummet och källaren även när det inte ryker in märkbart.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Jepp, första åtgärden är att vädra med ytterdörren i källaren så fort man går ner. Man skall inte underskatta det man inte ser.

Mitt insatsrör går dock bara i den vertikala delen av skorstenen, mellan botten på skorstenen och pannan går det en horisontell fyrkantig plåtlåda den första biten och sedan är det ett hålrum i tegel fram till röret.

Så det är väl totalt 1,1-1,3 meter från centrum rökrör ut från pannan till centrum insatsrör i skorstenen
- Bulkförråd 8m³ med Pellvac vakuumtransport med litet mellanförråd innan brännaren.
johano
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av johano »

Jag har ett 100mm rör, ca 11m långt och det funkar fint..
Kör på ca. 12-13kW och har aldrig haft problem med inryk.

/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Svar från en annan Torsson. Kan det vara plastvingarna i slussen som inte tätar och/eller är brända?
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Jag får kolla det när jag kommer hem. Men borde inte effekten bli att det ryker genom brännaren då?
ingto
Prima virke

Inlägg av ingto »

Fel av mig, läste inte ditt första inlägg ordentligt. Jag har också 100 mm insatsrör, höjd kanske 9 m, kör med 15.5 kW på låg och 19,5 på hög. Inget inryk på låg där den går långa stunder-hög bara vid mycket belastnig/varmvatten och nytt utrymme samtidigt. Har kollat ett par gånger och då inget inryk.
Pelletseldare från 2000, Ariterm Biomatic 20+ sedan 05. Kåk byggd -37, insatsrör. Just kopplat in elpatronerna (som backup) och ex.kort shuntstyrning. Dragbegränsare SID 012
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Verkar som du har dåligt drag vilket iof är konstigt med 10 meters pipa, Jag har 6,5 meters pipa med diameter på 100 mm men det är inga problem med drag då det är kallt ute..
Om det varit +30° ute hade jag kunnat ana att dåligt drag men inte nu då det är kallt för ju kallare utetemp desto bättre drag..
Min dragbegränsare brukar vara 1-1,5 cm öppen men nu då det va som kallast va den fullt öppen hela tiden, Den va öppen även då brännaren inte gick vilket aldrig händer annars..

Hur som helst är det då inga problem att köra 15 kW i den pipan, Har därimot sett ibland att det bör vara 120 mm för 20 kW men nu rekomenderar Ariterm bara 100 mm till biomatic 20

Dött en fågel i pipan alt kört brännaren feljusterad så pipan kleggat igen kanske :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Det sitter möjligt vis inget fågelnät på skorsten som nu e tätt av sot??
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Torsten: Din sotare har fel vill jag påstå...skorstenen är lång, min är bara 7,5m med 100mm slang. Ångrar dock att jag inte tog en grövre om man skulle få för sig att gå över till ved. Du har ju kvadratisk pipa och kan välja en rund insats av större diam. 125mm så klarar du även en "normal" vedpanna med sugfläkt utan problem. Glidgjuta är bättre ur vissa aspekter kan jag hålla med om, dock tveksamt om du bara ska köra pellets. Priset är dessutom mer än det dubbla om du själv sätter i röret. Gligdgjuta går iofs att göra själv också, men kan vara riktigt krångligt beroende på förutsättningar.

Thorsson: Låter absolut som du har stopp någonstans. Har det fungerat felfritt i sommras/höstas så borde göra det nu med bättre forutsättningar för drag.

/Vednisse
Senast redigerad av Vednisse den tis 12 jan, 2010 18:28, redigerad totalt 1 gånger.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vilken rökgastemperaratur har du?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Om både Andre´ och Vednisse kör med 100 mm insatsrör utan problem och Ariterm t.o.m. rekommenderar 100 mm pipa till Biomatic 20 så måste det vara något stopp i pipan eller kopplingen mellan rökröret och insatsröret.
Läge kanske att stoppa in en webkamera genom rökröret och lite belysning.

Min sotare har nog rabattavtal med en viss tillverkare av glidgjutningsmassa.
Han nämnde denna tillverkare mer än 10 gånger och antydde att det inte fanns någon annan möjlighet. :shock: Många glidgjuter annars med vanligt kalkbruk.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Man kan glidgjuta med vanligt bruk så länge inte sotaren "dömt ut" satt eldningsförbud. Men det är samma jobb, tom. lite svårare eftersom det inte fäster alls på samma sätt som keramiskt bruk. Men har man enkla förutsättningar så kan man ju göra om det efter några år, betydligt billigare men håller inte lika länge.

100-110mm är en allmän rekommendation till pellets om skorstenen är minst 6m. Vet de som kör med 90mm och tom 80mm, dock långa piper.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Nånting säger mig att de är nått knas i alltihop. Skulle arean på röret ställa till problem eller röret i sig??? Menade sotarn kanske det sista? Inte så att pipan svänger eller smalnar av ner i nån stans,,, Me den höga skorsten så ska 100 röret funka,dessutom blir det bättre drag i runda pipor,, I morn tar du ett rep med en tyngd på å släpper ner i skorsten å kollar så den kommer ända ner ,Så inget e i vägen tex en lös sten eller nått. :?
Thorsson
Gallringsobjekt

Inlägg av Thorsson »

Rökgastempen ligger mellan 175 och 200 enligt pannan, brännare hävdar ungefär 25-30 grader lägre.

Pannans givare vet jag inte riktigt vart den sitter, men brännarens sitter efter dragbegränsaren, så den borde väl säga temperaturen som går ut till skorstenen.

Viskan jag hade hemma var för liten, men när detta hände första gången så körde jag igenom med bara kulan för att se så det inte var några större grejer i vägen och jag höll på en stund för att vara säker.
Inget mer trillade ner i botten enligt min far som stod och kollade.

Så det verkar inte vara något i skorstenen eller i den kanal som förbinder pannan med skorstenen. Däremot finns det ett ställe i pannan som är smått omöjligt att kolla hur det ligger till.
Det är den 'låda' som är efter toppen av turbulatorerna och innan rökröret går ut ur pannan. Där sitter det ett dykrör in från vänster sida (som jag antar är för rökgastempen) som effektivt hindrar mig från att se hur det står till bakom.
Jag har dammsugit genom dragbegränsaren ovanifrån för att se om jag kunde få ut något, men det verkande bara hjälpa momentant, om ens det...

Jag ringde de som installerat det hela igår och de skulle komma ut idag (vi får väl se hur det blir med det...).
Skriv svar