Felsöka stopp i skruvmatning

Skriv svar
xJom
Entusiast!

Felsöka stopp i skruvmatning

Inlägg av xJom »

Fick telefonsamtal hemifrån, där frugan sa att pannan hade stannat. Det verkar som motorn till skruven inte går runt.

Det har trasslat lite sedan jag bytte till Stora Enso-pellets (8 mm) från Vestmarka (6 mm), och den verkar inte fylla upp påfyllningsröret ordentligt, så jag har dragit upp påfyllningstiden från 50 s till 150 s. Då gick drifttiden utan stopp upp från 20 timmar, till ett par dygn, fram till i dag. Jag tolkar det som att det går trögt i skruven på något sätt. (Och nu uppenbarligen så trögt att skruvmotorn bara står och tickar när hon slår på MANUELL MATNING)

Var börjar jag felsöka? Någon som kan ge något råd?

mvh
/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Är det spiralen/skruven som gett upp kanske??
För du kör väl med flexskruv??

Oftast ska det räcka med 30 sekunder på externskruven för att fylla internförrådet i brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Ja, det är en flexskruv. Klarar den inte 8 mm-pellets, eller är livslängden inte mycket mer än 4 år?

/xJom

Edit: Direktciteringar skall undvikas, borttagen. / Roli moderator
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Jag hittade nu denna tråd:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8193

När vi bytte till 8 mm så hörde jag lite "smällar", så jag vet nog var problemet ligger. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska göra åt det. Tips?

/xJom
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Här hade man förberett sig på det allra värsta, och så hade hon bara fyllt hela röret upp. Inte konstigt att det gick trögt för stackars motorn. :roll: Återstår bara att se om den fortfarande är med i matchen när röret har tömts igen...

/xJom
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hoppas hon gav sej innan spiralen knäcktes bara :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
xJom
Entusiast!

Inlägg av xJom »

Det gjorde hon, tror jag. Det kommer fortfarande upp pellets iallafall.

Dock har jag nu bara ett problem kvar.

Jag satt i två timmar igår, och tittade på brännaren och skruven, och konstaterade att pelletsen flödar fritt i skruven (inga smällar, inget knotande från motorn) - MEN! Efter natten (ytterligare ca 6 timmar, så har pannan stannat igen med meddelandet PELLETS BLOCKERAD och påfyllningsröret i brännaren är tomt, men när jag då undersökte skruven så är den på samma sätt lättdriven och MANUELL MATNING TILL fyller upp påfyllningsröret på en minut.

Den enda funderingen jag har är om det är glapp i sladdarna till optosensorn på nivåvakten. Kan det bero på något annat???

Kan spiralen vara bara lite skadad så att den lägger av först efter x antal timmar där x varierar friskt mellan 6, 20 och 48 timmar, och hoppar igång igen men utan att man hinner fylla upp påfyllningsröret över nivåvakten?

/xJom

Edit: Direktciteringar skall undvikas, borttagen. / Roli moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det kan ju vara glapp men snarare att det är damm som ställt till de..

En kompis har haft dessa problem nu ihelgen med att pannan stannat (biomatic) pga pellets blockerad/pelletsavbrott el vad de nu stått, Men han kör ju sin brännare på max nu o det krävdes 100% matning för att få 20 kW o då han den inte jämt fylla interförrådet riktigt med 30 sek på externskruven.. Vet inte vad som händer om det bara tvärt når givaren o sedan kallar på pellets typ efter 1 sekund igen, Möjligt att den kanske larmar/stannar då :roll: :?
Glömde iof kolla om han ändrat då jag va dit igår, Stod o kollade på pannan men kom fan inte på va jag skulle kolla för något så jag kollade driftstid/förbrukning istället :lol:
Skriv svar