Ritning pelletsbroms ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Ritning pelletsbroms ?

Inlägg av negative »

Läste i en gammal tråd att det fanns en ritning. Nån som vill dela med sig ? Även ritning på stoppbleck skulle vara kul. :)
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Vilken typ av stoppbleck har du?Finns ju två sorter.Det gamla är bockat i överkanten,medans det nyare är en rak plåtbit som också bara har två piggar som passar i 2 runda hål i brännarröret.Det går inte att bara ta en vanlig plåt,för att det brinner snart upp.
Går du in på t.ex www.pelletsbilen.se och letar upp en bild på bromsen,så ser du hur den ser ut.Där borde det gå att ta vanlig plåt,för där är det ingen låga som förtär den.Om du tar bort slangen så har du måttet på röret och kan prova bromsen där.Jag har original av båda.Stoppbleck kan jag gå ner och mäta åt dig,men bromsen är det mer plock med.Måttet där jag satte skruven till bromsen,kan jag mäta fram åt dig.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här får du lite mått på den nyare bromsen,samt var jag satte bromsen i min gamla typ av fallrör.På de nyare fallrören med en mjuk böj,har jag för mig att det redan är förborrat.

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Men gud va snällt ! Blir till att ragga nån eldfast plåt nu :) Är den 3-4mm tjock plåten tro ?


Tackar än en gång Taxen !
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Brännaren går just nu,så blecket är nog lite varmt och svårt att mäta :wink:

Men eftersom piggarna är 3,5mm på bredden och den är lite glapp i hålen,så gissar jag på 3mm.

På mina bleck som satt i det gamla brännarröret,så svetsade jag på vanligt vinkeljärn eller plåt,men de brann snart upp.Det bör vara nån kvalitetsplåt som tål värme.Det här original som jag köpte och ritade av, syns inte en antydan av slitage.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Tackar Taxen än en gång.

Nu sitter det hemgjord pelletsbroms och stoppbläck i brännaren :D
CTC 171b PX21 -04
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Va bra.Hittade nån kvalitetsplåt för stoppblecket?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
negative
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 21 jan, 2009 02:22

Inlägg av negative »

Taxen skrev:Va bra.Hittade nån kvalitetsplåt för stoppblecket?
Absolut ! En bekant fixade en 6mm rostfri som används i sodapannan på SCA östrand, så den ska tydligen klara endel. Kommer dock inte i håg plåtens beteckning.


Edit: Hittade detta om sodapannor, så plåten klar nog detta ;)
Chemrec har sedan 2005 en pilotanläggning på Smurfit Kappas område. Genom en rörledning leds en liten del (en procent) av brukets svartlut till en testreaktor där svartluten förgasas i en 1.000 grader het process. En av utmaningarna för Chemrec har varit att hitta material som i kontinuerlig drift klarar den extremt höga temperaturen (1.800 grader i lågan
CTC 171b PX21 -04
Skriv svar