Har jag sintring eller vad är detta???

Skriv svar
shootking
Prima virke

Har jag sintring eller vad är detta???

Inlägg av shootking »

Jag har justerat min panna efter att ha haft vissa problem med den (se tråden viewtopic.php?t=10425). Men nu har jag fått lite nytt huvudbry.

Senast pannan stannade (för en vecka sen) så hade tempskyddet i matningsröret löst ut. Likadant idag. Det "fel" jag hittar är en ask-kaka i förbränningskoppen. Den ligger i framkant av koppen så luft och värmeslinga är inte blockerade. Förra gången så fotade jag vad jag hittade i förbränningskoppen:

Bild

Bild

Ask-kakan är hård men när jag trycker på den så smulas den söder.

Rökgastemperatur var igår strax under 150 grader när den eldade. Kör på ca 13kw effekt i dagsläget.

Jag har nu provat att sätta upp fläkt-värdet från 230 till 250 för att se om det blir skillnad.
Värmebaronen Comet (13,1kw elpatron)
Baxi Eurofire 20kw (Millenium 2 ver 04.1.31)
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
100m² boyta (20°C) + 100m² källare (12°C) byggt 1964
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Nej, det är inte sintring på bilden. Sintring är beläggning hård som glas.
Du har nog bara lite felaktig brännarinställning. Typ för lite luft eller för mycket bränsle.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
shootking
Prima virke

Inlägg av shootking »

Ok, det låter ju bra. Jag har som sagt ökat fläkten, får se om det hjälper!
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
shootking
Prima virke

Inlägg av shootking »

Den omedelbara effekten var att rökgastemperaturen steg från 150 till 160 grader. Får se om några dagar om det fortfarande blir en ask-kaka kvar i brännaren...
Mafa Mini veckoförråd
Installerad 2008
Pellets från Stora Enso
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Alla
Liten ledtråd i ämnet sintring!
Jo sintring kan också se ut så , denna uppstår i samband med vissa grundämnen i en värmekemisk raktion i hög temperatur, jag vet inte
med 100% säkerhet, men jag tror grundämnen som kan bilda kisel
som är mycket vanligt grundämnen .

Tilläggas till ämnet sintring
För att undvika detta fenomen görs enklast med att minska förbrännings luften eller minska dragförhållandet detta för att sänka förbrännings temperaturen sintring är allså värmeberoende till sin natur.
Senast redigerad av Olle45 den tis 19 jan, 2010 00:30, redigerad totalt 4 gång.
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Man kan väl kalla det här för asksintring. Riktig sintring bildar en hård glasliknande beläggning i rostret som måste hackas bort. Illa nog med asksintring för kakorna täpper till lufttillförseln så att förbränningen ändras.
Pelletsens asksmälttemperatur och värmen i förbränningen avgör om det blir sintring eller inte. Med ren pellets som innehåller lite salter blir asksmälttemperaturen hög.
En rätt inställd brännare ger minst asksintring. Höjer man fläkten mer än vad som behövs blir det varmare i förbränningsutrymmet pga. syreöverskott och då sintrar det mer.

Kan jämföra två ytterligheter. Har kört Viking pellets som görs av ren gran. Efter en veckas eldande utan tryckluftsuraskning fanns det nästan ingenting att skrapa bort från rostret.
Har nu senast kört pellets från naturkraft.nu (baltpellets). Med den pelletsen bildas en kaka liknande de på bilden redan efter två dagar i brännaren om jag kör utan uraskning. Kakan är hård som en veteskorpa.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar