Felsökningshjälp efterlyses

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Felsökningshjälp efterlyses

Inlägg av Roli »

Trodde att jag "kunde" min brännare efter över 12 års bekantskap, men nej det verkar inte så......

Nu ikväll har "bakbrandsgivaren" löst ut två gånger och jag hittar inte orsaken.
Det började att frugan kom hem och tyckte att brännaren hade lite "mysko" ljud för sig. Så hon gick in i pannrummet och stängde av brännaren samtidigt som hon kollade "bakbrandsgivaren" som sitter på brännarröret och konstaterade att den hade löst ut. Detta har hänt några gånger tidigare under 12 års drift. Brukar inträffa när värmebehovet är litet och slussvingarna börjar bli gamla.

Men nu tycker jag inte att de är gamla, bytta i början av november förra året.

När jag kom hem så startade jag upp brännaren och fyllde den med pellets i internförrådet. Märkte inget onormalt och den gav ifrån sig lite gnisslande ljud från slussvingarna som den brukar när det har kommit rök baklänges via slussen. Inget onormalt i sig.

Nu när jag skulle gå och lägga mig så tänkte jag kolla till brännaren en sista gång för att se så att allt var som det skulle. Men när jag kommer in i pannrummet så "bolmar" det upp vit stinkande rör via slussen och pelletspåfyllningsslangen. Konstaterar snabbt att värmesäkringen på brännarröret återigen har löst ut och brännarröret är glödhett samtidigt som skruvmotorn går kontinuerligt för att mata in den pellets som finns i internförrådet (precis som den skall göra).

Men varför löser det igen..... hittar ingen orsak till att glöden skall vandra bakåt i brännaröret så att värmesäkringen löser......

Jag behöver hjälp med att hitta en orsak. Kommer inte att "fippla" mer med brännaren ikväll, är för trött för det plus att brännaren är för varm för att mekas med. Får bita i det sura äpplet och lita på elpatronen.

Men jag hoppas att det kommer in ett antal tips på vad och var jag skall felsöka när jag kommer hem efter jobbet imorgon......

Blev lite långt men det känns skönt att få skriva av sig när man är f-----ad på den där j---a saken som sitter på pannan och inte gör det man vill att den skall göra :evil: :evil: :evil: :twisted:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

54 stycken som har läst men ingen som har några tips att delge..... :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Hej Roli!

Ja, det är slitage för brännare är för gammal som du har nu.
Varför inte byta mot ny brännare slippa problemet.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jag har också en 97:a och när en servicekille senast tittade på den (sommaren -08) så fann han ingen anledning att byta!

När brännaren var inne på service så hade jag också bekymmer med bakrök. Det svetsades då ett rör från fläkten till skruvröret - detta för att få "tryck" även i skruvröret och motverka bakrök (har en bild vid ev intresse).

Nu hjälpte inte detta i mitt fall utan sotaren fick komma och rensa sot ur en krök på rökröret.
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det röret sitter redan på min brännare sedan 5-6 år sedan, eller när det nu var. Tiden går så fort.

Men tack för tipset ändå....

PPG:

Man skall väl kunna ha en brännare mer än 12 år...........
Moderator
MangeOhamn
Prima virke

Inlägg av MangeOhamn »

När sotades pannan och skorsten, det ligger inte flygaska och hindrar så att röken tar vägen bakåt.
A3ans konstruktion ser mycket lik ut som Bequem-en, har aldrig fått bakbrand i min. Vad skiljer sig åt då. mer än att den saknar värmegivare.
2010-01-20 CTC Ecoflex, tidigare 5 år med Thermia Bequem 15D i CTC Total -83.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Roli

Ja, det håller bra pelletsbrännare 10-15 år. Det e upp till dig vad du vill ha bra brännare för att slippa problem. Kontrollera alltid först rätt drag 1.0-2.0 mmvp vid kontinuerlig drift. Om det inte vill byta ny brännare ska brännare göra rent alla fri från smuts/damm, spånfri, fallrör, rör, skruv, spänna kedje, slussvingar, lager, fläkt, fotocell, kontrollorgan, mät pelletsvaktnivå och överhetning. Kan mäta ohm om den fel givare byt ut eller ingen fel då styrenhet som gäller. Lycka till!
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Snapphane
Energiprofet!

Övertrycksrör - "skorsten" som ger bakvärme??

Inlägg av Snapphane »

Hej

En reflexion : Övertrycksröret mellan fläkt och matarrör har ingen backventil. När fläkten stannar kan det bli bakdrag genom röret vilket befrämjar bakvärmerisk. Eller ??
Jag överväger att ta bort röret.
Synpunkter tack!

Roli : det vanliga är det vanliga - byt slussvingar! kanske prova min variant "Dubbelvingar"?

Packningen mellan sluss och interförråd tät?

mvh + trevlig helg / Snapphane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

MangeOhamn skrev:När sotades pannan och skorsten, det ligger inte flygaska och hindrar så att röken tar vägen bakåt.
A3ans konstruktion ser mycket lik ut som Bequem-en, har aldrig fått bakbrand i min. Vad skiljer sig åt då. mer än att den saknar värmegivare.
Panna och brännare sotades på måndag dvs tre dagar före problemen så jag tror inte att det är det som är problemet. Skall när det blir ljust ta och kolla skorstenen så att det inte har "rammlat" ner någon fågel eller något annat.......

Bequemen konstruerades efter A3:an och av samma konstruktör. Därför har den en annan utformning som i stort sett hindrar bakåt brand, kanske en erfarenhet från A3-konstruktionen.

A3:an i korthet: fallrör - sluss - internförråd - skruv - brännarkopp.

Bequem i korthet: fallrör - internförråd - skruv - sluss - skruv - brännarkopp.

Då A3:ans skruv alltid är full med pellets och kan därför få bakbrand. Så är inte Bequemen det eftersom den sista skruven matar snabbare än den första. Därför innehåller inte den sista skruven spå mycket pellets så att det kan bli bakåt brand (den bättre lösningen).
Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Övertrycksrör - "skorsten" som ger bakvärme??

Inlägg av Roli »

Tack för "kontrollförslagen".
Snapphane skrev: En reflexion : Övertrycksröret mellan fläkt och matarrör har ingen backventil. När fläkten stannar kan det bli bakdrag genom röret vilket befrämjar bakvärmerisk. Eller ??
Jag överväger att ta bort röret.
Synpunkter tack!
Min hade inte detta rör från början men det var tydligen heller inte en bra lösning, då röken ändå kunde leta sig bakåt i brännaren.
Ecotec tog då fram en lösning med en plastslang från "fläktutrymmet" till internförrådet. Denna lösning var nog inte den bästa eftersom det sedan togs fram ytterligare en lösning som numera sitter på alla brännare. Dvs ett rör från "fläktutrymmet" till matarröret, där det ansluter strax före brännarkoppen. Även om det då kan ge ett visst drag "baklänges" när fläkten stannar så är det ändå en kort bit av matarröret som det gäller så jag tror inte att det är så farligt. Jag kommer att behålla mitt rör.

Dock upptäckte jag när jag rengjorde brännaren i måndags att detta röret inte anslöt helt tät mot matarröret utan röret var "bara" fäst med en svetsloppa mot matarröret samt att det var en liten luftspalt mellan rören. Såg detta då jag rengjorde detta luftrör efter tips tidigare. Totalt har jag rengjort detta röret två gånger (ungefär två månader emellan) och båda gångerna har det varit tätt med fastbrända pelletsspån. Så man kan ju fundera över rörets vara eller inte vara. Men för min del verkar det som om jag har haft rör men ändå inte rörets egentliga funktion då det tydligen verkar tätna väldigt fort, och då försvinner ju funktionen........
Snapphane skrev:Roli : det vanliga är det vanliga - byt slussvingar! kanske prova min variant "Dubbelvingar"?
Dubbla vingar skall jag pröva, gäller bara at hitta ett lämpligt material för "egenkonsruktion". Vingarna som sitter i är "bara" strax över två månader gamla (monterade i början av november) så jag vill inte tro att de är kassa. Upptäckte igår när jag "rev" brännaren i småbitar att de inte tätade riktigt bra. De verkar vara lite för breda, så när man klämmer in dem i slussen så kommer de i "spänn". När de sedan skall snurra i slusen så skall de böjas åt andra hållet. Detta gör att tätningen ute i hörnen i själva slussen blir dålig. Detta syntes väldigt tydligt i min sluss när jag hade demonterat slussen. Mitten delen av slussvingen hade polerat slussväggen hela vägen runt men ute i slusskanten vid hörnet var det svarta beläggningar eftersom slussvingen inte riktigt kom åt att täta där. Vingarna är just nu vända och slipade så att de inte spänner lika mycket och slussen är renpolerad med svinto (blänker så fint nu). Såg bra ut när jag körde motorn "manuellt" igår kväll. Denna lösning skall provköras så snart jag har monterat ihop brännaren igen och pannkittet mellan det lilla luftröret och matarröret har härdat fördigt (stod 12-24 h på tuben). Fungerar det då bra så får slussvingarna gå ett tag till. Annars får jag byta vingarna, nya är på väg och skall komma på måndag med posten (i bästa fall).
Snapphane skrev:Packningen mellan sluss och interförråd tät?
Brukar använda tätmassa där när jag har demonterat slussen. Original packningen har torkat sönder sedan många år. Och var det inte tätt där så kommer det att bli det senare idag.
Moderator
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Det var just efter en sotning som mina bekymmer började men jag har en taskig konstruktion på rökröret. Det finns en böj som är svåråtkomlig även för sotaren.
EDIT: Nu har jag lagt dit en tändare så han kan kolla draget med tidningspapper efter sotning.
Jerjo

Energiprofet!

Rörets infästning mm

Inlägg av Snapphane »

Hej igen Roli

Tack för tipset att obs luftningsrörets infästning mot matarrröret!
Möjligen ger luftningsröret snabbare upptändning pga lufttillförsel nere i koppen. Om så inte är fallet kommer jag att ta bort det.
Vid montering av slussvingarna kan man först dra skruvarna löst så att vingarna kan röra sig. Kör motorn några varv så att vingarna "centrerar" sig - dra därefter skruvarna. Men detta vet Du nog .....

Det är möjligtvis inte så att motoraxeln skjuvar pga sliten bussning?

A3 är en bra brännare, dock finns några akilleshälar som kan avhjälpas mha mekanisk modifiering, men PLC-styrning ger den riktiga knorren på slutresultatet.

Får Du inte till nya vingar kan jag göra + skicka till Dig.

Ha en bra helg

mvh / S-hane
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Brännaren är nu igång igen efter stilleståndet. Har gått några timmar nu för att återställa temperaturen i den övre delen på acktanken och än verkar det gå bra (peppar, peppar ta i trä eller vad man nu skall säga).

Snapphane:

Tack för omtanken men jag tror nog att det skall komma nya slussvingar med posten nu på måndag, de är iallafall beställda.

Så i din signatur att du har både Bequem och A3 brännare. Fattade jag din signatur rätt med att du har PLC-styrning och varmluftständning på din A3:a ?? Detta låter intressant då en av min A3:as negativa sidor är att den "bara" har underhållningsglöd och detta ihop med körning mot acktank är inte optimalt. Jag skulle vilja ha A4:ans styrning och tändning.......
Moderator
Snapphane
Energiprofet!

A3 eltändning mm

Inlägg av Snapphane »

Roli : jo - min A3 sitter sedan febr 2002 i fritidshus 4,5 mil hemifrån.
Projektbrännare med eltändning modell varmluftpistol. Kapacitiv nivågivare för internförrådet. Optovakt för hög asknivå i pannan.
PLC Mitsubishi FX, kontakt via modem, fjärrstyrning av bl a start/stopp, önskad temp i huset mm. Monitorering syns i EXCEL.
Möjlighet till variation av matningen, men ej fläktvarvtal - den möjligheten skall jag dock skaffa mig.

Thermian sitter i min ordinarie bostad sedan sept -02. På mänga sätt en bra brännare, men A3:an förbränner stråt vassare - den ger finare aska.
Thermian har i åratla haft problem med "överhopp" - det har inte gått att lösa.
A3:ans nackdelarar går att korrigera tror jag och sannolikt låter jag A3:an ersätta Thermian när eltändning, bakvärmeproblematik mm är fixat.
Håller just i dagarna på med att bygga en egenkonstruerad eltändning till A3 med mål att den blir vassare/snabbare än den i fritidshusets A3.
Prototypen verkade funka väldigt bra, men ska piffa upp ännu mer innan "skarp" version installeras.

Tanken är att köra 2 identiska A3-anläggningar med PLC, min egentillverkade tändning samt några andra modifieringar.
Inget beroende av Ecotec som levernatör av styrkort, tändelement, slussvingar mm.

PLC:n har en nyckelposition. En A3 med vanliga styrboxen är klart underlägsen Thermian med digital styrning som jag ser det.

Bästa hälsningar / S-hane

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Låter intressant med PLC-styrningen, gör du all programmering själv ?

Konvertera A3:an så att den får eltändning och skippa underhållsglöden hade varit "smaskens". Då skulle man kunna utnyttja acktanken på ett annorlunda sätt än vad jag gör idag. Plus att det antagligen skulle bli mindre problem med slussen om man slapp underhållsglöden.....

Du har inga bilder att visa från dina ombyggnader ??
Moderator
Skriv svar