Nu ikväll har "bakbrandsgivaren" löst ut två gånger och jag hittar inte orsaken.
Det började att frugan kom hem och tyckte att brännaren hade lite "mysko" ljud för sig. Så hon gick in i pannrummet och stängde av brännaren samtidigt som hon kollade "bakbrandsgivaren" som sitter på brännarröret och konstaterade att den hade löst ut. Detta har hänt några gånger tidigare under 12 års drift. Brukar inträffa när värmebehovet är litet och slussvingarna börjar bli gamla.
Men nu tycker jag inte att de är gamla, bytta i början av november förra året.
När jag kom hem så startade jag upp brännaren och fyllde den med pellets i internförrådet. Märkte inget onormalt och den gav ifrån sig lite gnisslande ljud från slussvingarna som den brukar när det har kommit rök baklänges via slussen. Inget onormalt i sig.
Nu när jag skulle gå och lägga mig så tänkte jag kolla till brännaren en sista gång för att se så att allt var som det skulle. Men när jag kommer in i pannrummet så "bolmar" det upp vit stinkande rör via slussen och pelletspåfyllningsslangen. Konstaterar snabbt att värmesäkringen på brännarröret återigen har löst ut och brännarröret är glödhett samtidigt som skruvmotorn går kontinuerligt för att mata in den pellets som finns i internförrådet (precis som den skall göra).
Men varför löser det igen..... hittar ingen orsak till att glöden skall vandra bakåt i brännaröret så att värmesäkringen löser......
Jag behöver hjälp med att hitta en orsak. Kommer inte att "fippla" mer med brännaren ikväll, är för trött för det plus att brännaren är för varm för att mekas med. Får bita i det sura äpplet och lita på elpatronen.
Men jag hoppas att det kommer in ett antal tips på vad och var jag skall felsöka när jag kommer hem efter jobbet imorgon......
Blev lite långt men det känns skönt att få skriva av sig när man är f-----ad på den där j---a saken som sitter på pannan och inte gör det man vill att den skall göra