Bygga om bulkförråd med plan botten till självtömmande

Skriv svar
UlfBr
Ungskog

Bygga om bulkförråd med plan botten till självtömmande

Inlägg av UlfBr »

Hej,
Jag har nu kört pellets i fem sex år och är generellt mycket nöjd. Men, nu har jag tröttnat på att få kratta och skyffla pellets och vill nu försöka bygga om mitt förråd så att det blir lite mer självtömmande.
En del frågor har nu dykt upp och jag hoppas få hjälp och råd.
Jag har ett självbyggt förråd där oljetanken tidigare stod (150*230*200) vilket är nästan 7 kubik totalt. Idag helt plan botten men jag funderar nu på att vinka upp golvet så att det blir självfall. Jag vill fortfarande ha en total möjlig volym av ca 5 kubik efter att golvet har vinklats upp. Skruvmatningen går från mitten av golvet snett uppåt genom väggen.

Jag vill gärna få råd från någon som har gjort en liknande övning.

Mina frågor är:
1. Om jag bygger en krage på ca 20cm runt inloppet till pelletsskruven så att pelletsen får lite fritt fall fram till skuven, kommer det då att bli problem med pelletsdamm med resultat att inloppet sätts igen?
2. Är det någon som har provat med att ha ca lutning ca 45 grader närmast pelletsskruven men sedan bryta av med ca 30 grader när man kommer högre upp. Ger större totalvolym.

mvh Ulf
CTC 1100 + KMP PX21
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har ingen svar på dina egentliga frågor men undrar varför det är så viktigt att det ska vara helt självtömmande?

Med självtömmande botten förlorar du den volym som du tidigare har haft som "reserv" fastän du skulle skotta, den volym pellets du kan få ut ur förrådet utan någon skottning är helt enkelt den samma oavsett om du har plan eller vinklat botten.

Alltså vinner du inget vid annat än att du inte har en reserv att skotta om det vill sig illa och leveransen är försenat.

Det enda sätt jag ser där man kan hålla kvar volymen OCH slippa skotta är när botten kan vinklas från plan till vinklat medelst motorer/handvev.

Själv funderar jag på något liknande en luftpump med ett fast (lågt) tryck och sedan ha en botten som kan lyftas av detta lufttryck. När det är mycket pellets kvar är trycket inte högt nog varför botten stannar kvar nere, när pelletsen tryter lyfts botten upp och pelletsen kanar mot utmatningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har idag ca 45 graders botten i 4 gamla oljetanken som tillsammans ger ca 9 kubik (ca 11,5 om flat botten). Jag funderar på att ta bort lutningen i halva tanken för att få plats med två års förbrukning i stället.

Tanken är att ha en kon med ca 45 grader som man kan skotta in det sista (det som inte töms helt från den platta sektionen). För mig är det OK om jag bara behöver skotta en gång från platt till lutande botten.

Den 45 gradiga bottnen är inte helt självtömmande (kan bero på mängden spån). Det kan bli upp till 70 grader lutning i pelletshålet ner mot skruven. Den lutande botten består delvis av oljetanksplåt så den är glatt nog men det stockar sig ändå när pellets med spån blockerar rörelsen.

På din fråga 1: Jag kan inte se att det skulle bli ngn problem. Spånet kommer flyttas bort med hjälp av skruven.

2: Det skulle med största sannolikhet minska graden av självtömning.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Vill du prova dig fram innan,så kan du ta en liten skiva och ställa i olika lutningar på golvet och sen hälla i en hög på skivan.Sen krafsar du bort pellets på golvet så ser du hur det rinner ner eller fastnar i olika lutningar.Jag tror att 30 grader blir för liten lutning.När det sen blir stort tryck på pelletsen så blir det ännu sämre.Det har en förmåga att stocka sig.Det borde du ha märkt när du skall in och skotta,att det är en hög kant runt skruven.Det enda du vinner på liten lutning är att det kan vara lättare att skotta fram till skruven.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Finns en typ av storsäck i pressening. Utnyttjar hela förådet. Minns inte vad den hette. Med linor lyter man runt om, och får ut det sista.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
TJ
Stor entusiast!

Re: Bygga om bulkförråd med plan botten till självtömmande

Inlägg av TJ »

UlfBr skrev: 2. Är det någon som har provat med att ha ca lutning ca 45 grader närmast pelletsskruven men sedan bryta av med ca 30 grader när man kommer högre upp. Ger större totalvolym.

mvh Ulf
Jag skulle rekom. att ha 50° närmast skruven och sedan vinkla ned till 30°, så är mitt självtömmande förråd byggt. Om du inte kollat in mitt förråd, så finns det bilder och beskrivning längre ned på denna avdelning av forumet.
Hur högt upp man måste gå i höjd för att pelletsarna inte ska brygga över, kan jag inte svara på, men skulle gissa på närmare en halv meter i bredd mått. Mitt förråd är ca 7dm i bred vid övergången.

Mvh
Tom
CTC Bio brännare (Thermia´s)
Gjutjärnspanna från -59, HBM-55
750L ack. tank med laddomat.
6" dragregulator
Bulkförråd 5.5Ton samt Mafa Mini 300Liter kopplade med skruvar
Skriv svar