Hej Alla!
Jag har funderat och prövat en massa sätt att suga aska men är inte nöjd. Jag tycker det skall vara enkelt ha bra kapaciet i sug och volym så man inte behöver tömma så ofta. Cyklonerna som finns släpper ju igenom en procent vilket ställer till problem. Och ha en massa burkar med förfilter och annat är ju också jobbigt. Så frågan är finns det någon som har köpt eller gjort en smart lösning på asksugningen?
Enkel optimal asksugning?
-
- Energiprofet!
Enkel optimal asksugning?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hej Ulf!
Jag kör med en vanlig asksug/fälla och det är som du säger lite jobb med det, tycker ändå att jag inte behöver tömma burken så mycket,filtret (flamsäkert) gör jag ren efter varje användning, tar ett par minuter...
Du skall snart se att det finns folk på forumet som tycker att det är trams att suga upp askan, och det kommer du att få komentarer på...en liten förvarning bara
MVH// Dave
Jag kör med en vanlig asksug/fälla och det är som du säger lite jobb med det, tycker ändå att jag inte behöver tömma burken så mycket,filtret (flamsäkert) gör jag ren efter varje användning, tar ett par minuter...
Du skall snart se att det finns folk på forumet som tycker att det är trams att suga upp askan, och det kommer du att få komentarer på...en liten förvarning bara

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Kör också med vanlig asksug kopplad till en gammal dammsugare från 70-talet(?) som jag har gjort en öppningsbar påse till. Verkar inte komma igenom så mycket till filtret i min dammsugare, men påsen får jag tömma samtidigt som asksugen, därav att jag har gjort den öppningsbar... Knappast optimalt, men ett par minuter i månaden har jag tid att offra. Den som inte har det lär väl behöva byta från pellets till något annat uppvärmningssätt.
Pelletseldare sedan hösten 2008 (endast vintereldare)
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Econom med 500l ack
Lättbetongkåk från 1952, 105(uppvärmt)+175 kvm, orginal tvåglasfönster, dåliga dörrar och oisolerad vind under orginal tegelpannor.
Jag har en billig grovsug (clas ohlson) kopplad till en Pellvac virvelvind, och det funkar rätt bra. Har klippt upp en påse och tejpat den runt filtret i grovsugen, då räcker det med att "skaka" dammsugaren för att det ska lossna tillräcklligt....
/johan
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat