Pelletsskruvar

Skriv svar
Fredde
Stor entusiast!

Pelletsskruvar

Inlägg av Fredde »

Hej,
Håller som bäst på att riva ut en bastu och dusch i källaren för att kunna bygga mitt pelletsförråd, ca 8 kubikmeter blir det. Nu skulle jag vilja ha lite tips på olika skruvar, för och nackdelar?

/Fredde
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Jag har inte bulk, men hörde många som pratas och skrivas om bulk.
Så jag införstådd mig att bygga riktig väl konstruktion så att den tank skall hålla som stark.

Sedan rör delar bör vara rostfri, och undvikar många kurvor (pellets blir söndrig vid smiska hörna) och innerör skall vara skina och undervik långa avstånd.

Ju bättre bör man vara så nära mellan bulklastbil till anslutning till den. Då minskar man söndrig pellets.

Gärna rätta mig som ni har bulkerfarent :roll:

Du fråga tips så finns många på nätet eller tittar in på http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48

Luck to :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hmmm inte skall man väl riva ut en bastu.
Pelleys i säck är ju det ända som kan framkalla svett på samma sätt.. :D

En övermatad brännare är mycket känligare med tanke på färbränning än en undermatad (sedan får ni tycka vad ni vill!). alltså en undermatad brännare med böjd skruv som nästan krävs, för att få full comfort i ett bulk förråd.
Senast redigerad av Patrik den sön 22 maj, 2005 08:44, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:Hmmm inte skall man väl riva ut en bastu.

En övermatad brännare är mycket känligare med tanke på färbränning än en undermatad (sedan får ni tycka vad ni vill!). alltså en övermatad brännare med böjd skruv som nästan krävs, för att få full comfort i ett bulk förråd.
Patrik menar du inte undermatad brännare? :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Pelletsskruvar

Inlägg av André »

Fredde skrev:Hej,
Håller som bäst på att riva ut en bastu och dusch i källaren för att kunna bygga mitt pelletsförråd, ca 8 kubikmeter blir det. Nu skulle jag vilja ha lite tips på olika skruvar, för och nackdelar?

/Fredde
Vad har du för brännare/system idag??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

André skrev:
Patrik skrev:Hmmm inte skall man väl riva ut en bastu.

En övermatad brännare är mycket känligare med tanke på färbränning än en undermatad (sedan får ni tycka vad ni vill!). alltså en undermatad brännare med böjd skruv som nästan krävs, för att få full comfort i ett bulk förråd.
Patrik menar du inte undermatad brännare? :wink:
Du har så rätt, har ändrat på inlägget 8)
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Fredde
Stor entusiast!

Re: Pelletsskruvar

Inlägg av Fredde »

André skrev:
Fredde skrev:Hej,

/Fredde
Vad har du för brännare/system idag??
Hej,
Har ingen brännare idag. Pannan som står där är en gamal CTC-265 från -75. Har väl nästan bestämmt mig för att kosta på en brännare till den, allternativet var en Biomatic 20+ men det blir ju en hel del dyrare. Tänkte invänta Nolia mässan innan jag köper brännare. Janfire eller Bequem blir det. Tycker både fått goda vitsord och båda brännarna funkar fint i en Biomatic ifall jag byter panna senare.
Dock har jag som sagt redan bestämt mig för pellets så ett förråd måste jag ha. Förråden ligger parallellt med pannrummet så en böj måste jag ha. Blir lite som allternativ C, http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=48

Vad jag skulle vilja ha var märken och pris på skruvar. Är det samma sort som säljs till alla märken av brännare till exempel?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde du bor ju i Umeå så då är det bara du slår en singnal till Frajon i Sörfors.. :wink: Han kommer hem till dej o kollar vad som behövs sen får du ett pris vad kalaset kostar..
Tycker du ska välja bequem i stället för janfire...
Jag är då mycket nöjd med bequemen o thermias skruv (5 meter med 1 st 90 gradig böj o stora motorn)..
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

André skrev:Fredde du bor ju i Umeå så då är det bara du slår en singnal till Frajon i Sörfors.. :wink: Han kommer hem till dej o kollar vad som behövs sen får du ett pris vad kalaset kostar..
Tycker du ska välja bequem i stället för janfire...
Jag är då mycket nöjd med bequemen o thermias skruv (5 meter med 1 st 90 gradig böj o stora motorn)..
Har pratat med Frajon på pelletsdagarna. Så efter urstädningen i källaren är det mycket möjligt de får komma och räkna. Skiljer ju inte så många tusenlappar mellan bequemen och Janfire. Dock fick jag reda på att Janfire funkade fint i Biomatic vilket är bra ifall man byter panna om några år och har valt att köra med Janfire.

Vad menas med stora motorn. tre fas eller?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Fredde skrev: Dock fick jag reda på att Janfire funkade fint i Biomatic vilket är bra ifall man byter panna om några år och har valt att köra med Janfire.

Vad menas med stora motorn. tre fas eller?
Den är bara större, Ser ut som skruvmotorn som janfire har o de är en 220v..

Klart att janfiren går köra i biomaticen men den kräver mera rengöring..
Detta kanske inte spelar så stor roll nu med pannan du har men du lär nog ångra dej den dagen du byter panna.. Att måsta rengöra brännaren oftare än pannan.. :wink:
Skriv svar