*INGET* Strul med värmeväxlare på ny biomatic 20+
*INGET* Strul med värmeväxlare på ny biomatic 20+
Har en ny biomatic 20+ (ny men gamla modellen).
Fick den installerad i fredags... när jag slår på knappen för värmeväxlaren går den inre cirk.pumpen igång på en gång och går konstant.
Ska inte den pumpen bara gå när flödesvakten känner av att man tar varmvatten? Står visserligen att brytaren är till för cirkulationspump men verkar konstigt att den ska stå och snurra hela tiden...?
Någon som känner igen felet (om det är något fel) eller har någon gissning?
Fick den installerad i fredags... när jag slår på knappen för värmeväxlaren går den inre cirk.pumpen igång på en gång och går konstant.
Ska inte den pumpen bara gå när flödesvakten känner av att man tar varmvatten? Står visserligen att brytaren är till för cirkulationspump men verkar konstigt att den ska stå och snurra hela tiden...?
Någon som känner igen felet (om det är något fel) eller har någon gissning?
Senast redigerad av Loranga den mån 31 maj, 2010 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
Ariterm Biomatic 20+ med shuntstyrning
Pellistore 3ton
10m skorsten KW Z150 Dragbegränsare
1½plans villa byggd 1927
120kvm + 64kvm källare (uppvärmd)
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Tror jag förstår konstruktionen....
Antar att knappen SKA starta den interna cikulationspumpen så att det alltid cirkulerar varmt vatten i värmeväxlaren.
Och varför den tidigare tappade temperatur var att pannan hade skiktat sig så när jag slog på pumpen kom det kalla vattnet att blandas med det varma = sänkte panntempen.
Rätta mig om jag har fel!
Då är min fråga, vad gör flödesvakten egentligen? Känner av flödet kan jag tänka mig men av vilken anledning vill panna veta flödet?

Antar att knappen SKA starta den interna cikulationspumpen så att det alltid cirkulerar varmt vatten i värmeväxlaren.
Och varför den tidigare tappade temperatur var att pannan hade skiktat sig så när jag slog på pumpen kom det kalla vattnet att blandas med det varma = sänkte panntempen.
Rätta mig om jag har fel!
Då är min fråga, vad gör flödesvakten egentligen? Känner av flödet kan jag tänka mig men av vilken anledning vill panna veta flödet?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Flödesvakten ska starta den interna cirk.pumpen när du tappar varmvatten. Med strömbrytaren snurrar pumpen hela tiden. Kan vara bra om du värmepannan med elpatron, (för att värma allt vatten).
Hoppas att du blev lite klokare.
Hoppas att du blev lite klokare.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Tror det, den tvångskör pumpen, typ.
Så den ska/bör vara av om man kör med pellets?
På, om man vill, med elpatron?
Och är den "av" startar flödesvakten pumpen när man spolar varmvatten?
Så den ska/bör vara av om man kör med pellets?
På, om man vill, med elpatron?
Och är den "av" startar flödesvakten pumpen när man spolar varmvatten?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Ett rätt
Eftersom du kör med samma panna kan jag passa på att fråga lite...
Vad kör du med för bör-värde på panntempen?
Och finns det något litet tips? T.ex. något som bör justeras i inställningarna?
Eller bara något bra att veta?

Eftersom du kör med samma panna kan jag passa på att fråga lite...
Vad kör du med för bör-värde på panntempen?
Och finns det något litet tips? T.ex. något som bör justeras i inställningarna?
Eller bara något bra att veta?
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Pellistore 3ton
1½plans villa byggd 1927
Jag kör med 85° som börvärde, 20° difftank, pannan sjunker till 65° innan den startar igen.
Angående inställningar finns det mycket bra att läsa här på forumet
Andre, har skrivit mycket i ämnet. Börja med att läsa i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9614
Angående inställningar finns det mycket bra att läsa här på forumet

Andre, har skrivit mycket i ämnet. Börja med att läsa i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9614
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Jag hade installatören här igår och idag. Under natten körde jag på el (från iskall panna) eftersom de inte var klara med pelletsen. MEd ett börvärde på 80 grader och knappen tillm VV-cirk av och 9kW elpatron, så började pannna koka och överhettningsskyddet slog ifrån. Temp-mätanre visade ung 50 grader (men det lät som den kokade, och rören var glödheta
). Jag sklog på cirk-pumpen, så blev det ca 70 grader på mätaren och överhettnigsskyddet gick att återställa.
Nu har de kört igång pelletsen och höjt till 80 igen, och knappen med vv-cirk är på. Vågar jag slå av den? Jag vill ju att pannan skall gå över till 9kW elaptron om jag är borta en vecka och pelletsen strular. Jag vill INTE att panna skall koka och stänga av...
Vågar jag?

Nu har de kört igång pelletsen och höjt till 80 igen, och knappen med vv-cirk är på. Vågar jag slå av den? Jag vill ju att pannan skall gå över till 9kW elaptron om jag är borta en vecka och pelletsen strular. Jag vill INTE att panna skall koka och stänga av...
Vågar jag?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmm med börvärde på 80° ska inte överhettningsskyddet lösa ut, Pannan ska aldrig bli varmare än 80°..
Kör du pellets med el som backup så väljer du vid vilken temp elpatronen ska gå igång, T.ex börvärde 80° elpatron 20° då går elpatronen in o håller pannan på 60°..
Cirk.pumpen till radiatorerna ska vara på men pumpen till värmeväxlaren för tappvv ska vara av, Den startar då du tappar genom att flödesvakten ger signal..
Kör du pellets med el som backup så väljer du vid vilken temp elpatronen ska gå igång, T.ex börvärde 80° elpatron 20° då går elpatronen in o håller pannan på 60°..
Cirk.pumpen till radiatorerna ska vara på men pumpen till värmeväxlaren för tappvv ska vara av, Den startar då du tappar genom att flödesvakten ger signal..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min gissning är att givaren för panntemperaturen sitter under elpatronerna, så den känner inte av när patronerna hettar upp vattnet över inställt värde. Som jag sa, det mätta värdet var betydligt under inställt värde när den kokade.André skrev:Hmm med börvärde på 80° ska inte överhettningsskyddet lösa ut, Pannan ska aldrig bli varmare än 80°..