Pelletsbrännaren bara stängs av =(
-
- Lärjunge!
Pelletsbrännaren bara stängs av =(
Hej!
På senaste tiden har pelletsbrännaren bara stängts av, tror det är under uppstarten.
Har en Baxi Eurofire millenium 3, med följande inställningar:
Min matning: 0,9
Max matning: 1,2
Startdos: 41 sek (cirka 3 dl)
Min fläkt: 162
Max fläkt: 175
Kör med pellets från granngården/lantmännen.
Vad tror ni jag kan göra, det blir också ganska mycket "fin aska" efter en vecka eller dylikt, men detta kanske det ska bli?
Pannan är en Parca Norah 3000 och brännaren är monterad i gamla oljeluckan.
Jobbigt att den stängs av varje dag =/
Tack på förhand!
Mvh
På senaste tiden har pelletsbrännaren bara stängts av, tror det är under uppstarten.
Har en Baxi Eurofire millenium 3, med följande inställningar:
Min matning: 0,9
Max matning: 1,2
Startdos: 41 sek (cirka 3 dl)
Min fläkt: 162
Max fläkt: 175
Kör med pellets från granngården/lantmännen.
Vad tror ni jag kan göra, det blir också ganska mycket "fin aska" efter en vecka eller dylikt, men detta kanske det ska bli?
Pannan är en Parca Norah 3000 och brännaren är monterad i gamla oljeluckan.
Jobbigt att den stängs av varje dag =/
Tack på förhand!
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Hur menar du "sätngs av"?
Helt svart i displayen?
Eller, är den fortfarande igång men driftfasen har avslutats i förtid?
Får du något larm?
/johan
Helt svart i displayen?
Eller, är den fortfarande igång men driftfasen har avslutats i förtid?
Får du något larm?
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
-
- Lärjunge!
Ojdå, glömde helt att skriva att den stängs av pga att fotocellsvärdet blir för lågt =/
Behövs fläkten höjas eller sänkas i uppstart, vad tror ni?
Mvh
Behövs fläkten höjas eller sänkas i uppstart, vad tror ni?
Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:40, redigerad totalt 1 gånger.
Om fotocellen fungerar/sitter som en ska så matar du för mycket eller för lite pellets i förhållande till fläkthastigheten.
Börja med att kolla när brännaren går i driftfas om det faller ner mycket pellets hela tiden (fotocellsvärdet blir lägre var gång den matar så den kvävs) eller om det går långa stunder utan att det kommer pellets. Rengöra förådet/skruven kan vara på sin plats om det inte matar ojämt/lite.
Verkar det mata hyffsat jämt och det trillar ner lite pellets i taget så prova sänka Maxfläkt till 170 och se vad som händer.
/Vednisse
Börja med att kolla när brännaren går i driftfas om det faller ner mycket pellets hela tiden (fotocellsvärdet blir lägre var gång den matar så den kvävs) eller om det går långa stunder utan att det kommer pellets. Rengöra förådet/skruven kan vara på sin plats om det inte matar ojämt/lite.
Verkar det mata hyffsat jämt och det trillar ner lite pellets i taget så prova sänka Maxfläkt till 170 och se vad som händer.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Fotocellen är rätt välkänd för att bråka ibland, lossa kåpan och titta till den, den sitter väldigt billigt och kan hamna snett och liknande, den ser dessutom bara ljuset genom en small springa vilket inte förenklar nämnvärt.
För stor startdos kan ställa till det vet jag (pelletsen skymmer lågan så att fotocellen inte ser att det brinner).
För stor startdos kan ställa till det vet jag (pelletsen skymmer lågan så att fotocellen inte ser att det brinner).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Lärjunge!
Hej igen och tack för alla svaren!
Fotocellen sitter bra till (så gott det går) och är rengjord, samt att skruven är inte igensatt.
Jag har mätt upp startdosen till cirka 3dl så jag vill gärna köra på just den dosen, dvs. inte ändra startdosen utan enbart fläktvärdet vid uppstart, vid körning så brukar fotocellen alltid ligga på 100.
Just nu ligger fläkt min på 162 och fläkt max på 175, tycker ni att jag borde höja eller sänka min fläktvärdet? Det brukar bli så att pelletsbrännaren få mata in den extra startdosen på cirka 12 sek för att den ska komma igång, men jag vill helst att den startar på första dosen enbart. Då borde det bli att sänka fläktvärdet eller? För om bränslemängden är "liten" så behövs det ju en mindre mängd luft?
PS, brännaren går riktigt dåligt på Laxå pellets (från Cheapy byggvaruhus), någon annan som uppmärksammat detta? Pelletsen från granngården verkar vara av mycket bättre kvalité?
Tack på förhand!
Mvh
Fotocellen sitter bra till (så gott det går) och är rengjord, samt att skruven är inte igensatt.
Jag har mätt upp startdosen till cirka 3dl så jag vill gärna köra på just den dosen, dvs. inte ändra startdosen utan enbart fläktvärdet vid uppstart, vid körning så brukar fotocellen alltid ligga på 100.
Just nu ligger fläkt min på 162 och fläkt max på 175, tycker ni att jag borde höja eller sänka min fläktvärdet? Det brukar bli så att pelletsbrännaren få mata in den extra startdosen på cirka 12 sek för att den ska komma igång, men jag vill helst att den startar på första dosen enbart. Då borde det bli att sänka fläktvärdet eller? För om bränslemängden är "liten" så behövs det ju en mindre mängd luft?
PS, brännaren går riktigt dåligt på Laxå pellets (från Cheapy byggvaruhus), någon annan som uppmärksammat detta? Pelletsen från granngården verkar vara av mycket bättre kvalité?
Tack på förhand!
Mvh