Kretskort Ariterm Biomatic 50+

Skriv svar
siggesluring
Frö

Kretskort Ariterm Biomatic 50+

Inlägg av siggesluring »

Hej,
Är det någon som har koll på detta kretskort?
Jag skulle vilja kunna komunisera med kortet med en PLC.
Jag vet att det finns någon form av M-Bus , Modbus eller liknande som man kan koppla in sig på. Är det någon som ha koll på detta?
Har även sett att det sitter en bygling mellan två plintar på kretskortet ( tror det vara mellan 41-42), vad är denna till ?.
Ja skulle vilja kunna fjärrstoppa och fjärrstarta denna panna och helst kunna sätta temperaturbörvärdet från min PLC.
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag har ingen info om denna panna men en ide ifall du inte får tag på info.

Koppla pannans temgivare till din PLC. Till ingången på kretskortet kopplar du motstånd som kan kan styras med PLCn via relän. Så kan PLC välja om pannans styrning ser en temperatur över eller under sitt börvärde.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
siggesluring
Frö

Inlägg av siggesluring »

Jag stoppar idag pannan genom att bryta matningen till pannan med en kontaktor. Kanske inte helt optimal men det funkar.
Helst skulle jag vilja styra pannan genom att kunnna ändra börvärdet från min PLC.

Det verkar inte vara så bra fart på detta forumet, är det lite säsongsbetonat eller har det med den långa ansökningstiden om medlemskap att göra?!
Det tog nog nästan 2 månader innan min blev godkänd. :cry:
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Jag är en som följer tråden då jag är intresserad av intelligenta ackumulatortankar som tex. CTC Ecozenith.
Jag har inte djupdykt i det än men det är viktigt att veta hur man styr en Biomaticen med ett annat system.
Man tycker att fjärrstyrning Av/På borde vara en signal på olika anslutningsplintar.

Databussen på 20+ är ett RS422 interface där man kör COMLI som protokoll.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
siggesluring
Frö

Inlägg av siggesluring »

Jo det finns långa trådar om detta COMLI-protolkoll på detta forum men det krävs ett tilläggsinterface för att kunna köra med detta, frågan är var man hittar ett sådant idag och om man kan koppla det till en PLC?

Jag har varit i kontakt med Ariterm och jag vet att dom har levererat ett specialkort till andra som översätter till Modbus.
Jag vet även vilken firma som tillverkar detta kort och jag har protokollet men dom säger att dom kan inte sälja detta direkt till mig utan jag måste gå via Ariterm.

När jag ringer till Ariterm så säger dom att dom vill inte sälja för att dom vill inte ha problem med supportfrågor, det hjälper inte att jag säger att vi klara det utan support.

Jag tycker att Aritrem har en tråkig inställnig som bara hänvisar till sin ONLINE-tjänst som man kan prenumerera på.
En sådan tjänst funkar ju för en privatperson som vill kolla lite på sin panna via webbserver eller vad det nu är .
Men om man har flera fastigheter där man har styrsystem för stora pengar så är det inte ett alternativ att behöva bevaka och styra vissa pannor manuellt.

Jag hade nog tänkt att satsa på denna panna i ett flertal fastigheter men det ser ut som att man får hitta ett annat fabrikat.

Är det någon som vet mer?

Om vi undviker att direktcitera (citera direkt under det inlägg man svarar på) så blir forumet mer lätt läst och överskådligt, direktciteringen borttagen. Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire NH kan styras via en RS232-port och det finns en version av mjukvaran som medger integration i ett större system just för PLC-styring.

Och specialanpassning kan relativt enkelt fixas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det är ju bra om de mest grundläggande funktionerna så som fjärrstyrning Av/På mm. kunde vara standardiserade och enkla att använda.
Kunder ska inte behöva bli låsta och inmålade i ett hörn när man köper uppvärmningsanläggning pga. tillverkarnas proprietära lösningar.

Så länge det behövs specialanpassningar, konverteringskort, adaptrar, protokollomvandlare osv. så är inte systemen enkla att integrera till sina egna behov.
Eller så finns det enklare lösningar men de kanske inte är öppet dokumenterade för kunder att ta del av? :roll:

Jag vill egentligen ha en intelligent acktack som en CTC Ecozenith eller kanske en Stocksbro Siljan, den styr sen min befintliga Biomatic 20+ när det är kallt,
en L/V pump (Nibe kanske?) för mildare väder och sen solfångare under sommaren.

Ingen av de olika delarna ska behöva komma från samma tillverkare, jag ska naturligtvis kunna välja de delar som är bäst för mig och mina förutsättningar. :shock:

Ang. ONLINE så är helt otroligt att det ska vara så svårt att förstå att kunder vill kunna fjärrstyra och övervaka sina system via en inbyggd webserver.
Det ska inte vara en massa abonnemang med månadskostnader, GPRS lösningar via någon annans server osv.
Oavsett om man är villaägare eller fastighetsägare med flera värmesystem så är web-baserad styrning och kontroll en mycket smidig och önskvärd lösning.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Skriv svar