Demoex såldes som Ny panna.
Demoex såldes som Ny panna.
Hej på er.
Glad i hågen var jag när pannan installerades för 2 veckor sedan. En sprillans CTC Ecoflex. Köpte panna med installation och allt från samma ställe. Mindre glad blev jag när jag efter någon dag upptäckte att "historiska driftsdata" visade på 32 000 driftstimmar. Ett gammalt minneskort hävdade leverantören. Dom hade "lånat" den nya och glömt byta tillbaka. Ok, den skall bytas. När jag kollade tillverkningsvecka hos CTC blev svaret vecka 23 2007. Över 3 år sen. Hmm. Nu skall ansvarig hos installatören kontakta mig på måndag så att vi får reda ut detta. Det jag vill höra med någon om är för det första om någon råkat ut för detta tidigare. Fått ett demoex utan att det var prat om demoex? Hur har ni blivit kompenserade? Ett sammanträffande är ju att CTC byter ut sin modell till en uppgraderad just i dagarna. Som nybörjare (och för övrigt inte så erfaren villaägare) vill jag gärna vara förberedd. Tack så länge.
Glad i hågen var jag när pannan installerades för 2 veckor sedan. En sprillans CTC Ecoflex. Köpte panna med installation och allt från samma ställe. Mindre glad blev jag när jag efter någon dag upptäckte att "historiska driftsdata" visade på 32 000 driftstimmar. Ett gammalt minneskort hävdade leverantören. Dom hade "lånat" den nya och glömt byta tillbaka. Ok, den skall bytas. När jag kollade tillverkningsvecka hos CTC blev svaret vecka 23 2007. Över 3 år sen. Hmm. Nu skall ansvarig hos installatören kontakta mig på måndag så att vi får reda ut detta. Det jag vill höra med någon om är för det första om någon råkat ut för detta tidigare. Fått ett demoex utan att det var prat om demoex? Hur har ni blivit kompenserade? Ett sammanträffande är ju att CTC byter ut sin modell till en uppgraderad just i dagarna. Som nybörjare (och för övrigt inte så erfaren villaägare) vill jag gärna vara förberedd. Tack så länge.
Nybliven ägare till en ny/gammal CTC EcoFlex. Pellets från lokal tillverkare.
Antingen så vill du ha en ny panna installerad eller så går du med på en kompensation av något slag. En tre år gammal panna har väl förlorat åtminstone 20% av värdet, speciellt när det precis kommit ut en ny version. Men kompensationen gäller bara pannan, inte installationskostnaden.
Personligen hade jag propsat på en ny panna...
Personligen hade jag propsat på en ny panna...
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Ja, pannan var ju oanvänd så alla garantier och sådant gäller från installationsdagen. Jag har även kollat med mitt försäkringsbolag vad som gäller. Programmvaran skall bytas ut, samt visst underhåll framöver skulle dom bjuda på. Installation av en rumsgivare och en ny termostat likaså. Installatören hävdar att CTC inte kunde leverera en panna till utsatt tid, därav deras utställningsexemplar. Efter samtalet med installatören har jag upptäckt att drivningen är utbytt på nyare maskiner jämfört med den jag fått. Dessutom, efter visst matningsproblem, har jag sett att de installerat en 1,5-metersskruv där det enligt instruktionsboken krävs en 2-meters. Inte konstigt pelletsen korkar igen. Det blir att ringa på måndag igen. Jag återkommer med vad som händer. Tack alla som läser.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm innegivare har ju alltid varit standard..
Nu har ju ctc/ariterm kedjedrift till matningen vilket du även bör kräva att få utan extra kostnad..
Blir det för flack vinkel på slangen el är skruven för brant därav stopp av pellets?
Kräv då även byte till 2 metersskruv, Skruven ska luta max 45°
Nu har ju ctc/ariterm kedjedrift till matningen vilket du även bör kräva att få utan extra kostnad..
Blir det för flack vinkel på slangen el är skruven för brant därav stopp av pellets?
Kräv då även byte till 2 metersskruv, Skruven ska luta max 45°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Firman skulle komma och titta på matningen. Dom trodde dock det gick med 1½-metersskruven, vilket jag inte tror. Pelletsen fastnar i fallröret i kröken in i panna. (sidomonterad) Utkastet sitter precis över inloppet så pelletsen hinner inte få någon fart utan blir liggande. Då min ordinarie pellets är en smula smuligt så har jag kört lite med "lyx"-pellets. Dock med samma resultat.
Hej, Du har köpt en helt ny panna efter den standard, utrustningsnivå och utförande som är på en panna tagen från fabriken av dags dato.
Har inget annat avtalats så ska du ha en motsvarande panna. Annars kunde du lika gärna ha köpt pannan från någon annan. De kan säga att du fått ett bra pris och med det tycker att det är ok med den panna som installerats. Visst men då har du inte fått en rättvis bild när du tog in priser jämfört med andra och kunna ta ställning till det. Stå på dig på ett sakligt och vänligt sätt.
Påpeka att det är lika bra att de gör alla åtgärder på en och samma gång.
Blir det minsta problem med matning eller förbränning så understryk för dem att det är lika bra att få det avklarat direkt så att de inte behöver ägna vintern åt att komma hem till dig pga inkörningsproblem.
Finns det några tveksamheter på utförandet så ta kontakt med CTC igen.
Framförallt är det mjukvara och kedjedrift på brännaren som förändrats.
När det gäller garanti har du fått garanti av installatören, däremot har antagligen installatören inte längre någon garanti i sin tur från CTC pga att pannan är några år.
Lycka till!
Har inget annat avtalats så ska du ha en motsvarande panna. Annars kunde du lika gärna ha köpt pannan från någon annan. De kan säga att du fått ett bra pris och med det tycker att det är ok med den panna som installerats. Visst men då har du inte fått en rättvis bild när du tog in priser jämfört med andra och kunna ta ställning till det. Stå på dig på ett sakligt och vänligt sätt.
Påpeka att det är lika bra att de gör alla åtgärder på en och samma gång.
Blir det minsta problem med matning eller förbränning så understryk för dem att det är lika bra att få det avklarat direkt så att de inte behöver ägna vintern åt att komma hem till dig pga inkörningsproblem.
Finns det några tveksamheter på utförandet så ta kontakt med CTC igen.
Framförallt är det mjukvara och kedjedrift på brännaren som förändrats.
När det gäller garanti har du fått garanti av installatören, däremot har antagligen installatören inte längre någon garanti i sin tur från CTC pga att pannan är några år.
Lycka till!
PellX KMP P20 -99 i en CTC Total -82 sedan nov -05. Kompletterats med en IVT Optima700 -01 luft/vattenvärmepump mars-08.
Tack för tipsen. Jag har idag skickat följande till installatören, så får vi se vad som händer:
Reklamation.
Ordernummer: 2579
Bakgrund.
Den 16/8 - 18/8 2010 levererade samt installerade ni, xxxxxxxxx Rör, en pelletspanna CTC EcoFlex med tillbehör efter godkänd offert.(Bilaga 1)
Under installationen framkom det att vissa saker saknades (en sotviska) samt att vissa saker var felaktigt medlevererat. (För kort externskruv). När vi efter installationen tittade igenom vår nya panna så fann vi att den vart i bruk (spänningsatt) över 32 000 timmar, samt gjort 15 000 pelletsstarter. Vid kontakt med er installatör så hävdades det att ett datakort hade bytts ut och att det satt ett gammalt kort i vår panna fast pannan var ny. Vi blev lovade att ni skulle byta ut kortet.
Vid vidare genomgång av den ”nygamla” pannan så visade det sig att den var tillverkad vecka 27 2007. Vi kontaktade er igen och fick förklaringen att ni ej fått leverans av panna från tillverkare i tid, så av den anledningen tagit er visningspanna för installation. Vi framförde missnöjet över att inte fått haft chansen att välja att vänta med installationen eller hoppa av affären och skulle därav få kompensation i form av en 1-årsservice. Vid ett senare samtal med er så framförde vi klagomål över att den för korta skruven inte klarade av att leverera pellets utan driftstopp så sade ni att installationen visst fungerar med den korta skruv ni levererat, fast ni gick med på att komma och titta på installationen. Ni skulle återkomma med en tid för besök.
Eftersom det nu gått över en månad sedan installationen och ni inte vart här en enda gång och åtgärdat något, så väljer vi att göra en skriftlig reklamation på er installation.
Vi hävdar att varan är felaktig enligt konsumentköplagen 16 § och 18-19 §§.
Med stöd av konsumentköplagen 26 § kräver vi att följade fel rättas till.
1. Om pannan var oanvänd vid leverans till oss kräver vi att programvara, elektronik, styrsystem och övriga delar uppgraderas till att vara av den utformning som finns i de nytillverkade pannorna som vi förväntade oss att få. Detta gäller även brännaren, tex att driften byts ut till kedjedrift.
Om pannan var använd vid leverans till oss kräver vi att den byts ut till en nytillverkad oanvänd panna
2. Externskruven skall bytas ut mot en 2-metersskruv(Vilket det skall vara enligt tillverkaren samt offert).
Vi kräver att ovanstående åtgärdas utan dröjsmål.
Reklamation.
Ordernummer: 2579
Bakgrund.
Den 16/8 - 18/8 2010 levererade samt installerade ni, xxxxxxxxx Rör, en pelletspanna CTC EcoFlex med tillbehör efter godkänd offert.(Bilaga 1)
Under installationen framkom det att vissa saker saknades (en sotviska) samt att vissa saker var felaktigt medlevererat. (För kort externskruv). När vi efter installationen tittade igenom vår nya panna så fann vi att den vart i bruk (spänningsatt) över 32 000 timmar, samt gjort 15 000 pelletsstarter. Vid kontakt med er installatör så hävdades det att ett datakort hade bytts ut och att det satt ett gammalt kort i vår panna fast pannan var ny. Vi blev lovade att ni skulle byta ut kortet.
Vid vidare genomgång av den ”nygamla” pannan så visade det sig att den var tillverkad vecka 27 2007. Vi kontaktade er igen och fick förklaringen att ni ej fått leverans av panna från tillverkare i tid, så av den anledningen tagit er visningspanna för installation. Vi framförde missnöjet över att inte fått haft chansen att välja att vänta med installationen eller hoppa av affären och skulle därav få kompensation i form av en 1-årsservice. Vid ett senare samtal med er så framförde vi klagomål över att den för korta skruven inte klarade av att leverera pellets utan driftstopp så sade ni att installationen visst fungerar med den korta skruv ni levererat, fast ni gick med på att komma och titta på installationen. Ni skulle återkomma med en tid för besök.
Eftersom det nu gått över en månad sedan installationen och ni inte vart här en enda gång och åtgärdat något, så väljer vi att göra en skriftlig reklamation på er installation.
Vi hävdar att varan är felaktig enligt konsumentköplagen 16 § och 18-19 §§.
Med stöd av konsumentköplagen 26 § kräver vi att följade fel rättas till.
1. Om pannan var oanvänd vid leverans till oss kräver vi att programvara, elektronik, styrsystem och övriga delar uppgraderas till att vara av den utformning som finns i de nytillverkade pannorna som vi förväntade oss att få. Detta gäller även brännaren, tex att driften byts ut till kedjedrift.
Om pannan var använd vid leverans till oss kräver vi att den byts ut till en nytillverkad oanvänd panna
2. Externskruven skall bytas ut mot en 2-metersskruv(Vilket det skall vara enligt tillverkaren samt offert).
Vi kräver att ovanstående åtgärdas utan dröjsmål.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har följt denna tråden och måste säga att det att leverera en tre år gammal panna som vore den ny, är svindel. Jag tror det skall snabba ryck till här: Utifrån denna leverantörens retorik, kan man få intryck att han kanske blivit av med sin kredit, och att CTC kanske rentav inte längre vill leverera till honom. Det skulle i så fall kunna förklara att han levererar en anläggning som verkar vara kastat ihop av vad han haft för handen. Kontakta advokat, vettja 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ännu inget svar från installatören. Jag kan nämna att vi kollade upp ekonomin, styrelsesammansättningen, kreditvärdigheten, historiken o s v innan vi skrev på avtalet med installatören. Vi tittade också efter (vi googlade runt) om deras namn fanns med i sammanhang som skulle kunna påverka förtroendet.
Häv köpet och stäm firman. Inte skulle du gå med på att köpa en 3 år gammal volvo som en ny bil och sedan få en bil som är 3 år gammal...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Ja, är pannan använd även det minsta så skall den bytas ut, vilket jag har krävt. Jag vill ha värme i huset och vill ha rätt till det jag har betalt. Skulle jag häva köpet, vilket jag skulle kunna få rätt till så småningom, skulle det innebära en hel del bekymmer. Jag vill få till den bästa lösningen för min del, vilket jag i dagsläget anser vara att pannan iordningsställs till det skick jag kräver. Det skulle kunna göras utan allt för stora besvär från min och min familjs sida. Genom att ställa fullt rimliga krav nu, så har jag ett bra förhandlingsläge senare, om det skulle bli vidare problem. Till exempel ta upp skadeståndsanspråk. Jag har i dagsläget inte frånsagt mig något sådant, så det kan vara bra att ta till om det skall trixas mer. Även det med hävning av köp. Då inser de kanske att det bara blir värre att vänta. Jag är kanske inte så mycket för att rusa och brusa. Jag är nog mer som en Boa. Krama.. sakta.. mer och mer...