ladda tank med värmeväxlare

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

ladda tank med värmeväxlare

Inlägg av senmathal »

Hej!

Vi håller på att sätta in en ny vedpanna och tre 500 l tankar. Vi har också funderingar på solvärme och i så fall ladda med värmeväxlare.

Nu söker jag information om hur man bäst kopplar in en vvx. Vilken höjd på tanken? Bör man ha matning på två olika höjder osv. Tanken har lite begränsat med uttag. Naturligtvis ska det sitta en retur längst ner och där tänker jag att det går att koppla ihop med annan retur. Men hur högt upp pa tanken ska jag mata in solvärmen?

Tanken med solfångarna är främst att förkorta vedsäsongen och minska vedförbrukningen något. För varmvattnet har vi dels en tappvattenautomat som matar en beredare i tanken och sist en elberedare som toppar upp när inte tanken är varm. Tappvattenautomaten sätter vi in för att behålla en bra skitning.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar