Startelement ur funktion
-
- Gallringsobjekt
Startelement ur funktion
Någon som kan ge en mer exakt beskrivning av hur man mäter motstånd från kretskort-relä samt ohm i startelementet/brännaren. Jag fattar att jag ska använda en multimeter, men var sätter jag "piggarna"?? Jag antar att huvudströmbrytaren på pannan lär vara påslagen då jag kollar detta, men måste även brännaren vara påslagen??
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Skall man mäta motstånd, skall det inte vara spänning på vare sig huvudbrytare eller brännare.
Gör så här: Koppla loss brännaren från pannnan. Ta ur rostret, och lägg åt sidan. Vänd brännaren upp och ner och ta loss det däcksel som sitter på undersidan av brännaren. Här dyker det upp två blåa och två svarta ledningar - eftersom den här brännaren har TVÅ startelement om 300 Watt vardera. Mät Ohm mellan svart och blå på högre, respektive vänster sida. Värdet skall ligga på kring 176 Ohm/slinga.
Får du ingen avläsning är elementet trasigt och måste bytas. Låt dig i så fall inte avskräckas av beskrivningen i manualen - det är inte alls så svårt som det ser ut
Om däremot elementet är i ordning, sätter du på plats däckslet igen, och monterar brännaren tillbaka i pannan. Innan du kopplar på ledningarna, så ta bort huven. Spänningssätt panna och brännare så att brännaren startar: Nu skall halvledarreläets gröna diod tändas. Gör den inte det, är antingen reläet eller kretskortet trasigt. För att skilja ut vilket, så mäter du nu spänningen från kretskortet till reläet, som skall vara 3 Volt likström - vilket alltså är signalkretsen som är märkt J13 (+ polaritet) och J14(- polaritet). Får du avläsning här på 3 Volt, är det reläet som är trasigt, får du inget, är det kretskortet som är trasigt.

Tändelementet går loss på 610 kronor plus moms, ett relä kostar 380 plus moms medan kretskortet sätter sprätt på 2230 kronor plus moms. Låt oss hoppas att det är reläet
Gör så här: Koppla loss brännaren från pannnan. Ta ur rostret, och lägg åt sidan. Vänd brännaren upp och ner och ta loss det däcksel som sitter på undersidan av brännaren. Här dyker det upp två blåa och två svarta ledningar - eftersom den här brännaren har TVÅ startelement om 300 Watt vardera. Mät Ohm mellan svart och blå på högre, respektive vänster sida. Värdet skall ligga på kring 176 Ohm/slinga.
Får du ingen avläsning är elementet trasigt och måste bytas. Låt dig i så fall inte avskräckas av beskrivningen i manualen - det är inte alls så svårt som det ser ut

Om däremot elementet är i ordning, sätter du på plats däckslet igen, och monterar brännaren tillbaka i pannan. Innan du kopplar på ledningarna, så ta bort huven. Spänningssätt panna och brännare så att brännaren startar: Nu skall halvledarreläets gröna diod tändas. Gör den inte det, är antingen reläet eller kretskortet trasigt. För att skilja ut vilket, så mäter du nu spänningen från kretskortet till reläet, som skall vara 3 Volt likström - vilket alltså är signalkretsen som är märkt J13 (+ polaritet) och J14(- polaritet). Får du avläsning här på 3 Volt, är det reläet som är trasigt, får du inget, är det kretskortet som är trasigt.

Tändelementet går loss på 610 kronor plus moms, ett relä kostar 380 plus moms medan kretskortet sätter sprätt på 2230 kronor plus moms. Låt oss hoppas att det är reläet

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Gallringsobjekt
Kanon!
Tack för den suveräna beskrivningen! Jag har nu mätt motståndet i startelementen. Ena gav motstånd på 170 ohm, andra 0. Räcker det att ett startelement är trasigt för att brännaren inte ska kunna starta? I sådana fall ligger väl troligtvis felet här.
Har även monterat ur startelementen då jag tog för givet att detta lär behöva bytas.
En fråga till, kan man köra elfunktionen på pannan utan att brännaren sitter i. Det lär ju ta ett par dagar innan jag får hem ett nytt startelement och det är ganska kallt här uppe.
Har även monterat ur startelementen då jag tog för givet att detta lär behöva bytas.
En fråga till, kan man köra elfunktionen på pannan utan att brännaren sitter i. Det lär ju ta ett par dagar innan jag får hem ett nytt startelement och det är ganska kallt här uppe.
0 ohm betyder kortslutning = säkring 'pooof*! Du kan kanske ha mätt oändligt vilket är ett fel på elementet (ofta vad som blir fel)
170 ohm vid 230V ska ge runt 311W vilket verkar vara efter boken
170 ohm vid 230V ska ge runt 311W vilket verkar vara efter boken
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Gallringsobjekt
Gjorde enligt värmebaronens support
Jag ringde värmebaronens support efter att jag monterat av luckan undertill. De sa att jag skulle göra enligt följande:
Montera av de 4 kablarna som går till startelementen, mät sedan ohm motståndet genom att sätta piggarna på elementens kabelskor. Är det fel eller? För det sitter väl ingen säkring i själva elementet?? och allt annat var ju urkopplat, jag mätte motståndet endast genom elementslingorna.
Monterade sedan ur de båda elementslingorna och mätte motståndet genom ena elementets kabelskor, det visade 170 igen, det andra elementet visade 0 igen.
Montera av de 4 kablarna som går till startelementen, mät sedan ohm motståndet genom att sätta piggarna på elementens kabelskor. Är det fel eller? För det sitter väl ingen säkring i själva elementet?? och allt annat var ju urkopplat, jag mätte motståndet endast genom elementslingorna.
Monterade sedan ur de båda elementslingorna och mätte motståndet genom ena elementets kabelskor, det visade 170 igen, det andra elementet visade 0 igen.
-
- Gallringsobjekt
tack för all hjälp
ok, tack så mycket för hjälpen. Så då är alltså den troliga orsaken till att min brännare inte vill tända att ett element är trasigt? Någon som vet om man bara kan köpa ett element, eller måste man köpa hela startelementet som värmebaronen säljer?
Varför kortsluter förresten ett startelement?? Kan det bero på något ytterligare fel i pannan?
Varför kortsluter förresten ett startelement?? Kan det bero på något ytterligare fel i pannan?
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Re: Kanon!
Tändelementet säljs komplett med det två omslutande metallplattorna och den lilla skruven.
För säkerhet när det är kallt ute, så bör du ha elpatronerna tillslagna men sätta elpatronernas termostat lägre än pelletsbrännarens (jag kör 80° på brännaren och 50 grader på elpatronen) om brännaren mot förmodan inte skulle starta korrekt.
Elfunktionen är helt oberoende av brännaren.dissconfused skrev: En fråga till, kan man köra elfunktionen på pannan utan att brännaren sitter i. Det lär ju ta ett par dagar innan jag får hem ett nytt startelement och det är ganska kallt här uppe.
För säkerhet när det är kallt ute, så bör du ha elpatronerna tillslagna men sätta elpatronernas termostat lägre än pelletsbrännarens (jag kör 80° på brännaren och 50 grader på elpatronen) om brännaren mot förmodan inte skulle starta korrekt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: tack för all hjälp
Startelementet skall vara en komplett enhet, så om du står med två separata slingor, så kan haveriet bero på att det har brunnit hål i slingan och fått motståndstråden att brinna av och skapa kortslutning.dissconfused skrev: Någon som vet om man bara kan köpa ett element, eller måste man köpa hela startelementet som värmebaronen säljer?
Så här ser ett nytt, intakt element ut:

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Gallringsobjekt
Det var ju relativt enkelt
Bytte både inre och yttre brännarrör, roster och startelementet och allt var ju relativt enkelt. Gick dessutom på försäkringen då mitt försäkringsbolag ansåg att tidigare ägare misskött pannan och att det lett till defekterna och att jag inte skulle behöva betala för det. Betalade 900kr i självrisk för allt. Startade sedan upp pannan glad i hågen, men röken ville då inte gå ut ur skorstenen utan kom tillbaka genom dragregulatorn. Visade sig att murstocken rasat ihop på mitten. Efter en veckas skorstensrenovering som jag tror gick bra så ska jag återigen starta pannan ikväll...håller tummarna. Blir en dyr elräkning att se fram emot nästa månad 

- bergatorparen
- Pannrumshärskare!