Jag har nyss köpt hus och det sitter en KMP UNO panna som fixar lite värme till oss. Vid övertagandet av huset så plockade säljaren ut brännaren och visade då att ytterröret var deformerat och sa att han skulle ta på sig det och köpa ett nytt. Dock så har det dykt upp lite frågor nu i efterhand som jag hoppas kunna få lite hjälp med.

Pannan är installerad 6/10 -06 och heter KMP UNO men jag hittar inge info om vilken brännare det sitter i den, står inget på den heller.
1) Jag har just nu driftstop på brännaren, plockade isär brännaren och såg att innerröret är sprucket längst in vid tändelementet, ytterröret är som sagt deformerat så det lär bli att byta båda. Dock så är jag lite misstänksam mot varför jag hade en så pass stor askkaka. I broschyren så skryter dom med att den är i princip underhållsfri, förra ägaren sa att man kan göra rent den var 3:de pall men det förstår jag ju nu att det kan ju aldrig stämma eller ??
2) Jag åker även på att byta kåpan som sitter runtom rören för det är sprickor i den med, vad heter den eller ännu bättre kan någon länka till den produkten på någon hemsida?
3) Dragluckan, vart ska den sitta egentligen ? Jag har bara ett till urtag i stocken och det är en enkel lucka som man kan lyfta på bara, antar att det är en inspektion/rens lucka bara.
Känns som jag måste ta hit en service kille som får kolla läget lite men tänkte att jag skulle hinna få lite mer kött på benen

Hur kinkigt är det med sprickor i rören?
Ska det sitta nån sorts tätning mellan kåpan och ytterröret?
Tacksam för svar!