Problem med talgoxar?

Skriv svar
magnuswestberg
Fröträd

Problem med talgoxar?

Inlägg av magnuswestberg »

Jag förvarar pelletssäckar ute under balkongen,det har jag gjort i över fem år. Men nu har det kommit en massa talgoxar och hackar hål på säckarna!
Har någon annan varit med om det?
CTC1100 miljö -94 PX21 KMP -06
Förråd sj-pall 5pallkragar
Bionorr 6mm
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Hej!

Inte just med pelletssäckar, men det är ett vanligt förekommande problem för de som utfodrar hästar och kor med ensilage (=de vita stora "bollarna" som man ser på gärden och uppställda vid gårdar här och där när man är ute och åker)

Lösningen är antingen att förvara dem inomhus, men om det inte går så använder bönderna speciella fågelskyddsnät. Dessa undviks gärna av fåglarna för att de inser att det finns risk för att de fastnar.
De är också gjorda i ett material som inte piercar hål på plasten.

Kolla nordpost.com, och sök efter "fågelskyddsnät" (Sökrutan finns längst ner till vänster, en ovanligt korkad placering!)
Nordpost är svindyra men har det mesta. Observera att alla priser är exkl moms.
Det finns säkert fler leverantörer; Nima, Bole, m.fl.

Lycka till! :)
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Går det inte att lägga en billig lättpressening över säckarna?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jo , jag har också råkat ut för samma fenomen en vinter. Hade pallen täckt med pressening, men nedersta raden syntes . Några skator var där och pickade hål på en säck. satte lite hönsnät runt, då slutade dom. Men det var enda gången , nu har det inte hänt på några år. Kanske var ont om mat för dom ?? vem vet.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Ja jag har också råkat ut för detta. Syns säckarna så hackas det hål. Försöker täcka helt med presenning. I år har jag tom fått några hål uppe på genom presenningen.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmm skator/kråkor är som fan på att hacka hål på ensilagebalar/plastpåsar men har aldrig hört om talgoxar, Därimot har jag aluminiumnät till myggfönstren (Tiiwi) som talgoxarna slitit sönder..
Såg hålen men det dröjde länge innan jag såg vem som gjorde dom, Vaknade en morgon o hörde nått som va bak på nätet o såg skuggan av en fågel som verkade stor så jag trodde de va en skata men då jag vek upp persien satt en talgoxåe o slet som en dåre i nätet :twisted:
Är nog bara att försöka ställa säckarna så dom inte kommer åt dom..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar