lite hjälp tack

Skriv svar
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

lite hjälp tack

Inlägg av tesso »

som ni tidigare förstått så är jag extremt nybörjare på allt detta med hus och allt som kommer till :roll:

vill bara kolla om detta är normalt

imorse kom jag ner till pannan då var det en laddning i brännkoppen och brännaren stod startklar.

kort därefter började det rassla i brännaren, det slutade dock ganska direkt och då började elspirallampan att blinka grönt. under tiden den gjorde det så klickade det i brännaren och pannan liksom surrade (?)
detta höll väl på i ca 10 minuter. sen började det rassla i brännaren igen och jag antar att det började elda då och då slutade elspiralen att blinka.

under denna tid gick lampan på elmätaren från att blinka 2ggr/10sek till att blinka 4ggr/10sek. direkt när det började elda igen så blinkade det 2 ggr igen


säger detta er något???

tacksam för alla svar :lol:
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Ja när brännarens tändelement var igång så drog det mer ström.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu har jag ju en del detaljkunnande om Janfires brännare och det är exakt som abene skriver: elementet är igång.

För att värmespiralen ska komma upp i temperatur snabbt och sedan vara stabil utan att överhettas pulsas det.

På en NH (som är mycket lik Flex i denna sekvens) är det så att elementet är på till 100% i ett par minuter. Därefter kör det på 90% i ett par minuter och sedan i 80% ett par minuter.

Denna %-sats styrd vid att slå på och av, 80% uppnås vid att slå av 0,2 sekund och på 0,8 sekund och göra detta kontinuerligt, på Flex(-A) sker detta lite långsammare, har för mig att cykeltiden är några sekunder istället för 1 sekund men principen är likadan.

Detta betyder att strömförbrukningen varierar under begränsningsfasen och det kan medföra att ljuset i taken varierar lite pga. spänningsfall i ledningar, alltså alldeles normalt.

Jag har samma effekt i mitt kontor när laserskrivaren värmer upp sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Lite OT.

Icecap:

Är det vanligt bland övriga brännare att värmeelementet styrs så som du beskriver eller är det "bara" Janfires brännare som har matningen till elementet på detta sätt??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

tack för den detaljerade beskrivningen :)

mao så är det som det ska vara då!!
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Roli: jag vet inte men jag <tror> att Janfire är den enda som gör detta, denna misstanke baserar jag på de, i mina ögon, mycket primitiva styrningar jag har sett på olika brännare.

Visst, vissa har PLC men de brännare jag har sett är oftast snickrat ihop av en mekaniker och styrningarna verkar vara från killen som har det som hobby, sedan "paras" dessa ihop till en "jaha, nu startar den och har kört minst en timme. Bra, då säljer vi en massa...".

Att använda PLC är helt OK men det betyder inte att programmet i dom är speciellt bra.

Jag har inte kollat så noga siste tiden men jag har faktisk inte sett någon annan tillverkare som faktisk har utvecklat styrningen "på riktigt", de verkar ha koncentrerat sig på att fixa mekaniken och sedan får styrningen hänga med av bara farten.

Och vissa har tydligen även haft otur med mekaniken...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Viking Bios startelement pulserar även det. Det upptäckte jag i somras när jag körde på generator. Det är väl ända sättet man kan få ett sådant element att hålla ?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tack för svaret Icecap.
Får ta och mäta på elelementet någongång då jag saknar något att göra för att se hur Biolinen matar spänningen till sin elpatron.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

På Bionordic brännaren fanns det implementerat pulsning av tändelementet i någon tidigare programversion. Men frågan är vad det gör för nytta. Nu är det borta och saknas inte.
Plattan i mattan och eld så fort som möjligt är väl vad konsumenten vill ha.
En Iwabo Villa S från pelletseldningens urtid år 2000 tänder pelletsen på lite drygt 3 minuter. Det klarar de flesta av dagens brännare inte av.

Primitiva mekaniska konstruktioner kräver kanske elektroniska workarounds för att fungera men tänker man rätt från början slipper man workarounds och får ett mindre komplicerat och driftsäkrare system.

PLC måste väl vara det moderna sättet att konstruera en styrning. Flexibelt och kan anpassas till nya finesser och nya ideer. En specialanpassning för att lösa en speciell kunds problem kan också göras utan att behöva bygga om hela styrningen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

"Plattan i mattan och eld så fort som möjligt är väl vad konsumenten vill ha."

OK, jag förstår att du inte fattar grejen.

Grejen är att man kör 100% i början, just för att få elementet upp i temperatur snabbt. När sedan rätt temperatur har uppnåtts sänker man effekten vid att pulsa, detta ger längre levtid på elementet.

Andra kör kanske full patte kontinuerligt men har då inte lika kraftigt element (Janfire har 1kW) varför de inte uppnår samma topptemperatur. Jag har sett effekter på 350W & 370W lite varstans.

Grejen är alltså att köra upp temperaturen snabbt och hålla den stabil när det räcker, ett 1kW element måste begränsas medan ett 350W inte behöver det helt enkelt.

Om temperaturen är hyfsat stabil vid 800W betyder det att elementet avger mer värme än ett 350W kan, alltså snabbare start.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar