hastighet på cirkulationspump

henkeb
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 25 jan, 2009 01:18

hastighet på cirkulationspump

Inlägg av henkeb »

jag har en extern grundfos cirk.pump med 3 hastigheter till värmen.min undran är vilken hastighet är smartast att köra på nu i vinter? låg eller hög fördelar resp nackdelar? vilken ger lägsta pelletsförbrukn och kostnad i längden? tacksam för synpunkter.
pelletslärling med nibe city97+roslagsbrännare villamax 08 & en insatskamin 110kvm+källare
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Sätt den i läge 2. Blir det för kallt, höj till 3.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hastigheten på pumpen har ingen betydelse för pelletsförbrukningen.

Jag ställer min till lägsta hastighet fram till det inte räcker till, då stegar jag upp den ett steg (vid -10°C ute) och om det inte räcker tar jag högsta steget (vid -20°C ute).

Det enda det kostar är strömmen till pumpen.
Senast redigerad av Icecap den ons 24 nov, 2010 13:11, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Danne82
Energiprofet!
Inlägg: 566
Blev medlem: ons 01 nov, 2006 21:16
Ort: deleted
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

Som sagt så är det bästa enligt mina erfarenheter att köra på så låg hastighet som möjligt.

Spar lite ström och förmodligen så håller pumpen lite längre.
deleted
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Låter mindre också.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kör min på lägsta jämt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Kan det inte bero på hur grova rör man har? Körde en höst med avstängd(ovetandes) pump. Skapligt varmt, men väldigt långsamt vid väderomslag.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ett enrörssystem behöver en högre hastighet för att kunna klara snabba temperaturväxlingar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Icecap skrev:Hastigheten på pumpen har ingen betydelse för pelletsförbrukningen.
Jag ställer min till lägsta hastighet fram till det inte räcker till, då stegar jag upp den ett steg (vid -10°C ute) och om det inte räcker tar jag högsta steget (vid -20°C ute).
Det enda det kostar är strömmen till pumpen.
Jag kanske är ute i det blå nu.

Men borde inte hastigheten ha en viss påverkan på förbrukningen.

Genom att innegivaren
(om vi förutsätter att thermomatic CBJ el lik. är monterad)
kallar på mera värme så borde tanken tömmas fortare, än om man stegar upp den speciellt när det blir kallt.
Och då måste brännaren starta om tidigare än annars.

Men som sagt det är mina filosofier :lol:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det som borde ligga till grund, är den samlade radiatorytan i kretsen, det vill säga: Ju störra samlad radiatoryta, ju högre fart på pumpen. Orsaken är ju då att pumpar du långsamt, så får du inte fram tillräckligt med varmvatten så att radiatorerna bli heta överst och iskalla nederst, och du får en för stor differential mellan framlednings och retur temperatur. Vid rätt fart, kommer radiatorerna att vara varma över hela ytan, och differensielen mellan topp och botten uppgår några få grader. Detta gör att man får bättre konvektion, och kan hålla en lägre framledningstemperatur. Det kan i vissa fall ge en moderat reduktion i bränsleåtgången. Det finns säkerligen någon matematisk formel för att räkna ut rätt fart, men eftersom man brukligen inte har mer än tre hastigheter att välja på, så duger det med att prova sig fram :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

skalman65: jodå, till viss del. Har man för låg hastighet sjunker temperaturen i huset och då sparar man ju...

Det som tar energi (frånsett strömmen till pumpen) är inte pumpen, det är huset. Pumpen ser bara till ATT värmen kommer ut till huset.

Och huruvida man sparar på att ha lägre framledningstemperatur beror helt på hur rören är dragna, t.ex. i mitt hus ligger rören så att jag får deras "spillvärme" inne i huset och i inget rum har jag för hög temperatur, alltså är det inget spill som sådan.

Om en innegivare kallar på mer värme är det för att HUSET har kylts ner (vi antar att regleringen fungerar bra osv), det har väl knappast med pumpen att göra. Och kyls huset ner går det åt värme, helt rätt, men på vilket sätt berör det pumpen?

I mitt hus är det så att är det varmt ute går det knappast åt värme från pannan, är det däremot skitkallt ute går det åt en del och detta samband finns oavsett vilken hastighet pumpen kör...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Enkelt att kolla vilken fart pumpen ska vara inställd på !!
Inga änläggningar är riktigt lika, där av kan man inte säga att
ett läge är bra för alla!!

Enkelt sätt att prova sig fram på är med en anläggnings termometer
som mäter vattentemperaturen som når elementen

Eller bara känna med handen och bedömma temperaturen om den räcker
till.

Om en lägre fart sparar energ är svaret ja, det värmer också ojämnare
med låg hastiget, men här är antal och storlek av radiatorer av betydelse.
låg fart ger sämre comfort ojämn temperatur.

Läge 2 ökar ljudet något, men oftast inte störande
Här har också antal och storlek av radiatorer en betydelse för comfort
och ger jämnare värme.
---------------
Läge 3
Högre ljud...
Med snabbare rotation av varmt vatten kan kanske temperaturen sänkas något eftersom större flöde = högre effekt når de element som sitter längst bort i systemet.

Denna sänkning kan också gen en teoretisk besparning
eftersom en lägre temperatur ger mindre förlust.

Olägenhet kan vara ljudet!
Tillverkar rökgasutrustning
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Har man tank ock innegivare så sitter man fast i vedeldarproblematiken.
Dvs. man vill ha låg returtemperatyr. För pelletseldning som det är tänkt kan man göra som man vill.
Hastigheten på pumpen beror ju på hur stor pumpen är i förhållande till värmesystemet. Man borde räkna i watt. Effekten hos en stor pump på läge "1" är större än effekten på läge "3" hos en liten pump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jo men visst, hos mig drar pumpen 145W på läge 1...... Hur många matchar det med sin pump på läge 3??

Skämt å sido, min pump skall fördela ut vattnet på två plan med golvvärmeslingor på över 250m² totalt. Det är Wirsbos rekommenderade men jag tycker ändå att den är i största laget...... eftersom jag för det mesta kör den på läge 1. Skulle jag köra den på läge 3 så "äter" den över 1 kW var fjärde timma :evil:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=1999

Låt nu Roli få denna i julklapp :santa: eller vinna stort på tipset :hockey: så han får glädjas av denna skönhet så han slipper ha så stora onödiga räkningar som dimper ned i hans brevlådan..8) ...AMEN...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar