RÖR Isolering
RÖR Isolering
Att Isolera Rören runt panna o Acc tank kommer mellan varven upp här på forumet.
Börjar åter att tro på att det är en vinst att göra detta, min installatör menade att det inte behövdes utan var bra att låta rören värma upp tank o pann rummet istället.
Mina funderingar går till vad man skall använda om man isolerar.
Fick tips från en röris att använda TUBOLIT http://www.vvs-klimat.se/product.html/r ... eisolering
om man jämför den mot ex Rinkabys variant som "ser" lika dan ut så ligger priset långt under. http://www.rinkabyror.se/ vara 5411
Är Tuboliten så mycket bättre, hur stor kan vinsten vara att isolera rören,
Har ca 2 m mellan panna o tank allt är i dag oisolerat.
Börjar åter att tro på att det är en vinst att göra detta, min installatör menade att det inte behövdes utan var bra att låta rören värma upp tank o pann rummet istället.
Mina funderingar går till vad man skall använda om man isolerar.
Fick tips från en röris att använda TUBOLIT http://www.vvs-klimat.se/product.html/r ... eisolering
om man jämför den mot ex Rinkabys variant som "ser" lika dan ut så ligger priset långt under. http://www.rinkabyror.se/ vara 5411
Är Tuboliten så mycket bättre, hur stor kan vinsten vara att isolera rören,
Har ca 2 m mellan panna o tank allt är i dag oisolerat.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
-
- Lärjunge!
Det är enkelt att isolera med tubolit och det går fort. Men om du vill ha bra isolering som verkligen isolerar skall du använda rörskålar av mineralull typ Isover Tapelock eller dylikt. Samtliga fabrikanter har beräknings-program på sina hemsidor. Isover har också en jämförelse mellan flexibel rörskål och "fast" rörskål.
Nu är det förvisso bara två meter det rör sig om men jag som har mitt pannrum "utomhus" sparar cirka 1500 kronor per år på att isolera rören. Pengar man kan ha roligt för. Jag tror att ja sparade en hel del jämfört mot den "flexibla" isoleringen men jag kommer inte ihåg den exakta siffran.
Rörläggare brukar vilja använda de enkla skålarna. Men de betalar ju inte dina pellets heller.
Nu är det förvisso bara två meter det rör sig om men jag som har mitt pannrum "utomhus" sparar cirka 1500 kronor per år på att isolera rören. Pengar man kan ha roligt för. Jag tror att ja sparade en hel del jämfört mot den "flexibla" isoleringen men jag kommer inte ihåg den exakta siffran.
Rörläggare brukar vilja använda de enkla skålarna. Men de betalar ju inte dina pellets heller.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Att betänka är om det finns nån annan uppvärmningskälla i rummet, om det inte gör det kan det bli kallt om du isolerar för bra.
Mitt pannrum höll ca 32 grader innan jag isolerade mina rör och ca 18 - 20 efter så jag tjänade ganska bra på det plus att det gick att vara i rummet längre än fem minuter utan att svettas ihjäl.
Jag använde vanlig billig skumisolering eller vad man ska kalla det, funkade kanon. Finns överallt som tex bauhaus.
Mitt pannrum höll ca 32 grader innan jag isolerade mina rör och ca 18 - 20 efter så jag tjänade ganska bra på det plus att det gick att vara i rummet längre än fem minuter utan att svettas ihjäl.
Jag använde vanlig billig skumisolering eller vad man ska kalla det, funkade kanon. Finns överallt som tex bauhaus.
deleted
-
- Lärjunge!
Jag dem graderna ligger jag inte ens i närheten av, håller väl ca 17-18 grader i tank rummet, vid pannan är det lite varmare.Danne82 skrev:Att betänka är om det finns nån annan uppvärmningskälla i rummet, om det inte gör det kan det bli kallt om du isolerar för bra.
Mitt pannrum höll ca 32 grader innan jag isolerade mina rör och ca 18 - 20 efter så jag tjänade ganska bra på det plus att det gick att vara i rummet längre än fem minuter utan att svettas ihjäl
Men det är en viktig poäng där att tempen kommer sjunka ännu mer där,
med andra ord skulle man behöva sätta upp ett element .
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Mitt pannrum blev kallt efter pannbyte. Har bara satt billigaste typen av isolering och mer tror jag inte du behöver. En meters längder av isolering för 22mm rör kostar 9 kr hos Bauhaus. Överkomligt.
Man behöver ju inte göra som gubben som köpte en Hilti för att skruva dit ett par golvlister.
Man behöver ju inte göra som gubben som köpte en Hilti för att skruva dit ett par golvlister.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
när vi ändå pratar isolering.
Är det någon som har isolerat sin gamla panna.
Min panna ligger på 260 liter så det är ju en del
vatten som ska hållas varm. Tänkte att man på något sätt minskade förlusterna som blir från pannan.
Är det någon som har isolerat sin gamla panna.
Min panna ligger på 260 liter så det är ju en del
vatten som ska hållas varm. Tänkte att man på något sätt minskade förlusterna som blir från pannan.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Hmm... är ju så man blir sugen på att isolera, har ca 10 meter rör, ja 20 meter blir det ju efter med returen till min radiatorslinga i verkstan som är helt oisolerade, dom strålar ju värme till verkstan så helförlust är det ju inte, men kanske skulle vara något att vinna på att isolera dom?
Värmebaronen Pellmax CU / Viking Bio 200 - Maj 2015
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Tidigare: Gustavsberg VP 915 -73 / Ecotec A3 15Kw -98
Värmer upp 198Kvm i 23 grader + 140Kvm garage/verkstad i 18 grader
Tog och ställde ner en termometer i tank rummet,
15 grader visade den,
övriga källaren ligger på 17-18 grader.
Visserligen så har vi ganska kallt ute just -22
Men jag gissar att jag blir nog troligen tvungen att installera ett element om jag skulle isolera rören.
Det är ju som ni säger lite av vinsten försvinner där.
15 grader visade den,
övriga källaren ligger på 17-18 grader.
Visserligen så har vi ganska kallt ute just -22
Men jag gissar att jag blir nog troligen tvungen att installera ett element om jag skulle isolera rören.
Det är ju som ni säger lite av vinsten försvinner där.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd