BeQem 15, färger panngivarkabel?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TTuffe
Frö

BeQem 15, färger panngivarkabel?

Inlägg av TTuffe »

Hej på er alla.
Ny är på forumet. Har köpt nytt hus och håller på med att installera en pelletsbrännare.
Det är en Thermia BeQem 15 från 2001, tillvnr 001748, köpt begagnad.
Monteras i en cTc 171.
Tanken är att köra med pellets i vinter och se hur huset funkar. I dag går allt på elpannan

Till problemet, jag vet inte vilken färg som är vad i kabeln till panntermostaten.
Jag har blå¨- vit - orange i kabeln. Mot brännaren är det en 3-polig kontakt.
Borde bara vara en slutande kontakt, dvs 2 ledare som skall användas och den 3:e viks åt sidan
Någon som vet?

mvh
Ulf Svensson :?:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är väl bara överhettningsskyddet som ska kopplas till pannan, Tempgivaren är väl en egen som man stoppar under pannisoleringen/dykrör på pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
TTuffe
Frö

Inlägg av TTuffe »

Hej André.

Jepp, det är tempgivaren jag menar. I mitt fall sitter det en driftstermostat i serie med ett överhettningsskydd i ett dykrör. Den har styrt oljebrännaren tidigare.
Denna kopplas till pelletsbrännaren med en färdig kabel där det sitter en rund kontakt (med 3 stift) monterat mot brännaren.
I andra ändan har jag 3 ledare, blå - vit - orange. Behöver 2, vilken skall jag utesluta?
Eller vilket stift i kontakten, eller viket stift på styrkortet.

Eller har jag missuppfattat något?

Det är en brännare utan display och jag hittar inget bra schema eller installationsanvisning på den.

Toppen om du André eller någon annan kan hjälpa mig.

mvh
Ulf Svensson
TTuffe
Frö

Inlägg av TTuffe »

Nu är brännaren i gång sedan några dagar.
Funkar kanon. Möjligen gnäller skruvarna lite mycket.

TTuffe
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Att det gnäller är förmodligen där skruven går igenom koppen, Brukar uppstå här då det är dax för rengöring o försvinner dom man suger rent med dammsugaren..

Fint att det tuffar på :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Kleta på kopparpasta ifall du plockar ner koppen det gör susen och gnället försvinner :!:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Skriv svar