Många konstiga fel, eller?
Många konstiga fel, eller?
Hej!
Jag har fått lite problem med min Biomatic 20+. Dels så hoppar panntemperaturen omkring lite då och då. För det mesta verkar den visa rätt, men ibland får den fnatt och visar i princip slumpmässiga värden.
Dels så visar yttertemperaturen alldeles för varmt, den har legat på +2, och ända ner till -1 igår när det var -20 grader.
Sedan får jag då problem med att pannan stannar, med BLOCKERING PELLETS vanligvist, men det har även förekommit andra fel. Problemet är att pelletsen inte alls är blockerad. Startar man den externa skruven manuellt så fyller den upp brännaren direkt, och startar snällt och kan köra på igen, allt emellan ett par timmar och ett par veckor.
Jag har suttit och tittat åtskilliga timmar på pannan, men aldrig lyckats fånga ögonblicket då den "lägger av". Så jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka. Någon som har någon idé?
/xJom
P.S. Det enda jag bytt är optovakten på inrådan av en servicetekniker, men det förändrade absolut ingenting i beteendet. D.S.
Jag har fått lite problem med min Biomatic 20+. Dels så hoppar panntemperaturen omkring lite då och då. För det mesta verkar den visa rätt, men ibland får den fnatt och visar i princip slumpmässiga värden.
Dels så visar yttertemperaturen alldeles för varmt, den har legat på +2, och ända ner till -1 igår när det var -20 grader.
Sedan får jag då problem med att pannan stannar, med BLOCKERING PELLETS vanligvist, men det har även förekommit andra fel. Problemet är att pelletsen inte alls är blockerad. Startar man den externa skruven manuellt så fyller den upp brännaren direkt, och startar snällt och kan köra på igen, allt emellan ett par timmar och ett par veckor.
Jag har suttit och tittat åtskilliga timmar på pannan, men aldrig lyckats fånga ögonblicket då den "lägger av". Så jag vet inte riktigt var jag ska börja felsöka. Någon som har någon idé?
/xJom
P.S. Det enda jag bytt är optovakten på inrådan av en servicetekniker, men det förändrade absolut ingenting i beteendet. D.S.
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Har du stift el kedjedrift, Pelletsblockering kan uppstå när kuggarna slår mot stiften o det blir helt stopp.. Kan gå att bara flytta backspärren lite så att den säkert feller ner.. Kan nästan garantera att det är problemet
Att därimot temp värdena fladrar vet jag inte va de kan va..
Tråden om Bioneten som strular har oxå nått skumt med shuntstyrningen o utetempen visar duktigt fel..
Att därimot temp värdena fladrar vet jag inte va de kan va..
Tråden om Bioneten som strular har oxå nått skumt med shuntstyrningen o utetempen visar duktigt fel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Jag har några gånger fått fel "Blockering pellets". Orsaken har varit att nivåvakt på baksidan glider lite ut i monteringshålet och det byggs upp trädamm framför nivåvakt så den inte registrerar nivå. Har satt nivåvakt in med lite silokon och det håller den kvar i rätt läge.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Amenvafanken...
Tack för alla svar!
Har kollat alla stift och kedjan och kuggarna. Ser ut som nya. Inga som helst problem där.
Dock har nog tempgivaren givit upp helt och hållet...
Den visar 0 grader och jag har ALARM PANNTEMPERATUR.
Finns det någon möjlighet att busköra pannan ändå, så man slipper minusgrader i huset tills man får tag på en tempgivare?
/xJom
Har kollat alla stift och kedjan och kuggarna. Ser ut som nya. Inga som helst problem där.
Dock har nog tempgivaren givit upp helt och hållet...
Den visar 0 grader och jag har ALARM PANNTEMPERATUR.
Finns det någon möjlighet att busköra pannan ändå, så man slipper minusgrader i huset tills man får tag på en tempgivare?
/xJom
Biomatic 20+ ägare sedan 2005-11-28.
-
- Lärjunge!
Ja fast ja vet inte om det är så bra.
Man kan ju mixtra med givaren. Typ koppla bort och kortsluta kablarna alt sätt in ett motstånd på X kohm. Men jag skulle inte rek det.
Man kan ju mixtra med givaren. Typ koppla bort och kortsluta kablarna alt sätt in ett motstånd på X kohm. Men jag skulle inte rek det.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
-
- Lärjunge!
Någon annan får svara på detta men kan man inte tända pannan och köra utågngarna manuellt om det skulle krisa? För att få upp den i temp dvs. En givare bör inte vara jättesvårt att hitta. Hör med André, han borde veta om det är en Pt100 eller nc1000
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Man skulle kunan sätta dit en potentometer (variabelt motstånd) ev i serie med ett vanlig motstånd som ger minimimotståndet du behöver.AnaMatronic skrev:Ja fast ja vet inte om det är så bra.
Någon som har en extra givare som kan ge oss lite värden vid 0 och 10 minus? Bör vara linjärt förhållande mellan temp och motstånd.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Lärjunge!
Min tanke var väl mest att man skulle få ett värde öht och gasa på pannan manuellt tills man fick en temp. Men din är lite mer sofistikerad
och betydligt smartare.

-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
I går tog pelletsen slut i förrådet och pannan larmade. Lite förvånande stod det ALARM PANNTEMPERATUR med temp 0.
Jag fick bryta strömmen flera gånger och när jag till slut gav upp, så hoppade den igång igen av sig själv.
Var sitter den givaren? Är den svår att byta?
Jag fick bryta strömmen flera gånger och när jag till slut gav upp, så hoppade den igång igen av sig själv.

Var sitter den givaren? Är den svår att byta?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.