Jag tror att jag har läst om detta någonstans... men jag hittar inte igen det.
Det kommer fint, fint spån där axeln till slussen sitter. Eller jag tror det i alla fall. Det bildas en liten spån hög uppe på fläkten. Vad har hänt? Är lagret slut? Är slussvingarna dåliga så att fläkten trycker ut spån den vägen?
Jag har fått lov att öka fläkten ganska mycket för att pannan inte ska ryka. Men jag har också bytt packningen som tätar mellan brännaren och pannan. och den tätar inte helt 100.
Spån ur slussaxeln
Spån ur slussaxeln
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Slussvingarna sitter jämsmed fläkten så jag tror inte det kommer därifrån och hade de varit dåliga så hade du nog sett rök och känt röklukt därifrån.
Kan vara att bussningen där doserskruven sitter är lite otät eftersom den sitter ovanför fläkten och på så sett trycks det ut spån den vägen.
Kolla alla förskruvningar runt om att allt är normalt åtdraget likaså.
Kan vara att bussningen där doserskruven sitter är lite otät eftersom den sitter ovanför fläkten och på så sett trycks det ut spån den vägen.
Kolla alla förskruvningar runt om att allt är normalt åtdraget likaså.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Nejdå, det måste vara slussens axel som sitter precis ovanför fläkthuset.
Någon som råkat ut för samma sak?
Det samlas en liten hög av spån upp på fläkthuset, mellan fläktmotorn och "sluss huset". Detta fina spån sprids sen och lägger sig överallt...
Någon som råkat ut för samma sak?
Det samlas en liten hög av spån upp på fläkthuset, mellan fläktmotorn och "sluss huset". Detta fina spån sprids sen och lägger sig överallt...

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det är nog bussningen som nötts, Men de verkar inte bli värre med tiden iaf..
Jag får oxå en liten spån hög vid fläkten men de blir inte värre hos kompisen som har en bimatic som kört igenom 4 ggr mer pellets än jag, Han har kört igenom drygt 85 ton o jag bara ca 24 ton..
Började se att det kom spån damm där för några år sedan så de kanske började komma ut efter 12-15 tons förbrukning..
Jag får oxå en liten spån hög vid fläkten men de blir inte värre hos kompisen som har en bimatic som kört igenom 4 ggr mer pellets än jag, Han har kört igenom drygt 85 ton o jag bara ca 24 ton..
Började se att det kom spån damm där för några år sedan så de kanske började komma ut efter 12-15 tons förbrukning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har ett likande problem.. Men hos mig verkar det som om det beror på att den blå slangen har ett litet hål och är inte tätt. Där flyger det ut spån när fläkten går.. även en del rök...
Så i dag har jag bytt slussvingarna & den blåa slangen..
Jag skulle tro att det får slut på spånet nu..
Givetvis röklukten med.
Så i dag har jag bytt slussvingarna & den blåa slangen..
Jag skulle tro att det får slut på spånet nu..
Givetvis röklukten med.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.