Montera pellets brännare men har ingen lucka
Montera pellets brännare men har ingen lucka
Tänkte montera min nyinköpta pellx 21 brännare i samma hål som oljebrännaren men vill samtidigt behålla sättet att jag ska kunna elda med olja då jag åker iväg på längre färd.
går en lucka göra själv?
tänkte skapa nå typ av snabbfäste så jag kan lätt byta från pellets till olja.
går en lucka göra själv?
tänkte skapa nå typ av snabbfäste så jag kan lätt byta från pellets till olja.
Skaffa en Nymo 150 brännare eller en sådan här
http://www.blocket.se/alvsborg/Pelletsb ... ?ca=10&w=3
så passar den direkt i oljehålet.
http://www.blocket.se/alvsborg/Pelletsb ... ?ca=10&w=3
så passar den direkt i oljehålet.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Har du fast lucka eller öppningsbar som jag?
Så här gjorde jag.
Jag fick såga/skära upp ett större hål för pelletsbrännaren då det är ca 150mm och oljan 100mm.
Sen gjorde jag en adapter som passade i pelletshålet med oljans fäste fastskruvat på den.Brännaren står på golvet i reserv nu.

Så här gjorde jag.

Jag fick såga/skära upp ett större hål för pelletsbrännaren då det är ca 150mm och oljan 100mm.
Sen gjorde jag en adapter som passade i pelletshålet med oljans fäste fastskruvat på den.Brännaren står på golvet i reserv nu.

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Va bra att det är igång
Blir det problem när/om det blir kallare och den vill stanna på låg fart,för att draget ökar,så ta bort byglingen och kör bara på hög.

Blir det problem när/om det blir kallare och den vill stanna på låg fart,för att draget ökar,så ta bort byglingen och kör bara på hög.
Pelletseldare sen -00