Stor skillnad rökgastemp ½ vs. 1 m ner?
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Stor skillnad rökgastemp ½ vs. 1 m ner?
Då Kung Bore gjort som vissa namnkunniga politiker och tagit 'time out' har jag kunnat skotta taket & komma åt att fira ner en termometer i skorstenen. Nu blev det så att jag inte riktigt fick ner givarkroppen en hel meter, utan på sin höjd 50-60 cm ner från mynningen.
Jag läser av 25 grader vid normal drift. Då är rökgasen ca 120 direkt efter pannan (före dragbegränsaren). Nollgradigt ute.
Öppnar jag upp pannans direktspjäll helt, dvs. släpper all gasen direkt ut utan att passera konvektionsdelen, så går det upp till 30 i skorstenen, ca 200 vid pannan.
När brännaren går in i underhållsfyr så sjunker tempen till 23-24 grader med direktspjället stängt. Dvs. väldigt liten skillnad relativt full drift.
Min fråga är om det kan skilja väldigt mycket på rökgastempen om man kommer ner ytterligare en halvmeter? Jag har både läst & hört att 70 grader en meter ner är önskvärt för att slippa bekymra sig för kondens.
En annan fråga är hurpass tillförlitlig mätningen egentligen blir med en stektermometer? Jag har köpt en sån här från Clas Ohlson. När givaren låg inomhus visade den konstant 22, vilket är ca 1 grad mer än mina inomhustermometrar visar.
Jag läser av 25 grader vid normal drift. Då är rökgasen ca 120 direkt efter pannan (före dragbegränsaren). Nollgradigt ute.
Öppnar jag upp pannans direktspjäll helt, dvs. släpper all gasen direkt ut utan att passera konvektionsdelen, så går det upp till 30 i skorstenen, ca 200 vid pannan.
När brännaren går in i underhållsfyr så sjunker tempen till 23-24 grader med direktspjället stängt. Dvs. väldigt liten skillnad relativt full drift.
Min fråga är om det kan skilja väldigt mycket på rökgastempen om man kommer ner ytterligare en halvmeter? Jag har både läst & hört att 70 grader en meter ner är önskvärt för att slippa bekymra sig för kondens.
En annan fråga är hurpass tillförlitlig mätningen egentligen blir med en stektermometer? Jag har köpt en sån här från Clas Ohlson. När givaren låg inomhus visade den konstant 22, vilket är ca 1 grad mer än mina inomhustermometrar visar.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Det är när pannan nåt sin stoptemp 80 C som du tar pulsen på rökgastemp i toppen...Om du inte litar på steken" kalibrera i kokande vatten 100 C...
25 C i toppen låter alldeles för lite...
25 C i toppen låter alldeles för lite...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Är det 120 grader direkt efter pannan verkar det inte onormalt.
Dragbegränsaren är en bra undanflykt för låta allting vara.
Den öppnar mest när det är kallt ute.
Du behöver öka effekten på brännaren för att lösa problemet.
Dragbegränsaren är en bra undanflykt för låta allting vara.
Den öppnar mest när det är kallt ute.
Du behöver öka effekten på brännaren för att lösa problemet.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Min fråga är ju om jag öht har ett problem...? Vill nog faktsikt ha klarhet i det innan jag börjar göra ändringar.
Undrar också vad du menar med "undanflykt"? Kanske är jag trögfattad, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på?
Undrar också vad du menar med "undanflykt"? Kanske är jag trögfattad, men jag förstår inte riktigt vad du syftar på?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Jag menar bara att har man för låg rökgastemperatur och inte vill göra något åt problemet är det lätt att säga att dragbegränsaren ventilerar skorstenen ändå så ingen fara.
Ser att många har riktigt låga rökgastemperaturer som säkert inte är bra för skorstenen.
När man mäter kanske man ska be någon stänga dragbegränsaren så man ser vilken skillnad det blir. Vid varmt väder kanske dragbegränsaren inte öppnar alls.
Ser att många har riktigt låga rökgastemperaturer som säkert inte är bra för skorstenen.
När man mäter kanske man ska be någon stänga dragbegränsaren så man ser vilken skillnad det blir. Vid varmt väder kanske dragbegränsaren inte öppnar alls.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Och tegel hela vegen" i s-stenen utan rör kan ju bli en dyr erfarenhet om det spränger på ..
Som sagt ha lite koll iaf på fuktbildning i s-stenen (Kan ju bli dyrt annars)
All välmening
Som sagt ha lite koll iaf på fuktbildning i s-stenen (Kan ju bli dyrt annars)
All välmening
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Tegel hela vägen är det. Och jo, det är ju just frostsprängning och annat trassel pga kondens som jag vill slippa. Därav att jag vill mäta temperaturen.
Re: Temp vid slutet av brännarens cykel. Jag har kollat några gånger nu och den masar sig upp till 30 grader (nollgradigt & vindstilla ute).
Re: Stänga dragbegränsaren: Det kan jag ju göra själv, den modell jag har är utrustad med en liten spärr för det. Men vad skulle det ge mig för information, mer än hur varmt det skulle vara om jag inte hade dragbegränsare...? Dvs information om något som inte är relevant för normal drift.
Men åter till den ursprungliga frågan, som ju rör skillnaden på ½ m vs 1 m ner från mynningen. Någon som vet något som kan vara av intresse?
Re: Temp vid slutet av brännarens cykel. Jag har kollat några gånger nu och den masar sig upp till 30 grader (nollgradigt & vindstilla ute).
Re: Stänga dragbegränsaren: Det kan jag ju göra själv, den modell jag har är utrustad med en liten spärr för det. Men vad skulle det ge mig för information, mer än hur varmt det skulle vara om jag inte hade dragbegränsare...? Dvs information om något som inte är relevant för normal drift.
Men åter till den ursprungliga frågan, som ju rör skillnaden på ½ m vs 1 m ner från mynningen. Någon som vet något som kan vara av intresse?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Här diskuteras lite om ämnet.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
- Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland
Får jag ändan ur om en liten stund så kan jag gå upp och göra en mätning om du vill. Jag ligger på 150 grader i rökgastemperatur.
Kan gå upp och se hur stor skillnad det gör 50cm kontra 100cm ner i röret.
/Stefan
Kan gå upp och se hur stor skillnad det gör 50cm kontra 100cm ner i röret.
/Stefan
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
Ja, om du vill klättra upp på taket för min skull så tackar jag ju inte nej till det Men bara om det inte är nåt stort besvär.
Taxen: Tack för tipset. Läste den tråden, vet dock inte om jag blev så mycket klokare på just det som jag funderar på...
Jag tänker att den översta delen av skorstenen rimligen kyls mest då den är utomhus. Med tanke på hur högt skorstenen sticker upp ovanför taknocken så kanske den där halvmetern spelar roll för hur mycket rökgasen hinner kylas av... Frågan är hur stor roll?
Om det spelar nån roll kan jag nämna att skorstenen min är rätt så stor, det är 2 x 4 rör i den à uppskattningsvis 15x15 cm. Endast den pipa där pannan sitter leder rökgas. Ytterligare en är ansluten till en kakelugn som används ytterst sällan & övriga är minnen från tiden innan någon drog slutsatsen att många eldstäder är av ondo & kastade ut dem...
Taxen: Tack för tipset. Läste den tråden, vet dock inte om jag blev så mycket klokare på just det som jag funderar på...
Jag tänker att den översta delen av skorstenen rimligen kyls mest då den är utomhus. Med tanke på hur högt skorstenen sticker upp ovanför taknocken så kanske den där halvmetern spelar roll för hur mycket rökgasen hinner kylas av... Frågan är hur stor roll?
Om det spelar nån roll kan jag nämna att skorstenen min är rätt så stor, det är 2 x 4 rör i den à uppskattningsvis 15x15 cm. Endast den pipa där pannan sitter leder rökgas. Ytterligare en är ansluten till en kakelugn som används ytterst sällan & övriga är minnen från tiden innan någon drog slutsatsen att många eldstäder är av ondo & kastade ut dem...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
-
- Prima virke
- Inlägg: 58
- Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:22
- Ort: Björkeberg, Linköping, Östergötland
Nu har jag varit uppe
va lite av eget intresse oxå då jag har ändrat lite inställningar sedan jag sist va uppe (alla turbulatorer i)
Skillnaden mellan 50cm och 100cm va strax under 5 grader diff. Har ingen digital termometer så att läsa av 1 meter ner i röret är inte helt hundra men vid 50cm hade jag strax över 50 grader. 1 meter ner så såg jag att den iaf inte nådde till 60 strecket.
Jag har vid pannan en rökgastemperatur på 140 grader för stunden.
Hoppas det kan vara till hjälp
/Stefan
va lite av eget intresse oxå då jag har ändrat lite inställningar sedan jag sist va uppe (alla turbulatorer i)
Skillnaden mellan 50cm och 100cm va strax under 5 grader diff. Har ingen digital termometer så att läsa av 1 meter ner i röret är inte helt hundra men vid 50cm hade jag strax över 50 grader. 1 meter ner så såg jag att den iaf inte nådde till 60 strecket.
Jag har vid pannan en rökgastemperatur på 140 grader för stunden.
Hoppas det kan vara till hjälp
/Stefan
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
En sak är klar: All förbränning där väte är involverad, bildar vatten. Trä innehåller kolväten - alltså bildas vatten. Vid 25 - 30 grader så har luften fortfarande stor förmåga att hålla vatten i gasform, det är först när temperaturen kommer under 20 grader att det bildas kondens i och med att vattnet då inte längre förmår att hålla sig i gasform.
Det viktiga för huruvida det kommer att bildas kondens eller inte i skorstenen är hur "trög" den är. TS skriver att han har en stor tegelskorsten, och min erfarenhet av sådana skorstenar är, att när de väl har blivit varma, så håller de gott på värmen och i och med att en värmepanna går intermittent så tillförs värme i driftsfas, medan dragbegränsaren ser till att skorsten "vädras" ut mellan driftsfaserna. För att det skall bli frostsprängning, måste det finnas sprickor i utgångspunkten som vatten kann sippra in i och där frysa och expandera och leda till frostsprängning. Det bästa sättet att undvika frostsprängning på, är att bemöda sig upp på taket en gång per år och inspektera för just sprickbildningar och när man väl konstaterat att de finns, fyll de med murbruk av rätt sort - så blir det inga problem. Kom dessutom ihåg att avgaserna från förbränning av kolväten är sura medan murbruk är alkaliskt så att det sker en urlakning av murbruket i skorstenar som är i bruk. Efter en del år, är cementen borta, och endast sanden kvar. Att elda för kråkorna för att eventuellt hålla kondens borta, tycker jag verkar som dålig ekonomi. Det är avsevärt billigare att hålla efter skorstenen. En gildgjutning varje kvartsekel, och därefter årliga inspektioner med åtgärder, faller billigare än att hålla Kari Kråkas arsle varmt
Det viktiga för huruvida det kommer att bildas kondens eller inte i skorstenen är hur "trög" den är. TS skriver att han har en stor tegelskorsten, och min erfarenhet av sådana skorstenar är, att när de väl har blivit varma, så håller de gott på värmen och i och med att en värmepanna går intermittent så tillförs värme i driftsfas, medan dragbegränsaren ser till att skorsten "vädras" ut mellan driftsfaserna. För att det skall bli frostsprängning, måste det finnas sprickor i utgångspunkten som vatten kann sippra in i och där frysa och expandera och leda till frostsprängning. Det bästa sättet att undvika frostsprängning på, är att bemöda sig upp på taket en gång per år och inspektera för just sprickbildningar och när man väl konstaterat att de finns, fyll de med murbruk av rätt sort - så blir det inga problem. Kom dessutom ihåg att avgaserna från förbränning av kolväten är sura medan murbruk är alkaliskt så att det sker en urlakning av murbruket i skorstenar som är i bruk. Efter en del år, är cementen borta, och endast sanden kvar. Att elda för kråkorna för att eventuellt hålla kondens borta, tycker jag verkar som dålig ekonomi. Det är avsevärt billigare att hålla efter skorstenen. En gildgjutning varje kvartsekel, och därefter årliga inspektioner med åtgärder, faller billigare än att hålla Kari Kråkas arsle varmt
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- M.Lindskog
- Energiprofet!
- Inlägg: 527
- Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
- Ort: Linköping
oXydex: Tack!!
Nyfiken fråga: Ung. hur lång är din pipa från panna till mynning?
Hos mig är det två våningar, full ståhöjd på vinden & pannan i källaren, dvs skorstenen mäter väl en sådär 10 m från panna till mynning.
Bergatorparen: Tack till dig också!
En fråga dock: Tegel torde väl kunna suga fukt även utan sprickor?
Nyfiken fråga: Ung. hur lång är din pipa från panna till mynning?
Hos mig är det två våningar, full ståhöjd på vinden & pannan i källaren, dvs skorstenen mäter väl en sådär 10 m från panna till mynning.
Bergatorparen: Tack till dig också!
En fråga dock: Tegel torde väl kunna suga fukt även utan sprickor?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]