Då Kung Bore gjort som vissa namnkunniga politiker och tagit 'time out' har jag kunnat skotta taket & komma åt att fira ner en termometer i skorstenen.

Nu blev det så att jag inte riktigt fick ner givarkroppen en hel meter, utan på sin höjd 50-60 cm ner från mynningen.
Jag läser av 25 grader vid normal drift. Då är rökgasen ca 120 direkt efter pannan (före dragbegränsaren). Nollgradigt ute.
Öppnar jag upp pannans direktspjäll helt, dvs. släpper all gasen direkt ut utan att passera konvektionsdelen, så går det upp till 30 i skorstenen, ca 200 vid pannan.
När brännaren går in i underhållsfyr så sjunker tempen till 23-24 grader med direktspjället stängt. Dvs. väldigt liten skillnad relativt full drift.

Min fråga är om det kan skilja väldigt mycket på rökgastempen om man kommer ner ytterligare en halvmeter? Jag har både läst & hört att 70 grader en meter ner är önskvärt för att slippa bekymra sig för kondens.
En annan fråga är hurpass tillförlitlig mätningen egentligen blir med en stektermometer? Jag har köpt en sån här från
Clas Ohlson. När givaren låg inomhus visade den konstant 22, vilket är ca 1 grad mer än mina inomhustermometrar visar.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]