Lambda och utetemperatur
Lambda och utetemperatur
OK, jag har ju lambdastyrning av brännaren.
Men på min loggning av temperaturer och de ändringar som lambdastyrningen ger ser jag ett samband och det samband förvånar mig faktisk ganska mycket.
Jag har min reglering till att justera doseringstiden i steg om 1/100-del sekund och när jag låter Excel rita en kurva där utetemperatur samt doseringstid ingår följs de åt!
Jag har ju en SID 012 dragregulator och efter vad jag har sett är den ganska bra, draget genom brännaren är alltså ganska stabilt men jag räknade kallt med att ju kallare det är ute, ju mer skulle brännaren dosera då draget ville öka, dragregulatorn är ju inte perfekt.
Alltså borde doseringen ÖKA med fallande temperatur efter den logik men det är precis motsatt! Ju kallare det blir ute, ju mer sänker den doseringen för att hålla stabilt O2-värde.
Och skillnaden är kännbar! Vid variationer i utetemperatur mellan +5 och -13°C skiljer det ±33% i doseringen!
Det är svårt för mig att spika så mycket av denna simpla test, jag är bara mest förvånat över att regleringen gör motsatt av vad jag trodde den skulle göra men dock kan jag påstå att detta att ställa brännaren och inte ha aktiv styrning är tveksamt på alla sätt, detta då förhållanden ändrar sig över ett dygn.
Jag inser att jag vet för lite om förhållanden, jag måste alltså logga trycket i pipan för att förstå det hela och då jag inte har någon sån sensor får det vänta till jag kan skaffa en sån.
Men på min loggning av temperaturer och de ändringar som lambdastyrningen ger ser jag ett samband och det samband förvånar mig faktisk ganska mycket.
Jag har min reglering till att justera doseringstiden i steg om 1/100-del sekund och när jag låter Excel rita en kurva där utetemperatur samt doseringstid ingår följs de åt!
Jag har ju en SID 012 dragregulator och efter vad jag har sett är den ganska bra, draget genom brännaren är alltså ganska stabilt men jag räknade kallt med att ju kallare det är ute, ju mer skulle brännaren dosera då draget ville öka, dragregulatorn är ju inte perfekt.
Alltså borde doseringen ÖKA med fallande temperatur efter den logik men det är precis motsatt! Ju kallare det blir ute, ju mer sänker den doseringen för att hålla stabilt O2-värde.
Och skillnaden är kännbar! Vid variationer i utetemperatur mellan +5 och -13°C skiljer det ±33% i doseringen!
Det är svårt för mig att spika så mycket av denna simpla test, jag är bara mest förvånat över att regleringen gör motsatt av vad jag trodde den skulle göra men dock kan jag påstå att detta att ställa brännaren och inte ha aktiv styrning är tveksamt på alla sätt, detta då förhållanden ändrar sig över ett dygn.
Jag inser att jag vet för lite om förhållanden, jag måste alltså logga trycket i pipan för att förstå det hela och då jag inte har någon sån sensor får det vänta till jag kan skaffa en sån.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Nya Biomatic+ 20 kan fås med lambdastyrning som tillbehör, Viessmann Vitoligno 300-P har lambdastyrning, så Icecap kommer nog att få sällskap utav av flera med just lambdastyrning - även vedpannor: CTC V40 går att beställa med lambdastyrning
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Den brännare jag har är designat med tanke på lambdastyrning från början. Efter vad jag vet är det ytterst få andra brännare som kan lambdastyras.
Sedan är min position ganska speciell med den brännare jag har, jag har all källkod, schema och sånt till den då jag jobbade med bl.a. detta innan jag blev arbetslös, jag kan alltså göra (och gör!) speciella lösningar för just mig.
Sedan är min position ganska speciell med den brännare jag har, jag har all källkod, schema och sånt till den då jag jobbade med bl.a. detta innan jag blev arbetslös, jag kan alltså göra (och gör!) speciella lösningar för just mig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
foxmulder90: Plugga dragregulatorn? Varför i all sina dagar skulle jag det?
Såhär är det: en dragregulator börjar öppna vid en viss tryckskillnad och sedan, när tryckskillnaden ökar ytterligare, öppnar den mer.
Regulatorns kvalitet bestäms av denna skillnad som bör vara så låg som möjlig men även på de bästa regulatorer finns denna skillnad, det skiljer dock kraftigt på olika tillverkare/typer.
Så vid ett sug i pipan som precis öppnar regulatorn är det ett visst drag igenom brännaren, när regulatorn sedan har öppnat helt är draget även ökad igenom brännaren då tryckskillnaden ju har ökat.
Därför finns det ingen anledning alls att plugga dragregulatorn, detta ville samtidig vara ganska orealistisk test då alla förutsättningar för att ha en skaplig förbränning är ganska körda utan en vettig dragregulator - och varför skulle jag testa ett sånt scenario?
I parentes kan jag nämna att Tigex 25 har ganska stor differens-skillnad enl. den information jag har fått, alltså är den dålig även där.
Såhär är det: en dragregulator börjar öppna vid en viss tryckskillnad och sedan, när tryckskillnaden ökar ytterligare, öppnar den mer.
Regulatorns kvalitet bestäms av denna skillnad som bör vara så låg som möjlig men även på de bästa regulatorer finns denna skillnad, det skiljer dock kraftigt på olika tillverkare/typer.
Så vid ett sug i pipan som precis öppnar regulatorn är det ett visst drag igenom brännaren, när regulatorn sedan har öppnat helt är draget även ökad igenom brännaren då tryckskillnaden ju har ökat.
Därför finns det ingen anledning alls att plugga dragregulatorn, detta ville samtidig vara ganska orealistisk test då alla förutsättningar för att ha en skaplig förbränning är ganska körda utan en vettig dragregulator - och varför skulle jag testa ett sånt scenario?
I parentes kan jag nämna att Tigex 25 har ganska stor differens-skillnad enl. den information jag har fått, alltså är den dålig även där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 307
- Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38
Som du säger så skiljer det mycket mellan olika tillverkare och även modeller..
Men om du "pluggar" dragbegränsaren så borde väl logiken stämma med att lambdan ökar doseringen vid kallare väderlek och minskar vid varmare, som det var nu så beskrev du att det är tvärtom?
Jag menar givetvis inte att dragbegränsaren ska förbli pluggad..
Men detta måste ju då betyda (om man bortser från andra viktiga faktorer såsom pannans utformning osv..) att "orsaken" är dragbegränsaren?
OK jag är inte insatt i sådant här som du kanske märker.. (jobbar som webbdesigner/designer och tekniker).
Mvh
Men om du "pluggar" dragbegränsaren så borde väl logiken stämma med att lambdan ökar doseringen vid kallare väderlek och minskar vid varmare, som det var nu så beskrev du att det är tvärtom?
Jag menar givetvis inte att dragbegränsaren ska förbli pluggad..
Men detta måste ju då betyda (om man bortser från andra viktiga faktorer såsom pannans utformning osv..) att "orsaken" är dragbegränsaren?
OK jag är inte insatt i sådant här som du kanske märker.. (jobbar som webbdesigner/designer och tekniker).
Mvh
Om du skaffar ordentlig tilluft till brännaren tror jag det här fenomenet försvinner. Du sade en gång att du kör direkt på inneluften i källaren.
När det är kallt ute går mycket luft ut ur dragbegränsaren och du får undertryck inne. Undertrycket gör att mindre luft går genom brännaren och mindre pellets behöver matas.
Lambdastyrning har funnits i många år på Scotte och Biocomfort brännarna.
Finns de som "uppgraderat" TBMini brännare med styrning från Scotte.
Borde vara ett kul hobbyprojekt att byta styrning på en "outslitlig" brännare som TBMini eller Iwabo, de fungerar rätt så lika.
Drygt 5000 för styrning, lambda och tachostyrd fläkt blev det när jag räknade en gång.
När det är kallt ute går mycket luft ut ur dragbegränsaren och du får undertryck inne. Undertrycket gör att mindre luft går genom brännaren och mindre pellets behöver matas.
Lambdastyrning har funnits i många år på Scotte och Biocomfort brännarna.
Finns de som "uppgraderat" TBMini brännare med styrning från Scotte.
Borde vara ett kul hobbyprojekt att byta styrning på en "outslitlig" brännare som TBMini eller Iwabo, de fungerar rätt så lika.
Drygt 5000 för styrning, lambda och tachostyrd fläkt blev det när jag räknade en gång.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Torsten: min brännare suger luft från hela huset, finns ingen dörrar mellan våningarna alls. De dörrar som finns till sovrummen på övervåningen är otäta så det heter duga.
Sedan kör min brännare i 5-7 timmer i sträck när den kör av/på och i runt 12 timmar per körning när den kör modulerande drift.
Lambdaregleringen börjar inte vara aktiv förrän 10 minuter efter en genomfört start.
De variationer jag ser hänger inte ihop med starten eller att huset skulle sugas till lägre tryck, de följer enbart utetemperaturkurvan. Jag tror i övrigt att huset (med originalfönster från '39) är så pass otät att det ska vara en redig brännare för att suga undertryck.
Regleringen är i övrigt så att man ställer in önskat O2-nivå för varje effektläge (3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW), sedan mäts det genomsnittliga O2-värde över ett antal doseringar.
Avvikelsen från det önskade värde och det mätta värde integreras sedan men bara om det överskrider en viss avvikelse åt endera håll.
Hade det varit för att trycket i huset sjönk borde ändringar ske efter en viss tid från start, detta är något jag har kollat noga efter men jag ser helt enkelt ingen samband där.
Sedan kör min brännare i 5-7 timmer i sträck när den kör av/på och i runt 12 timmar per körning när den kör modulerande drift.
Lambdaregleringen börjar inte vara aktiv förrän 10 minuter efter en genomfört start.
De variationer jag ser hänger inte ihop med starten eller att huset skulle sugas till lägre tryck, de följer enbart utetemperaturkurvan. Jag tror i övrigt att huset (med originalfönster från '39) är så pass otät att det ska vara en redig brännare för att suga undertryck.
Regleringen är i övrigt så att man ställer in önskat O2-nivå för varje effektläge (3, 6, 9, 12, 15, 18 & 23kW), sedan mäts det genomsnittliga O2-värde över ett antal doseringar.
Avvikelsen från det önskade värde och det mätta värde integreras sedan men bara om det överskrider en viss avvikelse åt endera håll.
Hade det varit för att trycket i huset sjönk borde ändringar ske efter en viss tid från start, detta är något jag har kollat noga efter men jag ser helt enkelt ingen samband där.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nja... min kåk är en otät träkåk med ventilation lite varstans (fast mest där det inte är planerat) och det betyder ju bara att i MITT system är det sådana förutsättningar att en aktiv styrning behövs.
Sedan tror jag att om jag monterade en broms på doseringsmotorn ville reglerings-variationen bli mindre då doseringsmotorn ju efterlöper en aning.
Men rent praktisk lär det bli så i snar framtid att en pelletsbrännare utan lambda-möjlighet kommer att räknas som stenålder.
Själva tekniken med lambda kan lösas på fler sätt, ett av de sämsta är att kunde koppla på en LSM-11 sensor direkt i styrningen, det är tyvärr även ganska billigt att göra så.
LSM-11 är enl. Bosch (tillverkaren alltså!) inte lämpat till detta, man ska ha en riktig bredbandssensor. Dessa finns till ung. samma pris som LSM-11 men det behövs lite elektronik till detta.
Att installatörerna kan kasta deras testinstrument är inte hela sanningen men de ger tyvärr bara ett ögonblicksbild, om än fullt korrekt sådant.
Jag vet att det experimenteras med sensorer som gör ung. som ett sånt testinstrument men monteras permanent som en lambdasensor och det ville ju vara optimalt för att få rätt förbränning.
Rätt förbränning ger ju bäst ekonomi, dels vid att utvinna maximalt med energi ur pelletsen, sota "lagom" så att pannan inte isoleras snabbt inifrån men även vid att skona brännaren från luftöverskott som ju äter metallen illa kvickt.
Sedan tror jag att om jag monterade en broms på doseringsmotorn ville reglerings-variationen bli mindre då doseringsmotorn ju efterlöper en aning.
Men rent praktisk lär det bli så i snar framtid att en pelletsbrännare utan lambda-möjlighet kommer att räknas som stenålder.
Själva tekniken med lambda kan lösas på fler sätt, ett av de sämsta är att kunde koppla på en LSM-11 sensor direkt i styrningen, det är tyvärr även ganska billigt att göra så.
LSM-11 är enl. Bosch (tillverkaren alltså!) inte lämpat till detta, man ska ha en riktig bredbandssensor. Dessa finns till ung. samma pris som LSM-11 men det behövs lite elektronik till detta.
Att installatörerna kan kasta deras testinstrument är inte hela sanningen men de ger tyvärr bara ett ögonblicksbild, om än fullt korrekt sådant.
Jag vet att det experimenteras med sensorer som gör ung. som ett sånt testinstrument men monteras permanent som en lambdasensor och det ville ju vara optimalt för att få rätt förbränning.
Rätt förbränning ger ju bäst ekonomi, dels vid att utvinna maximalt med energi ur pelletsen, sota "lagom" så att pannan inte isoleras snabbt inifrån men även vid att skona brännaren från luftöverskott som ju äter metallen illa kvickt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Jag har länge förbryllats över hur stenålder de flesta pelletsbrännare är. Men kanske är det priset man får betala för en politikerskapad "pelletsboom" som vi ju hade för några år sedan? Om pelletsen skulle fått konkurrera mot olja, gas, el, BVP och fjärrvärme på lika villkor, skulle inte då mer teknik gått in i brännarna för att göra dem lika så bekväma som de senaste oljebrännarna? I Tyskland är ju oljan löjligt billig jämfört med i Sverige, så svaret från Viessmann och Buderus har varit högteknologiska pannor som sköter sig själv mellan sotarbesöken. Nu kostar dessa pannor ju det dubbla av nya nordiska pannor som Biomatic+ 20, CTC EcoFlex, NIBE Pellux 200 och Värmebaronen Pellmax CU - för att nämna några. Så frågan är: Det som är tekniskt möjligt, är kanske inte marknadsekonomiskt möjligt?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alltså, du har 33% lägre matning vid -13 än vid +5 (eller hur ska jag tolka +-33...)?
Svår nöt att knäcka vad det kan bero på. Skulle kunna tänka mig att vid modulerande drift så har du förstås ett större rökgasflöde genom pannan vid -13 och därav större mottryck mot fläkten alltså lägre luftflöde till pannan. (Lägre "normaliserat flöde" alltså) Men det har du säkert tänkt på redan.
Dragregulatorn reglerar ju trycket efter pannan och inte trycket i brännakammaren, vilket ger enorm skillnad i min alltför trånga oljepanna. Nu är ju inte din panna trång direkt, har jag förstått...
Svår nöt att knäcka vad det kan bero på. Skulle kunna tänka mig att vid modulerande drift så har du förstås ett större rökgasflöde genom pannan vid -13 och därav större mottryck mot fläkten alltså lägre luftflöde till pannan. (Lägre "normaliserat flöde" alltså) Men det har du säkert tänkt på redan.
Dragregulatorn reglerar ju trycket efter pannan och inte trycket i brännakammaren, vilket ger enorm skillnad i min alltför trånga oljepanna. Nu är ju inte din panna trång direkt, har jag förstått...