Hjälp mig räkna ut hur stor brännare ja skulle behöva?

Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Hjälp mig räkna ut hur stor brännare ja skulle behöva?

Inlägg av Matab »

Har kört med elpatron(55c) i acktank i ett par dygn,klockat o läst av elmätarn.Fått fram att patron dragit 105kWh,dygnet(hushållsel 18kWh).Medel temp ute runt nollan,nån minus på natt ett par plus på dagen.Tar ja 105kWh x3(-30c max last)=315kWh=31,5kW=brännare på 32kW?Tycker det låter mycket,när man pratar om brännare på12/15kW..kan min "uträkning" verkligen stämma,eller har ja tänkt o räknat helt åt fanders.... :?:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Förstår inte din räkning med el.
Men är det den vanliga Viadrus gjutjärn så är en vanlig brännare 20 kW för liten. Kille som ledsnade på ved köpte en Eurofire och satte i viadrusen men röktempen blev för låg.
Nu kör han med ved igen och har sålt brännaren.
Han funderar på en ny brännare. Väljer mellan Bionordic 30 kW med uraskning och Nymo 200 i 30 kW version.
Nymo tillverkas här i stan och ska ha superkvalitet. Den har ingen uraskning och är billigare.

Han tittade på två begagnade 30 kW också men de var totalt slutkörda.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

MAtab:
Din uträkning är lite snurrig minst sagt.
Har du förbrukat 105 kWh på ett dygn så delar du det på 24 timmar vilket ger dig ett effektbehov på 4,3 kW vid denna temperatur.

Dvs, köp en normalbrännare på 15-20 kW så klarar du kalla dagar och Vv-Behov.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Man ska alltså inte bry sig om problemet med att pannan ger för låg rökgastemperatur utan göra om samma misstag som andra redan har gjort.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ok tack då klarnade min uträkning :P Maxlast är alltså 13kW,men pannan behöver helst en 30kW brännare,återförsäljarn rekomendera en 70kW brännare om ja skulle köra mot acktank?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Om återförsäljarn rekommenderade en 70kW brännare är han dum i huvet eller kan inget om pellets.

En 70kW brännare är inte en villabrännare utan en fastighetsbrännare som kostar svimma och dö plus moms. typ 75 000kr

Det skulle kosta hälften att kasta ut Viadrusen och stoppa in en mindre panna om nu pannans märkeffekt vore ett jätteproblem.

Folk kör med framgång vanliga brännare i Calmar V65 så jag har svårt att se problemet i Viadrus V10. Men är man orolig tar man en billig 20-25 kW brännare och kör bara på högsta effekt.
Janfire Flex-a kostar begagnad under 10 000 kr och kan köras på 23 kW.
Ibland ser man Iwabo 30 Kw på blocket för under 10 000 också.

Jag skulle inte vara rädd för rökgastempen, det är ju inte särskilt svårt att blockera rökgasvägar som inte ska användas och få pannan till att bli 15-20kW mindre i värmeupptagningsförmåga.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Rekommendera 70 kW brännare i en 50 kW panna? Är killen tokig - eller är han storaktionär i ett pelletsföretag?

Jag ser att Viadrus pannorna får så luckorna passar i en del forum. Visst är de billiga att införskaffa, men: Du kan stoppa in en stor pelletsbrännare i en sådan panna, och det ända du verkligen uppnår är att sänka ekonomin.

Har du tillgång på en ledig skorstenspipa från pannrummet, så skaffa hellre en Värmebaronen Pellmax UB som du dockar mot acktanken. Eftersom laddpannor ju bara skall gå allt vad remmar och tyg håller tills tanken är fulladdat, så vill en IWABO Villa S1X göra jobbet - grov redskap till grovt jobb. Pannan kostar kring 22 - 23 000 kronor, brännaren med skruv knappt 20 000 och laddomat och installation kring 10 000. Du kommer att ha 20 000 kronor kvar upp till det 70 kW brännaren kostar - och ha en anläggning som inte sänker ekonomin med vansinnesräkningar.

http://www.varmebaronen.se/html/pellmax_ub.html
http://www.metrotherm.se/index.asp?id=4 ... tegoryID=9
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Lägg sedan till att den installatör ska du INTE använda, kan han fela så grovt på detta kan du själv gissa hur resten skulle bli...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Kul med folk som räknar!!!
Själv suttit o räknat o räknar fortfarande på vart en del förluster går ???
Tex 105 kw / dygn låter helt rätt eller rätt nära sanningen med Elpatron...
men men eldning ökas denna åtgång med ca 40 % enligt mina egan mätningar någon som vet mer ?? vart eller varför det går åt ca 40 % mer energi när vi eldar annart bränsle ???
säg att 20 % går rill skorstenen då är fortfarande 20 % kvar som förlust!!! ???
Tillverkar rökgasutrustning
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Är det en rent generell siffra eller är det på enbart gamla oljepannor? Det låter ju faktiskt jättemycket med 40% men inte otroligt om man räknar på vilka gamla pannor som sitter ute i stugorna.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Gamla oljepannor, och då menar jag inte EGOR/CTC V25 som man stoppat oljebrännare i och kallat oljepanna, men riktiga oljepannor vill typiskt ha en förlust om 20 - 25 %, medan olje/kokspannor inte sällan ligger kring 30 - 40 % förlust. Koks pannor vill ligga på närmare 50 % förlust såvida du inte överskrider deras kapacitet, för då stiger förlusterna lavinartadBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej igen
Ni undrar om måttet 40% är med gammal panna
nej är svaret utan mer rakt över och då menar jag att det gäller gammalt som nytt....
Klart är att en mer modernpanna har bättre verkningsgrad och utnytjar bränslet bättre, men kan ändå aldrig komma i närheten av en doppvärmares verkningsgrad...

det är min upptäckt....
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, det är välkänd att elpannor har en verkningsgrad om 98 % varför de används av många byggföretag för att mäta energiåtgången i nykonstruerade bostäder - vad sedan de som köpte dessa "provbostäder" hade att säga när de upptäckte att de köpt bostad med vattenburen el, står att läsa i den evangelium som inte kom med i Bibeln :lol:

Men 40 % förlust rakt över? Det tycker jag väl ändå låter lite i överkant. Visst, många kör sina pannor på de konstigaste sätt, och det finns klåpare där ute som aldrig borde få komma i närheten av att kalla sig installatörer som gör att många anläggningar inte lever upp till sin potential, så kanske statiskt sätt att man får en sådan bedrövlig siffra. Min panna upptäckte jag till min stora glädje, tangerade 90 % strecket förra vintern. På olja låg den kring 85 % - men då hade jag en gammeldags oljebrännare utan förvärmning. Pelletsbrännaren är avsevärt mer effektiv. Gamla 265:an, hade en verkningsgrad på 50 talet - och efter att ha sett bilder på hur baffeln ser ut, så vet jag nu att den hade baffel. Men 265:or går inte att köra på 20 kW som man ställt brännaren på i den. Går det, så går det - sade snuskfabrorn och panninstalltören. Och pelletsfarbröderna gnuggar sig i händerna över varje kilo pellets som eldas till glädje för Kari KråkaBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Förklara gärna vart spillet tar vägen. När man tar med alt, så ser det ofta annorlunda ut.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Snälla någon. Det finns flera verkningsgrader i ett system:
  • Brännarverkningsgrad
    Pannverkningsgrad
    Systemverkningsgrad
Brännarverkningsgraden för moderna pelletsbrännare brukar ligga mellan 90 - 95 %

Pannverkningsgrader brukar variera mycket, men utgå från en modern panna: 90 %

Systemverkningsgraden varierar hej villt, och beror på hur rören är dragna, om de är isolerade eller inte, och viktigast av allt: Hur väl systemet konvekterar energin till omgivningen. Avvikelserna är så stora att det att gissa på systemverkningsgraden är som att spela på Lotto.

Men på brännaren har du en förlustpotential om 5 - 10 %, sedan ytterligare 10 - 15 % på pannan, så i värsta fall så går 25 % förlorat redan där. Med gamla tidsoenliga rördragningar, så skulle jag nog tro att möss och råttor har det riktigt så bekvämt - så 15 % dit. Då har vi banne mig 40 procent - men då är det på hela anläggningen. Har man en gammal kråkarslevärmare till panna då, så borde man få priset som milleniets djurvän :lol:

Riktigt oroväckande det här. Jag har varit medveten på att en god del hänger på själva systemet, men det är när man räknar ihop att man ser hur illa det kan vara. Detta var ju ett i bästa fall scenario. Teoretiskt så kan man hålla djurarslen på ovan och under mark och i luften varma, medan ens eget antagar en mindre än klädlig blåskimrande plommonfärg. Så näringsministern hade inte fel även om hon var nära på att bli idiotförklarad, doppat i tjära, rullat i fjädrar och skickat ut ur landet gränsle över en låghalt gris.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar