Jag såg statistik här om dagen som fick mig att fundera: Enligt statistiken så var majoriteten av pannorna i Sverige rätt nya, medan Gammelpannans Vänner var en snäv krets, medan på Pellets.info kan man lätt få det omvända intrycket: Gammelpannans Vänner verkar vara i majoritet, medan de som har nya eller medelålders pannor är minoritet.
Vad så med alla problem? På samma sätt som alla människor inte går ihop, så går inte alla brännare ihop med alla pannor hellre. Men är detta såsom det är i pelletseldarens Sverige? Min gissning är att den allt övervägande majoriteten av pelletsanläggningarna, går prickfritt. I varje motsatt fall skulle man väl kunna tro att pelletseldningen skulle vara på väg ut?
När man kollar på hus i de lägre prisklasserna, så får man en indikation på att det nog är en klassfråga vem som eldar med vad. I billiga hus är det antingen direkt el, olja, olja/ved kombo eller gammelpanna med pelletsbrännare, några få har fjärrvärme och ytterst få har bergvärme. När man sedan ser på tillståndet så präglas de av eftersatt underhåll och mycket för höga driftskostnader i förhållande till storlek och byggår. Man har eldat sig till fant?
Skulle Pellets.info varit representativt, så skulle de som äger nyare anläggningar varit starkare representerade, men anledningen till att de inte är det, beror väl på att de inte har några problem? Det jag försöker är att höja ett varnande pekfinger för att man lätt kan få för sig att allt är bara elände efter att ha tillbringat en del tid här inne. Tack och lov har jag två goda vänner i pannrummet som visar i praktiken att allt inte bara är elände - du ser namnet på dem i min profil

Man kan få intryck att det är enbart klåpare och idioter som installerar, och visst finns de, men det finns även många som kan sina saker. Forum kan vara bra, men vi är en gång så funtade att när vi träffar tillräckligt många med likadana problem, så är det ett generellt problem. Och det är här många sätter statistiken i halsen: Statistiken visar en diametralt motsatt verklighet, och det kan vara svårt att ta in över sig efter att ha levd i tron på att problemen var mer prevalenta än vad som de facto är fallet.
Så där: Lite att fundera på. spy galla över och idiot- och pariaförklara Bergatorparen för.