Kan tändelementet vara sönder om 1-2 pellets glöder?

Skriv svar
foxmulder90
Lärjunge!
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 00:38

Kan tändelementet vara sönder om 1-2 pellets glöder?

Inlägg av foxmulder90 »

Hej!

Vaknade upp idag och kände av kylan en aning :D

Gick ner i källaren ch öppnade pannrumsdörren och såg att brännaren blinkade "LARM", dvs. fotocellen hade ej detekterat en låga under körning (kanske berdde på att matarskruven hade några stora mellanrum med matningen)..

Men men, jag rengör allting lite lätt, både panna och brännare och startar upp igen.

Går ner efter 10 min och märker att den LARMAR igen, hmm tänkte jag, kan elementet vara defekt? Lossade brännaren och märkte att enbart 1-2 pellets låg i glöd, så min fundering var att elementet var kasst, men då ska väl ingenting "brinna"??? Eller kan elementet bli "halvdåligt" att det ej sätter fyr på pelletsen?

Allting är korrekt inställt och elementet har inte ändrats sedan flera månader.

PS; update, nu när jag försöker igen så får pelletsen glöd och brinner som bara den!! :shock:

Hur kan elementet vara dåligt ena sekunden och funka bra den andra?

Mvh
Senast redigerad av foxmulder90 den ons 12 okt, 2016 16:38, redigerad totalt 2 gång.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Dålig/ojämn matning?...Lagom startdos ibland...För liten startdos Ibland ?Tänder ej för liten startdos...Mer pellets fyller på "Start och brinner som...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det är mycket ovanligt att tändelementen försvagas, de antingen fungerar eller är avbrott/kortis.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar