TB mini. går den att trimma/ ställa in ?

pearldrums
Ungskog

TB mini. går den att trimma/ ställa in ?

Inlägg av pearldrums »

Hej!
Finns här någon som har en TB mini? Har kollat runt lite på forumet och inte hittat vad jag letar efter.
Införskaffade min TB för ca 3 månader sedan och den har funkat kanonbra , förutom några "naturliga stopp"!
Vad jag undrar är : går det verkligen inte att ställa mängden pellets som matas fram både vid upptändning samt under gång?
Hur vet man att fläkten är rätt inställd? Det finns ju 10 lägen!
Har provat hit och dit men vet inte om jag har rätt inställt :shock:
Har motdragsluckan inställd på ca 13 pa.
Brännaren sitter i en CTC Regent 1992!
Kör med stora enso pellets.

Hoppas att inte detta inlägg är en upprepning :roll:
CTC Rgent års m 1992. TB mini års m 2011. stora enso pellets, schuntautomatik : ThermOmatik !
Bor i Fageråsen, 4 mil nordost om karlstad!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Enligt manualen så väljer man effektläge, sedan ställer man in fläktspjället så att man erhåller 10 - 15 % CO2 halt enligt punkt 7.3

http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf
Detta är manual till en äldre utgåva, så att den har endast 7 effektlägen.
Hoppas detta var till hjälp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

Jo det däringa har jag ju läst men då måste jag ju ha ha en mätare att mäta CO2 halten med? Och det har man ju inte liggandes direkt :evil:
Eller går det att mäta på nåt annat sätt?
Har även läst här att man inte behöver testa undertrycket om man har motdragsluckan rätt inställd? Den ställde jag in i går kväll efter att ha letat i 3 månader efter manualen 8)
Nu har jag slagit av brännarn för nu ska här sotas, lika intressant varje gång att kolla hur askan ser ut!! :lol:
CTC Rgent års m 1992. TB mini års m 2011. stora enso pellets, schuntautomatik : ThermOmatik !
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kan du inte ta kopior av de sidor i handboken som handlar om brännarens inställning och skicka upp på forumbilder.se och sätta en länk.
Då tydligen brännarens styrning blivit moderniserad och du är först ut med den nya modellen är det egentligen bara du som kan ge svaret på din fråga.

Kan ju vara en mindre förändring bara eller i bästa fall övergång till digital hastighetsreglering av fläkten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

har redan den senaste versionen på manual tror jag : http://www.torsbyugnen.se/file/InstrTBMini.pdf är samma som det står i min manual!
7 efektsteg, 10 fläktsteg! hmmmmm hur ska jag veta vad som är optimalt i min panna? :?
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

så här ser det ut!

Bild
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det går ju inte att säga exakt vad du ska ha för inställningar, skiftar från panna till panna, "fläktstegen" är ett spjäll som styr hur mycket luft fläkten kan ta in, fläkten i sig själv går på fast hastighet.

Utan mätinstrument får du ta till dom vanliga metoderna, titta på lågan om möjligt, kolla skorstensröken och hålla koll på rökgastempen.

Om du har en relativt normalstor panna så ska du hålla dig till dom första 4 effektstegen, 5-7 har du ingen nytta av.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

kör på effektläge 1! fläktspjället på ca 2!
vid uppstart är röken svart ca 10 sekunder sen syns det ingen rök alls, bara lite "värmedaller".
lågen verkar vara bra, sotet är grått i förbränningsrummet men lite svartare uppe vid baffeln.
kanske är bra inställt :D

Bild
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Då är alltså ingenting ändrat.
Av andra inlägg verkar det inte som om CTC Regent är någon idealisk panna för pellets. Sitter brännaren i oljedelen så prova först med effektläge 4 (12 kW) och justera in fläktspjället med hjälp av rökgasen.
Ha dragbegränsaren inställd på 12-15 Pa och ändra inget där.

Blir det varmt fallrör (bakvärme) eller för hög rökgastemperatur 200 grader eller mer så sänk effektinställningen till läge 3 och justera om på nytt.

För att justera in förbränningen så minska först fläkten tills det börjar ryka svart ur skorstenen. Öka sedan fläkten bit för bit tills svart rök försvinner. Vänta 5 minuter mellan varje ändring.

Har du för mycket luft i förbränningen så ökar pelletsförbrukningen och rostret får en kort livslängd.

När inställningen är färdig, se till att lågan från en tändsticka dras in i fallröret om du tar bort slangen när brännaren går. Kommer det varm luft ur fallröret så är effekten för hög i förhållande till pannan och behöver då sänkas.
Stora Enso pellets.
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

pearldrums skrev:Jo det däringa har jag ju läst men då måste jag ju ha ha en mätare att mäta CO2 halten med? Och det har man ju inte liggandes direkt :evil:
Eller går det att mäta på nåt annat sätt?
Det är precis samma dilemma för alla brännare - Det finns bara ett sätt att veta och det är genom mätning med instrument.
Man kan gissa, anta eller tro men veta kan man inte utan en mätning.

Oavsett om man reglerar med spjäll, potentiometer eller digital knapptryckning så är villkoren de samma.

Var försiktig och iakkta uppmärksamhet, annars riskerar du höga kostnader för sönderbrända brännardelar och lägre verkningsgrad än optimal.
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

svar till torsten ang. CTC regent : har jämfört pellets-åtgång med vad andra här på forumet har gjort över med på vinterhalvåret och kommit fram till att Vår CTC panna är nog inte så dålig som somliga tror!
3 st säckar/dygn vid sträng kyla och ca 1 säck vid "normal" kyla.
samt när det för en gångs skull råkar va +grader så går det inte åt mycket alls 8)
Så är verkligen CTC regent en dålig pelletspanna eller inte?
Jag tycker inte det allafall.....
Ställde brännaren på effektläge 2 och fläktläge 2.
Vid effektläge 4 rök det svart ur skorstenen som ett ånglok :P
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja då är du tillbaka där du började med att prova hit och dit.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

pearldrums skrev:Ställde brännaren på effektläge 2 och fläktläge 2.
När du körde effektläge 4, på vilket läge satte du fläktspjället?

När jag pratade med TorsbyUgnen om min brännare så fick jag beskedet att normal inställning är att övre kanten av spjällarmen ska stå mitt för siffra som motsvarar effektläget.

För egen del har jag fått montera på flamriktare & får då fin rök om jag sätter spjällarmen ett steg upp. Dvs. jag kör effekt 4 & spjäll ca. 5.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
pearldrums
Ungskog

Inlägg av pearldrums »

M.Lindskog skrev:
pearldrums skrev:Ställde brännaren på effektläge 2 och fläktläge 2.
När du körde effektläge 4, på vilket läge satte du fläktspjället?

När jag pratade med TorsbyUgnen om min brännare så fick jag beskedet att normal inställning är att övre kanten av spjällarmen ska stå mitt för siffra som motsvarar effektläget.

För egen del har jag fått montera på flamriktare & får då fin rök om jag sätter spjällarmen ett steg upp. Dvs. jag kör effekt 4 & spjäll ca. 5.
Jag har monterat på en lågriktare, när jag körde på effektläge 4 så hade jag fläktspjället på ca 2...alltså för dåligt ?
ska testa att göra som du säger :wink:
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Man blir rätt förvånad när du först frågar om brännaren går att ställa in. Får ett detaljerat svar in i minsta detalj.
Därefter fortsätter att prova helt planlöst.

Jag ställde in min begagnade brännare bara genom att läsa på forumet.
Samma fråga har ställts många gånger.

Att ringa till tillverkaren och fråga kan ge en anvisning om var man ska börja men inte mer.
Varje anläggning måste ställas in individuellt. Inställningar kan påverkas av pelletssort, matningsskruv, dragbegränsare, pannan och skorstenen vad jag kan komma på.
Tittade på brännarhandboken som finns att ladda ned. Där står klart och tydligt:
"Effektläget ska väljas så att rökgastemperatur på 150-200 grader erhålls (förutsättning att undertrycket är inställt).
Om ej rätt rökgastemperatur erhålls finns risk för kondens som kan fördärva skorstenen."

Har du mätt upp rökgastemperaturen? Har du ställt in dragbegränsaren på det rekommenderade värdet?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar