Hur ofta har ni bytt brännarrör/roster?

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Hur ofta har ni bytt brännarrör/roster?

Inlägg av rod02 »

"5 kronan" ramlade på min strax innan garanti tidens slut. Fick då ett svets förstärkt utbytesrör. Sedan har det tuffat på. Röret ser skapligt ut, och det fattas ingen metall nånstans. Möjligtvis någon tiondel på ytan (ytrost). Men det är tjockt gods.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag har bytt brännarrör 1 gång på 4 år, byte nummer 2 borde göras nu då det gått hål. Jag har arbetat mig genom 3 - 4 roster. Det sista har varit det bästa :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Roster vad är det :wink: finns inte på min..... Gissar att det är där pellarna landar. Om nån inte vet vad "5kronan" är, så är det en ring med borrade hål. Mellan hålen äts det bort och en bit plåt stor som en 5krona ramlar ner. La en bit plattjärn och eldade vidare tills jag fick ett renoverat på garantin. Mycket tjockare gods. Har funkat i ca 9 år.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

... och ändå finns det de som tycker PellX är skitbrännare? Ja, skitbrännare finns: Brännare för gödsel. SWEBO har några sådana i sortimentet. Älskade av hästgårdar eftersom hästarna numera tjänar pengar åt gården när de bajsar. De skiter i värmen, och varmt blir det Bild

Skämt åsido: Det som är problemet med en del brännarrör såsom Värmebaronen och Ulma är att de använt en för billig legering. Hård som flinta, men utsätts den för värme, så inträder korngränsfrätning och då är det inte länge innan röret tackar för sig. Jag tycker det suger purjolök att skulla ta 1700 kronor till nytt rör, bara för att se en ny spricka i det om 17 pallar pellets. Åt andra sidan suger det att skulla behöva köpa ny brännare när jag egentligen hade tänkt göra annat. Men med 9 år på klockan på din brännare är det tydligt att man använt riktiga material. Kanske man rentav borde fundera på en PellX?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja, kanske det rentav är så att PellX blev en bättre brännare än KMP's original, numera PX?

om jag nu minns rätt:

rör nr 1, original tunt rostfritt, höll ungefär 1,5 år, stort hål i bakgaveln

rör nr 2, garantibytt originalrör, samma historia

rör nr 3, billigt reparerat original tunt rör, höll halvår ungefär, bakgaveln sönder

rör nr 4, nytt tjockt rostfritt (bakgaveln 5mm, övrigt 3 mm (ca)), höll 3 år, bakgaveln helt intakt (och botten), men det deformerades i övre framkant, och svetsen i överkant sprack. Sekundärlufthålen förstorade

rör nr 5, original ytterrör föll sönder i övre framkant, ny modell på utbytes med kona i spetsen istället för påsvetsad kant som tätar mot innerröret

rör nr 6, dags för nytt innerrör, kör med det ännu, men det är helt slut nu (övre framkant igen, bakgaveln som ny)

rör nr 7, körde väl för länge med rör nr 5, det nya ytterröret med konan hade vidgats i mynningen så det var rakt utblås för luften mellan rören, fick byta igen samtidigt som jag bytte innerrör

Två tändelement, varav det första redan efter ett halvår på garanti, av modellen keramiskt rör med lindad kantaltråd inuti. Den "nya" eltändninginen som kom senare var mycket sämre, håller tydligen ungefär ett år och orsakar tändpuffar. Därför har jag dragit mig för att uppgradera programmet, måste byta till sämre tändning då också. Köpte ett extra tändelement som reserv då jag hörde att de gamla snart inte finns att få längre, men det har inte behövts.

En triacstyrning till tändningen.

Mellan mitt originalrör och det tjockare rostfria röret experimenterade de med gjutjärnsrör som tydligen inte höll överhuvudtaget, det experimentet slapp jag.

Summa summarum: en robust och pålitlig brännare, om bara de där ¤%#% rören skulle hålla.

totalt ca 120 ton eldade.

med reservation för minnesfel...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Honda skrev:Ja, kanske det rentav är så att PellX blev en bättre brännare än KMP's original, numera PX?
om jag nu minns rätt:
Tvärtom!Tror att KMP är en kopia av pellx?jaja spelar rocken roll" :)
Ang brännarör:
Vad kör du på för effekt på brännaren?..Och vilken processor harú?

Jag kom ihåg när det begav sig för mig!!" Install ingick i priset av brännar/skruv/förråd köp +10 säck pellets.!!.Installatören smackade in brännaren på full syra 20 kW mätte rökgaskollade lågan i lövre luckan och sa det här ser bra ut.den stänger av sig själv vid 80 C..måste sticka det kommer ta sin tid för att pannan har ju sjunkit till 40 C..Vi hörs!

Det har ju hänt lite på processorfronten sen dess nu 'är det lugn uppstart och lätt att ställa in på pottarna..inte så känsliga som dom var med dom gamla processorna..

Ja nu idag kör jag bara på 14 kW..och är nöjdare än nöjd! :wink:
Behöver inte röra nåt nämnvärt vid pelletsbyte etc..har kört så här många år nu på samma inställningar!!Fast visst smakar digitalt" gott!! 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Nä, KMP tillverkade PellX från början, de kom ihop sig med firman som sålde den och tydligen ägde namnet, så KMP fortsatte sälja brännaren under namnet PX och den andra firman sökte en ny tillverkare för sitt märke PellX.

Jag äger ingen våg så jag vet faktiskt inte exakt vilken effekt jag kör på. Men jag ligger på allt vad pannan tål, och tydligen brännaren också. Förra vintern försökte jag skruva upp effekten en aning, och brännaren började stanna pga av att pelleten hann inte brinna undan och fyllde upp i fallröret med stopp som följd. Denhär vintern var ännu kallare och jag har helt enkelt fått stå ut med att elpatornen har slagit på ibland. Därav "gissar" jag att jag kör 20 kW eftersom brännaren är stämplad för att klara av det. Pannan är stämplad 30kW olja.

Programversionen är original 2001. 5.nånting antagligen. Är medveten om att pottarna inte är lika känsliga i nyare, men jag hade helt enkelt inte lust att byta till det sämre tändsystemet. Kanske dumt i efterhand, men att byta tändelement varje år kostar ju också.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Om du kan så för brännarörförbrukn,skull och mindre starter(tändelement)så borde du köra på hälften av märkeffekten olja alltså 15 kW...Eller varför inte mina inställningar 14 kW.. :wink: ...

jula hade h-vågar för 69 kr och 179 kr
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Denhär vintern var ännu kallare och jag har helt enkelt fått stå ut med att elpatornen har slagit på ibland.
Och köra hälften med el?? Eller skruva om effekten efter utetemperaturen? Nej tack.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Inlägg av sänkan »

Har eldat över 5 år med Altbergs EP18A brännare, omkring 32 pallar.
Än ser brännarröret bra ut men kanske något tunnare på ett par ställen.
Håller nog lika länge till hoppas jag.
tornugglan
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 04 dec, 2010 19:45
Ort: Dylta Bruk

Inlägg av tornugglan »

Kör fortfarande med original-röret i gjutjärn,5 år på nacken bara hoppas det håller 5 år till :)
Brännare:Kmp px21 inst-06 chip 7.0
Panna:Albin Futuric+
Dbg:Tigex 25
RGT:Tigerholm
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Fortfarande inne på första rostret, gjorde det av SS2368 och det verkar hålla ganska bra förutom en liten spricka vid tredje jacket från mitten räknat. Eldat sen -00, 6-8 ton/år.

Lågriktaren har jag däremot fått byta några gånger, första riktaren av SS2368 brann sönder i mitten efter ~5år och
efter det har jag använt vanligt rostfritt men har ingen aning om det håller bättre/sämre för dom böjer sig efter några år så
jag brukar byta innan dom brunnit upp,
det verkar vara dags att bocka till några nya i sommar för den nuvarande börjar bli lite sne som synes.

Bild

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Inlägg av ragge2 »

Kör med rostret som satt i brännaren när jag köpte den begagnad 2006.
Brännaren Bionordic Viking 9990 köptes som ny 2002 eller kanske 2003.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Mitt roster har gått 7 vintrar. Svetsades förra året men nu dags att byta ut.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
perund
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 26 feb, 2005 15:05
Ort: Nyköping

Inlägg av perund »

Aldrig bytt sedan jag köpte brännaren 2001.
Combifire med Janfire NH K-Silo samt Bulkförråd 11 m3 6m Skruv 9m skorsten med insatsslang 110mm
Skriv svar