Vart mäter jag upp rökgastempen på min albin panna från 86?
Vart mäter jag upp rökgastempen på min albin panna från 86?
Vart mäter jag rökgastempen på min albin panna från 86?
På baksidan nertill mynnar ett mindre rör mot skorstenen. Där sitter det en dragbegränsare och en temp mätare efter begränsaren. Där är det inte särskilt varmt.
På baksidan upptill mynnar ett grövre rör som går ihop med värmeväxlaren och ut mot skorstenen. Här är det betydligt varmare.
tips någon?
På baksidan nertill mynnar ett mindre rör mot skorstenen. Där sitter det en dragbegränsare och en temp mätare efter begränsaren. Där är det inte särskilt varmt.
På baksidan upptill mynnar ett grövre rör som går ihop med värmeväxlaren och ut mot skorstenen. Här är det betydligt varmare.
tips någon?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
För att lägga upp bilder, kan man använda http://www.forumbilder.se
Ladda upp bilden eller bilderna och följ anvisningarna där. Koden du får där kan du bara klistra in här, så dyker bilden upp.
Ladda upp bilden eller bilderna och följ anvisningarna där. Koden du får där kan du bara klistra in här, så dyker bilden upp.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Det låter som att du inte riktigt har koll på begreppen.
En värmeväxlare på rökröret efter panna låter väldigt skumt, vad är det du har där?
Sitter det ett spjäll på det övre röret som man kan stänga när det brinner. När jag växte upp hade vi en Presto från -54, den hade rörkanslutning både uppe och nere. Det övre använde man vid tändning och bränsle på fyllning. Sedan stängde man det så att röken fick gå en längre väg i pannan och ut där nere.
En värmeväxlare på rökröret efter panna låter väldigt skumt, vad är det du har där?
Sitter det ett spjäll på det övre röret som man kan stänga när det brinner. När jag växte upp hade vi en Presto från -54, den hade rörkanslutning både uppe och nere. Det övre använde man vid tändning och bränsle på fyllning. Sedan stängde man det så att röken fick gå en längre väg i pannan och ut där nere.
Jag är ny inflyttad i huset och har inte på stor koll. Har pratat med de som levererat brännaren för att få lite genomgång.
Det stämmer att det sitter ett spjäll upptill som är något öppet. Kanalen upptill går mot värmeväxlaren.
Direktcitering borttagen, när vi svarar rakt under det inlägg som avses så använd inte citera-knappen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. / Roli moderator
Det stämmer att det sitter ett spjäll upptill som är något öppet. Kanalen upptill går mot värmeväxlaren.
Direktcitering borttagen, när vi svarar rakt under det inlägg som avses så använd inte citera-knappen. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. / Roli moderator
Värmeväxlare????
Det är nog rätt ovanligt att ha någon form värmeväxlare på
utgående rökrör vill jag nog påstå ...
Kan du beskriva lite mer vad som sitter där??
/johan
Det är nog rätt ovanligt att ha någon form värmeväxlare på
utgående rökrör vill jag nog påstå ...
Kan du beskriva lite mer vad som sitter där??
/johan
Funkishus från -41, 140m2 på två plan + 70m2
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
Nibe Alpha Combi, Baxi Eurofire 20kw
Första brännaren på Twitter?@pelletstat
har kollat lite noggrannare. det är nog bara så att kanalen ligger väldigt när skorstenen.
bild:
http://www.forumbilder.se/images/b452011120134774a.jpg
bild:
http://www.forumbilder.se/images/b452011120134774a.jpg
Jag ser på bilden att du har en Tigex25 dragregulator. Du får ju kolla lite på den om den är fullt öppen när en eldning kör och det är kallare ute, den brukar ju vara underdimensionerat till snart sagt allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nu förstår jag hur det fungerar. Du har en värmeväxlare som tar värmen från den heller ineffektiva pannans rökgaser och alstrar varmvatten. Smart tänkt av den som gjorde det. Inte konstigt att rökgastemperaturen blev låg. Skall du leta reda på vad du har för rökgastemperatur efter pannan, så skaffa en likadan termometer som den som sitter efter dragavbrottet, borra ett hål strax efter pannan, dra gängor och skruva in det där. Då kommer du att få en säker indikation på temperaturen i rökgaserna som brännaren/pannan alstrar 
Denna manick har diskuterats här på forumet en gång tidigare, det var 2008, och med den sedvanliga takt, ton och finkänsla som bara finns här. Det ledde till att TS lämnade forumet - men det är en annan femma
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 9bd92d6e14

Denna manick har diskuterats här på forumet en gång tidigare, det var 2008, och med den sedvanliga takt, ton och finkänsla som bara finns här. Det ledde till att TS lämnade forumet - men det är en annan femma

http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 9bd92d6e14
Senast redigerad av bergatorparen den ons 15 jun, 2011 23:31, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25