Överhättning när jag kör på elpatron

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
zZackEe
Ungskog

Överhättning när jag kör på elpatron

Inlägg av zZackEe »

Som rubriken lyder så blir pannan överhettad när jag kör med endast elpatron.
Om termostaten står på 70grader så kan pannan endå få för sig att skena iväg över 100grader.

jag kan vrida termostaten på elpatronen och hör hur den klickar när jag går förbi gradantalet som pannan är på.

kan elpatronen ha gått sönder eller kan det vara termostaten bara?
Combifire janfire minor
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Elpatronen kan inte gå sänder så att den ger värme när den inte får ström. Så ja det är termostaten eller kontakttorn. Efter som termostaten klickar när den ska så skulle jag gissa på kontakttorn.
Danne82
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Danne82 »

deleted
Senast redigerad av Danne82 den tis 21 jun, 2011 12:15, redigerad totalt 1 gånger.
deleted
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Termostaten klickar vid "rätt" temperatur, detta borde betyda att det fungerar. Om kontaktpunkterna var svetsat ihop uteblir klicket nämligen pga. konstruktionen. Eller rättare: så är det <oftast> men kanske inte precis alltid.

Om elpatronen är trasig kommer den inte att värma alls eller bara delvis, stänger man av strömmen till den finns det ingen energi som kan omvandlas till värme, alltså bör felet ligga mellan elpatronen och termostaten.

Och där finns bara en kontaktor.

Men det finns en minimal risk att det kan vara termostaten, en snabb mätning kan avgöra detta. Man mäter spänningen till kontaktorns spole, bryts den i takt med termostatens klickande är termostaten OK.

Men nu jag skriver detta undrar jag: termostaten... är det den termostat som styr pelletsbrännaren?

För oftast har man en annan termostat till att styra el-patronen och då ställd till en lägre temperatur. Så är det rätt termostat som klickar?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
zZackEe
Ungskog

Inlägg av zZackEe »

Tack för svaren, då ska jag kolla detta i helgen.
Det är termostaten som styr elpatron.
Combifire janfire minor
Skriv svar