Håller på att installera en begagnad panna och har en fråga om expansionkärlets inkoppling.
Jag har två 500 liters acktankar som kopplas mot pannan med Laddomat.
Räcker det att dra rör från pannan (märkt expansionskärl) till tryckexpansionskärlet eller måste man koppla från acktankarnas topp till expansionskärlet också?
Tacksam för svar.
Koppla in expansionskärl
Koppla in expansionskärl
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
Min gissning är att du klarar dig som det är idag eftersom du kör pellets, men om du räknar med att även köra ved så bör du ha expansion i topparna på tankarna mest för avluftningens skull. Har du märkt att du har mycket luft som står i topparna på tankarna?
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Tack för era svar!
Jag har tidigare inte haft några acktankar så jag vet inte om luft i tanktopparna, bör jag sätta en automatluftare där?
Ok, så jag ska alltså enbart koppla det slutna expansionskärlet till pannan och inte till tankarna?
Jag har tidigare inte haft några acktankar så jag vet inte om luft i tanktopparna, bör jag sätta en automatluftare där?
Ok, så jag ska alltså enbart koppla det slutna expansionskärlet till pannan och inte till tankarna?
TMV Alpha Keram, 1000L acktank, Laddomat 4030 och Janfire Flex-A
Ok sorry missade att du hade ett tryckkärl och inte en öppen expansion, mitt fel.
Vid öppen expansion leder man ofta topparna till denna för att greja avluftningen på enklast sätt. Vid Sluten expansion tjänar man inget på att koppla topparna till denna. Utan man får istället förlita sig på avluftare manuella eller automat...
Men jag håller inte riktigt med danei, när du eldar ved sker detta oftare med högre effekt och med viss förångning i systemet som ger att systemet måste avluftas i högre grad. Vid pellets eldning eldar man oftast med en lägre effekt vilket ger att laddomaten hinner med att transportera ut värmen till acctanken utan att det blir lika mkt förångning. Men det kan vara att de anläggningar jag stött på har man snålat och köpt en brännare med effekt spann upp till 25kW. Medan en normal laddpanna för ved kan ha en högre effekt....
Vid öppen expansion leder man ofta topparna till denna för att greja avluftningen på enklast sätt. Vid Sluten expansion tjänar man inget på att koppla topparna till denna. Utan man får istället förlita sig på avluftare manuella eller automat...
Men jag håller inte riktigt med danei, när du eldar ved sker detta oftare med högre effekt och med viss förångning i systemet som ger att systemet måste avluftas i högre grad. Vid pellets eldning eldar man oftast med en lägre effekt vilket ger att laddomaten hinner med att transportera ut värmen till acctanken utan att det blir lika mkt förångning. Men det kan vara att de anläggningar jag stött på har man snålat och köpt en brännare med effekt spann upp till 25kW. Medan en normal laddpanna för ved kan ha en högre effekt....
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Hej O.M
För att skona gummibälgen i ditt slutna expansinskärl så montera det på den nedre ledningen mellan panna & tank/tankar, där är det som kallast.
Då klarar sej bälgen i expansionskärlet betydligt längre än om du monterar den på den varma sidan (toppen)
Lycka till med instalationen, (själv är jag klar & mycket nöjd med min instalation)
För att skona gummibälgen i ditt slutna expansinskärl så montera det på den nedre ledningen mellan panna & tank/tankar, där är det som kallast.
Då klarar sej bälgen i expansionskärlet betydligt längre än om du monterar den på den varma sidan (toppen)
Lycka till med instalationen, (själv är jag klar & mycket nöjd med min instalation)

Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.