Lösning endast över vintern, elpatron eller pellets?
Lösning endast över vintern, elpatron eller pellets?
Vi kommer att bo tillfälligt i ett hus med en Parca Norah 3000 och undrar vad som blir billigast kostadsmässigt, att köra på med elpatronen eller att köpa en begagnad pelletsbrännare. Vi räknar med att behöva kräma på värmen mellan oktober och maj ungefär, säg sju månader
Nu har jag förstått att pannan inte är top of the line, långt därifrån och att det inte finns någon bra brännare som lämpar sig för pannan bortsett från NyMo 150 men den kostar ca 20000kr med skruv och förråd. En begagnad brännare kan jag få för ungefär 5000 - 10 000 kronor
Jag räknar med att pelletsförbrukningen kommer att ligga på ca 1350 kr/månad (baserat på en kompis som har ett liknande hus och förbrukar en säck om dagen vintertid). Slår man ut investeringingen på sju månader blir det ungefär 1400 kr i månaden vid en investering på 10 000kr. Sammanlagt knappt 3000kr i månaden och med en NyMo 150 ca 4000kr i månaden.
Frågan är alltså om det ekonomiskt är värt besväret att installera en brännare. Vad kan man räkna med att elen för uppvärmning kostar i månaden?
Lite fakta: Huset vi bor i är ett ganska välisolerat 1,5 plans hus med källare. Jag vet inte exakt hur stort huset är men jag skulle uppskatta att varje våning är på runt 90 kvadrat. Jag vet inte effekten på elpatronerna (det finns två) med det står 9/12/15 på höljet till dem och på själva pannan står det 12 Kw. På bottenvåningen finns det 7 radiatorer och på övervåningen finns det två. Källaren har tre stycken men dem använder vi inte (är det dumt)?
Jag förutsätter att pellets är billigare, men med vår panna och bekymmer med installationer samt alla problem man läst om när det gäller olika brännare. Kan det vara enklare och inte så mycket dyrare att låta ptronerna jobba?
Tacksam för hjälp.
/Uffe
Nu har jag förstått att pannan inte är top of the line, långt därifrån och att det inte finns någon bra brännare som lämpar sig för pannan bortsett från NyMo 150 men den kostar ca 20000kr med skruv och förråd. En begagnad brännare kan jag få för ungefär 5000 - 10 000 kronor
Jag räknar med att pelletsförbrukningen kommer att ligga på ca 1350 kr/månad (baserat på en kompis som har ett liknande hus och förbrukar en säck om dagen vintertid). Slår man ut investeringingen på sju månader blir det ungefär 1400 kr i månaden vid en investering på 10 000kr. Sammanlagt knappt 3000kr i månaden och med en NyMo 150 ca 4000kr i månaden.
Frågan är alltså om det ekonomiskt är värt besväret att installera en brännare. Vad kan man räkna med att elen för uppvärmning kostar i månaden?
Lite fakta: Huset vi bor i är ett ganska välisolerat 1,5 plans hus med källare. Jag vet inte exakt hur stort huset är men jag skulle uppskatta att varje våning är på runt 90 kvadrat. Jag vet inte effekten på elpatronerna (det finns två) med det står 9/12/15 på höljet till dem och på själva pannan står det 12 Kw. På bottenvåningen finns det 7 radiatorer och på övervåningen finns det två. Källaren har tre stycken men dem använder vi inte (är det dumt)?
Jag förutsätter att pellets är billigare, men med vår panna och bekymmer med installationer samt alla problem man läst om när det gäller olika brännare. Kan det vara enklare och inte så mycket dyrare att låta ptronerna jobba?
Tacksam för hjälp.
/Uffe
Nymo 150 och Parca Norah 3000
Jag räknar med att pelletsvärmen kostar 50% av elvärme.
Under de 3 kallaste månader går det åt runt 50% av årets pelletsförbrukning - och de infaller såklart under tiden ni bor där.
Hos mig går det åt knappt 2 pall/månad när det är ordentligt kallt men vad det kommer att kosta i el vetefan, jag känner inte till vilket avtal ni har.
Jag tror att du har räknat ganska optimistisk på förbrukningen, hos mig går det åt minst 2 säckar/dygn under perioden med vinterkyla och då den verkar öka på är det dyrt!
Men med el ville det bli ännu dyrare!
1 g pellets innehåller 4,8Wh vilket ger att 1kg pellets innehåller 4,8kWh. Sedan ska det eldas och effektiviteten kan hamna runt 80% för att ta en höftning. Alltså får du ut runt 3,84kWh per kg pellets.
Med en pall(832kg)pris på 2200 motsvarar detta ~69 öre/kWh.
Sedan får du räkna in distributionsavgift och vad fan de lägger till priserna på elen och då kan du räkna på riktigt.
Jag skulle tro att det är huggit som stuckit för den korta tid men att det kan ändras om vintern blir 4 svinkalla månader som förra år istället för 3 som var vanligt "tidigare".
Har klart för dig att pelletsbrännare inte är för personer med tummen mitt i handen, speciellt inte om det ska vara ekonomisk under så kort tid.
Under de 3 kallaste månader går det åt runt 50% av årets pelletsförbrukning - och de infaller såklart under tiden ni bor där.
Hos mig går det åt knappt 2 pall/månad när det är ordentligt kallt men vad det kommer att kosta i el vetefan, jag känner inte till vilket avtal ni har.
Jag tror att du har räknat ganska optimistisk på förbrukningen, hos mig går det åt minst 2 säckar/dygn under perioden med vinterkyla och då den verkar öka på är det dyrt!
Men med el ville det bli ännu dyrare!
1 g pellets innehåller 4,8Wh vilket ger att 1kg pellets innehåller 4,8kWh. Sedan ska det eldas och effektiviteten kan hamna runt 80% för att ta en höftning. Alltså får du ut runt 3,84kWh per kg pellets.
Med en pall(832kg)pris på 2200 motsvarar detta ~69 öre/kWh.
Sedan får du räkna in distributionsavgift och vad fan de lägger till priserna på elen och då kan du räkna på riktigt.
Jag skulle tro att det är huggit som stuckit för den korta tid men att det kan ändras om vintern blir 4 svinkalla månader som förra år istället för 3 som var vanligt "tidigare".
Har klart för dig att pelletsbrännare inte är för personer med tummen mitt i handen, speciellt inte om det ska vara ekonomisk under så kort tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Stoppa in en brännare nu för annars blir det dyrt. Brännaren säljer du för samma pris nästa höst så den kostar ingenting.
Alla som eldar pellets har tagit upp hålet i brännarluckan förutom några få som tagit bort luckan och skruvat dit brännarens fästplåt direkt på pannan.
Som förråd kan du börja med en stor pappkartong eller en plasttunna innan du får tid att få ihop något bättre.
Problembrännare ska du naturligtvis undvika. Det är problembrännarna som säljs mest på Blocket.
Du har ju facit i hand redan där du kan läsa om vilka som ger ifrån sig kraftiga gengassmällar eller behöver ny digital styrbox stup i ett.
Ny brännare ska du naturligtvis inte köpa, bara du tänt den en gång är den värd 7000 inklusive skruv.
Alla som eldar pellets har tagit upp hålet i brännarluckan förutom några få som tagit bort luckan och skruvat dit brännarens fästplåt direkt på pannan.
Som förråd kan du börja med en stor pappkartong eller en plasttunna innan du får tid att få ihop något bättre.
Problembrännare ska du naturligtvis undvika. Det är problembrännarna som säljs mest på Blocket.
Du har ju facit i hand redan där du kan läsa om vilka som ger ifrån sig kraftiga gengassmällar eller behöver ny digital styrbox stup i ett.
Ny brännare ska du naturligtvis inte köpa, bara du tänt den en gång är den värd 7000 inklusive skruv.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Enligt min senaste elräkning så kostar elen 1.31kr/kWh (elpris, elskatt och överföringsavgift) vilket motsvarar din beräkning på 50% ganska så braIcecap skrev:Jag räknar med att pelletsvärmen kostar 50% av elvärme ... Med en pall(832kg)pris på 2200 motsvarar detta ~69 öre/kWh ...
Är värmeeffekten av 1 kWh pellets exakt samma som 1 kWh med elpatronen?
Enligt en gammal elräkning från i vintras gick det åt 4638 KWh under december och janari månad. Pannan eldades då med ved på kvällar (mest åt kråkorna antar jag eftersom det inte finns någon tank) och det blev varmt och gott i huset (att få 23-24 grader var inga problem, men man fick slänga in fyra - fem pinnar i timmen). Under nätter och dagar stod elpatronen på 70 grader och shunten på ettan (det lägsta möjliga) och då var det svalt (16-17 grader) när man kom hem.
Frågan är hur mycket man måste köra shunten på för att få en jämn temperatur dygnet runt om man bara kör elpatronen. Någon som vet?
Nu kör vi bara en elpatron på 60 grader och har den andra som reserv på 45 grader. Kan det vara vettigt att köra bägge?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Man brukar räkna 98% verkningsgrad på el patroner. Med shunten måste du prova dig fram. Jag har beräknad, utifrån de uppgifter du ger ovan, att huset som mest behöver 8 kW effekt för att hålla 20 grader (60 W per kvm) Prova dig fram med shunten, och när det blir riktigt kallt, kan det vara en idé att låta patron 2 hjälpa till. Ställ den i sådana fall på 60 grader. 
Annars har Torsten en bra poäng. Det finns pengar att spara på pellets - men det beror på hur mycket du själv kan göra - givetvis

Annars har Torsten en bra poäng. Det finns pengar att spara på pellets - men det beror på hur mycket du själv kan göra - givetvis

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Att fylla på ett veckoförråd en gång i veckan och samtidigt aska ut ser jag inte som något problem. Att ligga sömlös och lyssna på gengasknallar och fruktan för bakeld lockar inte lika mycketbergatorparen skrev: ... Annars har Torsten en bra poäng. Det finns pengar att spara på pellets - men det beror på hur mycket du själv kan göra - givetvis

Nu inser jag att de flesta brännare borde fungera som de ska och att människor som är nöjda inte skriver lika mycket som de rasande...
Har jag förstått det hela rätt: 8kw x 24 (dygnets timmar) = 192 x 31 (dagar per månad) = 5952 x 1,31 (kWh priset) = 7 797kr/månad i uppvärmingskostnader med elpatronbergatorparen skrev:Man brukar räkna 98% verkningsgrad på el patroner. Med shunten måste du prova dig fram. Jag har beräknad, utifrån de uppgifter du ger ovan, att huset som mest behöver 8 kW effekt för att hålla 20 grader (60 W per kvm)
Kostar pelletsen i så fall 5952 x 0,69 = 4 106kr/månad i uppvärmningskostnader?
I så fall sparar man 3 691kr/månad att köra på pellets istället för elpatron. På sju månader har jag då sparat in 25 837kr och skulle kunna köpa en ny och skinande blank NyMo 150 som är anpassad för pannan och fortfarande ha pengar över.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Inte riktig så. 60 W/kvm är dimensionerande effekt - alltså den effekt som måste till för att hålla huset varmt vid lägsta temperatur som brukar uppmätas på orten. Normalvillan beräknas ha en årsförbrukning om 22 000 kWh/år för uppvärmning och tappvarmvatten.
Jag tog utgångspunkt i normalvillan och lade på 2 % effektförlust för el, och 55 % effektförlust för Parca'n (baserat på vad andra Parca ägare berättad på forumet) Jag kom då fram till att för el skulle det gå åt 22607 kWh/år och kring 2 kronor per kWh ger det 45214 kronor/år (det här låter kanske konstigt, men effektförlusten blir alltså lägre när du kör elpatronerna än när du eldar med brännare eller ved i Parca' n beroende på att elpatronerna levererar sin energi direkt till pannvattnet, medan energin har en svårare väg till pannvattnet från avgaserna från förbränningen - och märk väl: Det är avgaserna från pellets/olja/ved som står för det mesta av värmen. Infravärmen från lågen står bara för en mindre del av det totala "paketet")
För pellets blir det med effektförlusten inräknad 34354 kWh á 67 öre ger 23017 kronor/år
Nu skall det tilläggas att om du sätter in en brännare som kan gå på låg effekt utan besvär, såsom Janfire Flex A, så kan du köra på lågeffekt och på så sätt få bättre verkningsgrad än de 45 % jag räknat med. Parca'ns "sweetspot" ligger kring 8 - 12 kW för pellets - aningen högre för olja. Det som gör det dåliga verkningsgraden är att pannan har mycket korta rökgasvägar, som ger hög temperatur på den gas som lämnar pannan via skorstenen - alltså effektförlusten. Begagnade Flex A brännare finns över hela landet, och här är en från Landskrona:
http://www.blocket.se/landskrona/Janfir ... m?ca=9&w=3
Du kan säkerligen få ner priset lite grann åtminstone.
Jag tog utgångspunkt i normalvillan och lade på 2 % effektförlust för el, och 55 % effektförlust för Parca'n (baserat på vad andra Parca ägare berättad på forumet) Jag kom då fram till att för el skulle det gå åt 22607 kWh/år och kring 2 kronor per kWh ger det 45214 kronor/år (det här låter kanske konstigt, men effektförlusten blir alltså lägre när du kör elpatronerna än när du eldar med brännare eller ved i Parca' n beroende på att elpatronerna levererar sin energi direkt till pannvattnet, medan energin har en svårare väg till pannvattnet från avgaserna från förbränningen - och märk väl: Det är avgaserna från pellets/olja/ved som står för det mesta av värmen. Infravärmen från lågen står bara för en mindre del av det totala "paketet")
För pellets blir det med effektförlusten inräknad 34354 kWh á 67 öre ger 23017 kronor/år
Nu skall det tilläggas att om du sätter in en brännare som kan gå på låg effekt utan besvär, såsom Janfire Flex A, så kan du köra på lågeffekt och på så sätt få bättre verkningsgrad än de 45 % jag räknat med. Parca'ns "sweetspot" ligger kring 8 - 12 kW för pellets - aningen högre för olja. Det som gör det dåliga verkningsgraden är att pannan har mycket korta rökgasvägar, som ger hög temperatur på den gas som lämnar pannan via skorstenen - alltså effektförlusten. Begagnade Flex A brännare finns över hela landet, och här är en från Landskrona:
http://www.blocket.se/landskrona/Janfir ... m?ca=9&w=3
Du kan säkerligen få ner priset lite grann åtminstone.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Här har du vad du väntat på. Helt ny oeldad brännare för 7000.
Lätt att installera själv.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=3
Lätt att installera själv.
http://www.blocket.se/gavleborg/Pellets ... ?ca=10&w=3
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!