Vilken panna ska jag köpa?

Skriv svar
cederbusch
Ungskog

Vilken panna ska jag köpa?

Inlägg av cederbusch »

Jag förstår att det är en stor och lite dum fråga, men jag hittar inte bra jämförelser eller tester här eller på nätet så jag måste fråga.

Min CTC 1100 från -93 med XP21 brännare har börjat läcka och rostar nu sönder. Vi har tänkt att köpa en ny panna för pellets på sikt, men nu blir det tidigare än vi tänkte.

Jag vill helst ha en integrerad, men det beror lite på priset. Jag vet inte ens om det visat sig vara en bra lösning. Jag har inget emot att sota lite ibland, den ska ju inte stå i vardagsrummet. Då är driftsäkerhet och verkningsgrad viktigare.

Så, vad säger herrskapet? Vilken panna är en vettig investering?
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Beror också på vilken takhöjd du har och hur rökrörsanslutningen sitter om pannrummet är litet.
Skulle jag byta är Ecoflex den enda moderna panna som går att få in.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Håller med Abene där. Tyvärr är de pannor som säljs i Sverige så höga, att om man, som jag, har endast 160 - 170 cm takhöjd i källaren, så blir de flesta pannor för höga.

I mitt fall kommer jag att flytta pannrummet upp på entréplanet om några år, men det är en annan femma.

När det gäller integrerade pannor, så finns det inte så mycket att välja på - lite beroende på att Sverige ligger på en lägre ekonomisk nivå än våra europeiska grannar. EcoFlexen är den som ligger närmast vad en svensk plånbok tål. Ariterm Biomatic är ohemult dyr - kring 80 - 90 000 kronor lite beroende på vem du frågar - och då tillkommer installationen på det. Sedan finns Effecta Komplett som ju är en integrerad panna. Jag vet inte vad den kostar, men billig lär den nog inte vara.

Atmos har flera pannor som kan både köra pellets och ved eller enbart pellets. Klicka på menyn längst upp i bilden för ved-pellets-brikettpannor, och scrolla en bra bit ner. Dessa pannor måste dock tyvärr ha ackumulatortank eftersom de är laddpannor. Positivt sett gör det de enkla att kombinera med andra energikällor. Negativt sett utgör en ack tank en svag länk och en potentiell framtida felkälla.

Är man villig att acceptera en ack tank så finns även Euronom Exonom P20UB som är en prisvärd panna som man kan använda alla sorters pelletsbrännare på.

Hoppas det var till hjälp - eller åtminstone inspiration :wink:

Verkningsgraden på alla dessa pannorna ligger kring 90 % enligt producenterna. Tester görs knappt av sådant i Sverige. Inget konsumentland vi bor i, inte. Bästa investeringen är den pannan som i effekt ligger närmast vad hushållet behöver av värme och tappvarmvatten. Mer precist kan jag inte uttrycka det :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
cederbusch
Ungskog

Brännaren som tänder på glöden

Inlägg av cederbusch »

Jag vet inte xakt takhöjden, men det är minst 2 meter iaf. Jag har tittat lite mer nu och integrerad är inte så viktigt. Frågan är om det är lönt att satsa på en med uppåtriktad förbränning?

Brännaren jag har idag kan ju leverera upp till 20 kw, men jag vet faktiskt inte riktigt vad jag behöver. Det är ju inte så att brännaren står och eldar hela dagarna även när det är riktigt kallt ute. Men Ariterm Bionett (12kw) är kanske för klen?

Svårt det här. Jag vill ju inte betala skjortan heller.

Lägger till en fråga som jag klurat på: en panna, tror det var ariterm biomatic, menar att den kan tända brännaren med efterglöden från förra bränningen. Dvs att det behövs inget tillskott av el för att starta den. Det känns som en bra lösning, men hur är det tex på CTC ecoflex V? Jag kan inte läsa mig till att den funkar så men brännarprincipen är ju densamma.

Är detta ett onödigt ting eller tänker jag rätt att vilja minimera elförbrukningen`?
petmal
Prima virke

Inlägg av petmal »

Jag kan rekommendera Kms´s Uno som är ganska underhållsfri. Behöver bara tömma asklådan 2 ggr per år. Jag har själv en som jag installerade i år, installerade även en i ett annat hus som jag hade. Det finns en på Blocket till vettigt pris, kontrollera att det är rostfritt brännarrör och inte det i gjutgods, den bör även ha elpatron.

http://www.blocket.se/stockholm/Kmp_Uno ... w=1&last=1
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
cederbusch
Ungskog

Inlägg av cederbusch »

Efter ett samtal till Veosol och lite läsande har jag börjat snegla på CTC ECOFLEX v. Känns som en bra lösning till en rimlig peng.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

EcoFlex V HAR varmhållning, precis som Biomatic+ 20 - inte konstigt eftersom Ariterm producerar brännaren som sitter i EcoFlex V

http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna ... V-212.aspx

Ladda hem manualen från länken på denna sidan - nere till höger :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar