Funderar lite hur man testar funktionen på ett expansionskärl.
Som det är nu så är den urkopplad. Jag provade att koppla på en cykelpump och pumpa lite lätt. Bygger inget tryck enligt mätaren. Enda som händer är att vatten kommer fram ur kopplingen. Kan man anta att luftblåsan inuti är sönder, eller kan man inte prova på detta viset?
Test av expansionskärl
Test av expansionskärl
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Re: Test av expansionskärl
Vad exakt menar du med "urkopplat"? Menar du som i "inte skruvat fast i något, liggande på golvet"?
Om det är helt fritt kan du pumpa ganska ordentligt med pumpen (50 slag eller så) och sedan släppa på ventilen. Då bör det pysa som en ballong du har pumpat upp och släpper ut luften på.
Om det är helt fritt kan du pumpa ganska ordentligt med pumpen (50 slag eller så) och sedan släppa på ventilen. Då bör det pysa som en ballong du har pumpat upp och släpper ut luften på.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Den sitter inte inkopplad på värmesystemet alls. Men den sitter på väggen.
Men jag får prova att pumpa mer =)
Men jag får prova att pumpa mer =)
Förmodligen har du vatten kvar i kärlet och när du pumpar så spänner du blåsan och vattnet trycks ut.
Det skall vara ca 0,7kg förtryck i blåsan.
När jag bytte mitt kärl så var det punka på blåsan så jag fick inget tryck.Det kom bara vatten ur ventilen.
Testade sen att blåsa med kompressorn när jag hade den på golvet och då blåste det rakt igenom.
Det skall vara ca 0,7kg förtryck i blåsan.
När jag bytte mitt kärl så var det punka på blåsan så jag fick inget tryck.Det kom bara vatten ur ventilen.
Testade sen att blåsa med kompressorn när jag hade den på golvet och då blåste det rakt igenom.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Som avslutning på min tråd så har jag fått iordning på det. Det visade sig att jag hade ett litet läckage på luftpåfyllningsventilen. Men nu är det 0.5bars förtryck i väntan på ihopkoppling.
Kommer det vatten ur luftventilen så är blåsan paj, så enkelt är det.
Koppla inte in det utan byt det först.
Du kommer bara att få lufta dina element hela tiden tills trycket återigen försvunnit.
Och att köra utan expansionskärl är definitivt inte att rekommendera.
När trycket ökar så kommer så småningom något att ge efter.
Rinkaby rör har ganska billiga expansionsskärl, och det är väldigt enkelt att byta.
Koppla inte in det utan byt det först.
Du kommer bara att få lufta dina element hela tiden tills trycket återigen försvunnit.
Och att köra utan expansionskärl är definitivt inte att rekommendera.
När trycket ökar så kommer så småningom något att ge efter.
Rinkaby rör har ganska billiga expansionsskärl, och det är väldigt enkelt att byta.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Var bara ventilen som läckte på mitt kärl som skrivet. Efter byte av den så håller det tryck.
Tack för alla synpunkter.
Tack för alla synpunkter.