Albin Topic+

Skriv svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Albin Topic+

Inlägg av bergatorparen »

Är det fler än jag som får associationer till en annan panna från en numera finsk producent när de ser den här fronten?

Bild

Albin-Pannan AB är historia, och det kunde varit fallet med både SWEBO och KMP med - vore det inte för rekonstruktioner och övertaganden. Det verkar som om de som försöker utveckla nytt i Sverige kursar - eller är det bara jag? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Painless
Späd planta

Re: Albin Topic+

Inlägg av Painless »

hej, någon som har koll på om denna är en "bra" panna att göra om till pellets?
har läst lite att diom(albin?) pannor inte är bra att göra om till pellets eldning.. det har dock inte framgått i det jag läst om det bara när gammla eller nyare som på bilden ovan
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pannan på bilden blev nog med tiden Ariterm Biomatic, en bra pelletspanna.
Enda albinpannan som sålts och lönar sig att göra om för pellets heter Futura eller Futuric+, En helt vanlig oljepanna. Annars är skrothandlarn den enda platsen för gamla Albin och Diom pannor.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Painless
Späd planta

Inlägg av Painless »

ok, så vad är det som inte gör dem till lämpliga pannor för pellets, askutrymme eller något annat?
har en gammal olje/ved panna från 1980 idag som jag kör pellets med roslagsbrännaren tar ur askan varje helg under vinterhalvåret, skulle det inte vara bättre än det jag har idag iaf? det skulle åtminstånde bli en 20 år nyare panna..
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Pannan på bilden kan du nog inte få tag på för den har troligen aldrig sålts.
Varför inte fundera på en begagnad panna som fungerar skapligt för pellets som exempelvis Nibe City?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Painless
Späd planta

Inlägg av Painless »

grejen är att jag har möjlighet att få tag på en sådan som aldrig varit inkopplad till kanske bra peng.. o läget nu är att man vill komma undan billigt och få bort en 30+ årig panna, mitt problem hemma är att jag har ett fruktansvärt litet pannrum ca 1.2x1.5m, pelletsförådet som får plats där idag innehåller 4 säckar, hade man en mindre panna liknande denna så skulle jag kunna bygga ett mycket större föråd för pellets.. därför jag kollar lite på denna när det har dykt upp.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är askutrymmet som kan vara litet i den pannan, Antar att det är stående tuber i den pannan o det är perfekt till pellets.. Igentligen inte alls stort problem att höja pannan o bygga dit en asklåda under, Kan tänka mej att det är så dom gjort då den blev en Biomatic för pellets..
Kolla om det är stående tuber i den pannan, Är det de så kan du köpa den o sedan göra så du får en asklåda/stort askutrymme under pannan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
twarlin
Frö

Inlägg av twarlin »

Jag köpte en alpin topic+ precis likadan som bilden. Kört pellets i den i 11 år utan andra avbrott än förslitningsdelar på brännaren och att jag glömt aska ur brännaren ibland. Askutrymmet är inte så stort men det räcker att tömma det 3 gånger/ vinter så det är inget stort problem. Det kanske är en humla som inte skall kunna flyga men för mig har det fungerat klockrent. Kan inget annat än rekommendera pannan för pellets om någon får tag i en sådan. Den tuffar och går än och jag har inga funderingar på att byta den
Kör en Roslagsbrännaren 13kW i den.

Thomas
Painless
Späd planta

Inlägg av Painless »

Hej. Har du några specificationer på pannan? vattenvolym i pannan, effekt eller annat som är intressant att veta?

Letar lite begagnade kandidater till utbyte av 30+ år gammal panna..

/Kenneth

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator.
twarlin
Frö

Inlägg av twarlin »

Pannan har en vattenvoym på 180l och en 2l vvx till tappvamvattnet. Brännarutrymmet är ganska smalt och högt och har 7? st "hyllplan" som kan tas ur om man vill. Tanken är att man sätter varannan till höger och varannan till vänster för att rökgaserna skall slicka sidorna och lämna från sig så mycket värme som möjligt.
Jag har bara kunnat använda två för att inte komma under 100 C° i rökgastemp.
Jag använder den inbygda termostaten till oljebrännaren för att styra min roslagsbrännare.
Pannan har 3 st 4,5kW elpatroner med en egen termostat.
Jag har valt att sätta pelletstermostaten på 80C° och elen på 50C° så när duschvattnet är lite svalare än vanligt vet jag att brännaren stannat av någon anledning.

Thomas
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Pannan på bilden ser ut att vara en likadan som MR-T här på forumet år 2008 skar ut eldstaden
med vidhängande konvektionskanal ur och ersatte med ett egenkonstruerat innanmäte liknande
Ariterms Biomatic-panna. Ett otroligt snyggt bygge som man kunde följa på hans hemsida.

http://tobbeebbot.blogg.se/2008/august/ ... panna.html
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar