Den ÄR bakvarm när den larmar, ordentligt bakvarm jag som vanligtvis är okänslig i fingrarna brände mig till blåsa. Min nya förlängning av pannstos gjord i fyrkantrör har blånat...
Och ja fläktbladen är rena hela bännaren är genomgången med utbytta slitdelar, utom just fläkt...
Med min PX brännare körde jag lätt i 13kW utan att nedfallsröret knappt blev ljummet, PX kör matning var 20:e sekund och normalt körde jag mellan 4,0 och 4,5 sec effekt kring 13kW men det var bara när jag skulle värma poolen

vanligtvis tuffade den med kring 3s matning i mitt fall ca 10kW fläkt på 160V sotet var fint mellan oboy och grått dvs lite luftöverskott men eftersom jag hade ett riktigt bra brännarrör kunde jag unna mig att det skule vara lätt sotat.
Jag skulle som sagt gissa att fläkten inte levererar som den ska, vet ju att dessa brännare har haft problem med fläktar tillverkade kring 2006. Hur identifierar man årtalet på fläkten det enda jag hittar är förutom de vanliga beteckningarna på fläkten såsom modellnummer mm "06/23/LH" i en lite avvikande textfont/färg. Brännaren är som sagt tillverkad 2008 framgår av serienumret samt förra ägarens kvitto, trots detta kan det ju vara gamla delar i den.
CTC1100/1200 och Nibe City är i 25kW versionerna i stort jämförbara med några procent högre effektivitet i Niben dvs troligtvis lite högre motstånd. Alla tre har 6 st rör Niben har runda och CTC:n har fyrkantiga i ung samma dimension.
Satt och tittade på Bionordics program och det finns ingen återkoppling på varvtalet i fläkten till PLC:n, tittar man på Baxis elschema ser man att tacho ledningen från fläkten går till plc:n vilket den inte gör i Bionordics program/koppling. Det betyder att det enda man gör är att PWM styr fläkten till ett godtyckligt värde på ungefär samma sätt som man gör med en potentiometer och multimeter på PX brännarna.
I vilket fall som helst ska beställa ny fläkt till brännaren fram tills dess får jag se om den fortsätter att lira hyfsat på fläkt läge 12 och 2,5 on 16off dvs ca 9,5 kW... Har precis sotat ur den och då ligger jag på kring 120grader i rökgaser.
För att ytterligare förtydliga så är packning mellan brännarhus och resten bytt, och "snedkapad" för att säkerställa bra luftflöde från fläkten, nedfallsplåten även den bytt så det är inget i vägen för fläktluften.