Vaknade imorse av att hustrun sa att vi inte hade något varmvatten.
Ner i källaren och möttes av den ilskna röda lysdioden på brännaren.
Felkoden var att fläkten inte gick. Startade om brännaren och fick då "väntar på pellets" och såg att lysdioden på nivågivaren blinkade i discotakt. Pillade lite på nivågivaren med fingret och då startade askskrapningen i ca 2 sekunder innan fel på fläkt åter lyste i rutan.
Har felsökt så tillvida att jag konstaterat att spänningen till fläkt och nivågivaren enbart är ca 3 volt numera (var ca 5 volt första gången jag mätte). Om jag däremot kopplar ur både fläkten och nivågvaren genom att lossa de båda kontakterna så får jag 24Volt ur boxen. Det räcker att någon av fläkt eller givare kopplas in för att spänningen skall sjunka till 3 Volt, vilket jag tolkar som att felet ligger i boxen.
Tilläggas skall att jag i våras hade problem med en trasig nätdel, vilken jag bytte ut mot en nätdel som ligger utanför databoxen (p.g.a. platsbrist inuti). Denna nätdel fungerar fortfarande bra och levererar 24V som den skall.
Finns det någon idé om vilken komponent det kan vara som strular? Det finns inga synliga fel på kretskortet. Databoxen är Version 1.0
Databox-strul igen på NH
Databox-strul igen på NH
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
Re: Databox-strul igen på NH
Det finns en strömbegränsarfunktion som ska se till att 24V inte överbelastas. Den mest suspekta komponenter är då R12 & R62. Jag antar att bara en av dessa två är monterat (minns inte längre), värdet ska hur som helst ligga på 1 ohm eller kanske lite lägre. De två motstånd är kopplat parallellt och som sagt är det nog bara det ena som är monterat.
Det kan evt. vara problem med Q5.
Det kan evt. vara problem med Q5.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!