Pris på begagnad Roslagsbrännare?
-
- Gallringsobjekt
Pris på begagnad Roslagsbrännare?
Kan någon ge mig en fingervisning vad som är rimligt begagnatpris på en 50 kW Roslagsbrännare med tillhörande styrning, skruv och veckoförråd? Allt från 2007.
... eller är det så att en 50 kW-brännare inte har något andrahandsvärde?
... eller är det så att en 50 kW-brännare inte har något andrahandsvärde?
Re: Pris på begagnad Roslagsbrännare?
En 50 kW brännare har ett stort andrahandsvärde och är riktigt svårt att få tag på begagnat.
Det är många som tycker ved har blivit för dyrt och för jobbigt och vill ha in en brännare i sin vedpanna.
En del snikar och snålar med rörbrännare, låg rökgastemperatur och låg verkningsgrad i pannan men det blir ingen bra lösning.
Jag tycker 12000 är ett lagom pris. När rätt köpare dyker upp så blir båda nöjda. Nypriset för en RB Tank 50 kW ligger på 27500.
Det är många som tycker ved har blivit för dyrt och för jobbigt och vill ha in en brännare i sin vedpanna.
En del snikar och snålar med rörbrännare, låg rökgastemperatur och låg verkningsgrad i pannan men det blir ingen bra lösning.
Jag tycker 12000 är ett lagom pris. När rätt köpare dyker upp så blir båda nöjda. Nypriset för en RB Tank 50 kW ligger på 27500.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Hur får man låg rökgastemperaur och låg verkningsgrad samtidigt?
Du och Honda behöver inte vara duktiga och tjata denna fråga igen i 4-5 sidor onödig text på forumet. Stoppa din panna full med spikband och var lycklig. 

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jo jag funderar på att byta ut de nuvarande veckade plåtarna mot något bättre. Men det var inte det det handlade om. Jag bara funderar på hur du tänker. Om rökgastemperaturen är låg måste det ju betyda att man har tagit ut mycket enerig i pannan, om det inte är fel på förbränningen.
-
- Gallringsobjekt
Hej, var det någon som nämnde mig? Torsten, är du med på att starta en separat tråd där vi reder ut den här frågan en gång för alla? Jag lovar att offentligt ändra åsikt om du kan förklara hur det fungerar med låg rökgastemperatur och samtidigt låg verkningsgrad! Jag ids inte dra igång en ny tråd om du inte är med på det, eftersom du som regel ignorerar mina frågor.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jag tror du sitter på en riktig guldklimp. 
Häromkring i bergslagen är det många vedeldare som tröttnat på ved och funderar på pelletsbrännare.
Har ju själv inte så mycket att bidra med som eldar i en trasig hopsvetsad Ulma.
När första kylan biter i tror jag intresset för din brännare blir stort.

Häromkring i bergslagen är det många vedeldare som tröttnat på ved och funderar på pelletsbrännare.
Har ju själv inte så mycket att bidra med som eldar i en trasig hopsvetsad Ulma.
När första kylan biter i tror jag intresset för din brännare blir stort.
Nibe City. Eurofire