Förbränningsljud

Skriv svar
Jakob
Energiprofet!

Förbränningsljud

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Ibland så låter det som det nästan som om man popar popcorn i min brännare. Det hörs inte i pannrummet, men det hörs i skorsten. Det är ett svagt ljud ljud, men hörbart för en pannrumsnisse. Det låter inte alltid, bara ibland och oftast precis när bränsle matas in.

Idéer, förslag?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
RikardSvalöv
Gallringsobjekt

Re: Förbränningsljud

Inlägg av RikardSvalöv »

Detta ljud har jag också hört, dock tydligast precis då brännaren går från låg till glödhållning. Inbillar mig att detta är ljudet från pelletsar som "pyr" / precis börjat brinna så smått.
CTC Bio i en Focus PE-20, 10 m skorsten med 110 rör, Tigrex 50 draglucka. Detta värmer ett tegelhus på 185 kvm från 1896.
Jakob
Energiprofet!

Re: Förbränningsljud

Inlägg av Jakob »

Jo jag tror också att det är när kalla relativt fukta pellets möter brandhärden....men jag vet inte?
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar