Det smäller i pannan, farligt?

Skriv svar
jimmyfogelqvist
Frö

Det smäller i pannan, farligt?

Inlägg av jimmyfogelqvist »

Hej alla. Detta är min första post. Jag har varit ägare av ett hus med pelletsbrännare, Janfire Flex-A, sedan i somras och har ganska nyligen börjat elda med den inför vintern. Grejen är den att det puffar i den ganska ofta, och några gånger väldigt kraftigt, huset skakar till och med. Pannrummet blir rökfyllt och den stora luckan på framsidan av pannan slås upp av smällen. Det sprids sot och rök som sagt. Vad i helsike är det som händer och är detta något som är farligt? Man vill ju inte ligga och sova och hela pannan exploderar eller glödande pellets som flyger runt där nere.

Det är oftast när pannan startar upp efter en paus eller efter sotning som det händer, när man kör den för fullt och det är varmt händer det sällan. Jag prövade att kila fast luckan på framsidan av pannan med en kloss, men då small det något fruktansvärt och det kändes som en långtradare hade kört in i huset, hela golvet skakade och det kom glöd från pannluckan. Jag har ingen som helst erfarenhet av hur man ställer in en brännare eller ställer spjäll, shunt osv. Det finns ingen tilluftsventilation i pannrummet, den enda luften som kommer in är lite drag från dörren ut till källartrappan, inget annat. Jag ringde till företaget som installerade pannan, men han sade att det är sådant som händer och att jag skulle prova lite olika effektlägen. Jag har kört både på effektläge 1,2 och 3 och märker att det puffar oftare på läge 1 och 2.

Bör jag vara orolig för min familjs säkerhet, ha brännaren avstängd på nätterna? Vad kan detta bero på, och hur ska jag gå vidare?

Tack på förhand för tips och synpunkter.
psau
Energiprofet!

Re: Det smäller i pannan, farligt?

Inlägg av psau »

Har du inte kunskapen själv att justera brännaren ska du omedelbart ta dit någon som hjälper dig justera brännaren.
En pannsmäll, eller som det ibland kallas "gengassmäll" är inte bra alls och under fel omständigheter vara riktigt farlig.
Min spontana är att minska startdos lite, hur man gör det på din brännare vet jag inte men det är vanligtvis under tändfas den explosiva gasen bildas. Enkelt förklarat är det gasen som bildas precis innan det börjar brinna och om det bildas för mycket av gasen utan att det tar fyr får man gärna dessa pannpuffar.
Firman som sa att det det händer skulle iaf jag inte vända mig till igen, en pannpuff ska inte hända i en korrekt justerad brännare.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Re: Det smäller i pannan, farligt?

Inlägg av OPEC »

Jag håller helt med föregående. Så här skall du absolut inte fortsätta köra. Det skall aldrig bli gengasexplosioner, aldrig. Eftersom du inte kan med brännaren själv så måste du ta dit en vettig firma som ställer in prylarna åt dig. Efter detta är gjort och allting funkar så kan du i lugn och ro försöka lära dig hur det fungerar för att sedan underhålla och finjustera vid behov. Men nu verkar det vara tokfel hos dig.
Ställ om pannan till eldrift om du har möjlighet tills problemet är åtgärdat. Förutom brand, sot och annat otrevligt så riskerar du att förstöra både panna och skorsten.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
Skriv svar